Klokt, men fiskar måste ju uppfatta allt lite annorlunda.......?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför denna fixering vid bete och färg?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Lasselano Visa inläggKlokt, men fiskar måste ju uppfatta allt lite annorlunda.......?
Förmodligen, men det är jag väldigt dåligt insatt i. Min teori stämmer ju bara om fiskarnas färgseende fungerar som vårat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Basshunter Visa inläggFörmodligen, men det är jag väldigt dåligt insatt i. Min teori stämmer ju bara om fiskarnas färgseende fungerar som vårat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Basshunter Visa inlägg..... Mycket riktigt så försvinner den röda färgen först och sist den gröna och blå. Det är därför vi uppfattar sjöar och hav som blå eller grönskimrande. .....Pike Vobiscum
Kommentera
-
Ursprungligen postat av dillinja Visa inläggStämmer inte riktigt väl, vattnets färg beror främst på att det reflekterar himlen. Blått när det är klart och grått när det är mulet. Sen kan partiklar och alger i vattnet påverka färgen också.
Jag kan däremot inte säga att jag upplever havet som grått när det är mulet.
Kommentera
-
Basshunter, tror jag missuppfattade dig lite, jag syftade på havsytans färg. Vid mulet väder borde väl vattnet även längre ned inte uppfattas som lika blått som vid klart väder? Att havsytan är grå vid mulet väder måste du väl upplevt?Pike Vobiscum
Kommentera
-
Tänk på att dom fick gädda och torsk på de simplaste beten man kan tänka sig för flera hundra år sedan. Långt innan flexotejpen, holograferande ögon, intermediate, slow sinking, krackelerad airbrush-finish osv ...
Ja, ni förstår min poäng hoppas jag?Senast ändrad av Brownie; 2009-06-30, 14:28.
Kommentera
-
Människans ögon kan aldrig jämföras med vad fiskarna ser vi är på land och fiskar i vattnet och där råder UV-ljus som vi inte heller kan uppfatta "se bara hur Gösens ögon ser ut"och lukt som vi heller inte känner resten är bara spekulationer.Jig-fishing är roligast.
Kommentera
-
om vi nu inte ska vara så fixerade vid färg och form
hur kan det då komma sig att amn i bland får gå igen hela lagret som han har med sig ut för att få fisk å hugga
hittat man bara fägen för dagen spelar formen mindre roll
då vi braukar vara tre i båten då vi jerkar
så kör vi med så olika beten å färger till vi hittar dagens kodex
då blir färgen mera lika å alla brukar ha ett trevligt fiske efter att den är knäkt!
som i lördags var båten full av provade jerks
hitade då baby pike från cwc var den enda färgen som levarede då!
oavsett vilken storlek jerken hade!JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
<iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&width=292&colorscheme=light&sh ow_faces=true&stream=true&header=true& height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>
Kommentera
-
Fiskar har tydligen utmärkt färgseende. Läste någonstans att gäddan har fler "stavar" eller "tappar" (minns inte vilket) i ögonen än människan och därför har t.o.m. bättre färgseende än oss.
En studie i ett akvarium gick ut på att märka en av flera mörtar med en röd markering. Gäddan i akvariumet valde varje gång att attackera mörten med den röda markeringen.
Det behöver inte betyda att just rött triggar gäddan extra utan det kan vara det faktum att just den mörten skiljde sig från mängden.
Personligen kör jag med så naturtrogna färger som möjligt med undantag från väldigt grumligt eller kallt vatten, då jag kan ha mer framgång med en färg som t.ex. Fire Tiger!Senast ändrad av PederE; 2009-06-30, 15:44.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 786 visningar
1 gilla