Varför denna fixering vid bete och färg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför denna fixering vid bete och färg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hemi
    Kollade på kul, först försvinner med ökat vattendjup det röda ljuset, sedan det gula, det blå och sist gröna.
    Grönt sist? Så det djup som ett visst ljus når går alltså inte efter våglängden? Man lär sig nått nytt varje dag... Trodde själv att ljusets längd i vattnet berodde på dess frekvens och att högre frekvens medförde längre distans.... så en vit wobbler kommer att uppfattas som grön om den är riktigt långt ner?
    Skitfiske på er!

Kommentera

Nja, uppfattar det som att i nordiska vatten, är det grön ljus som når längs ner, max 20 m. Tolkade det som så att det är det största djupet någon färg kan synas på eftersom en kropp har den färg den reflexterar. 6 m är maxdjup för rött. Och på natten kan det inte synas några färger. "I mörkret är alla katter grå" Men någon fisketidning, minns inte vilken gjorde en test. Intresserade kan ju kolla..

Kommentera

Och som jag tidigare framhållit i tex mälaren är det beckmörkt, det går inte att se handen framför i fullt dagsljus, sol, mitt på dagen på 16 m djup. Det skymmer kraftigt runt 10-12 m i flödande sol, dagtid.Gissa hur färger syns..

Kommentera

Ni har ju redan rett upp det mesta med färger (vid trolling) osv, och förståss att de e skillnad på tekniken som blir pinsamt uppenbar när 3 polare (been there) står och spinnfiskar med exakt samma bete.

En grej jag måste få nämna e tron på ett bete. [OT?]
          Jag spinnfiskar mkt "bättre" om jag tror stenhårt på ett bete, vågar mer / är med skärpt eller nått liknande som e svårt att sätta fingret på ... Raka motsatsen blire oxå om jag slänger på nå skräp längst ut på linan. Jag fiskar annorlunda på ngt sätt ?
          GibsonSG (m.fl) : Är detta bara jag eller känner ni igen det ?

Mkt bra inlägg förövrigt !
          [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Stör du dig på det eller?
            /Lazinko

Kommentera

Lazinko :
              Mjae, iaf tillräckligt mkt för att orka bemöda mig att formulera en post här och hoppas på ett seriöst svar

Det hänger lite ihop med det GibsonSG sa om "övertro". Jag vill ju skapa lite oreda gnm att påstå att man <hittils bara jag> fiskar bättre om man tror på betet !
              [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

De duktiga feskarna brukar väl inte fråga om bete m.m?
                /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av g0wdn
                  Lazinko :
                  Det hänger lite ihop med det GibsonSG sa om "övertro". Jag vill ju skapa lite oreda gnm att påstå att man <hittils bara jag> fiskar bättre om man tror på betet !
                  Tror man på ett visst bete så fiskar man mer med just det betet än dom andra som ligger i lådan. Och givetvist får man mer på just det betet man tror på än dom som man inte tror på så mycket. Alltså: det betet man tror på mest fångar mest just för att man fiskar mest med det.
                  Visst spelar färgen roll för fisken, men mest för fiskaren.

Rött tappar färg ju längre ner man kommer i sjön/havet. Lägnst ner i havet är dom flesta djuren röda, just för att inte synas.

Kommentera

Regal har en sida där man kan se hur olika färger påverkas av djup och olika ljus. Ta en titt på http://www.regalmarin.se/fiske_tips/...oll_skola.html

Kommentera

Ursprungligen postat av Atraxz
                      .... så en vit wobbler kommer att uppfattas som grön om den är riktigt långt ner?
                      Jag har dykt ner till 37 meter. Allt blir färglöst. Man simmar omkring i en grå värld. Har inte provat att ta med mig en wobbler ner på dessa djup, men det vore något att testa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 914 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B