Varför denna fixering vid bete och färg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför denna fixering vid bete och färg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Push-Up och Old Firehand, jag håller absolut med er! Rätt bete kan vara skillnaden mellan fiasko och succé, ingen tvekan om den saken.

Det jag ville diskutera var den lite ensidiga fokuseringen på färg och betesval. Hur många trådar finns det t.ex. som tar upp färgval på wobblers och hur många finns det som diskuterar hur man bäst fiskar dem?

Kommentera

Ursprungligen postat av GibsonSG
      Push-Up och Old Firehand, jag håller absolut med er! Rätt bete kan vara skillnaden mellan fiasko och succé, ingen tvekan om den saken.

Det jag ville diskutera var den lite ensidiga fokuseringen på färg och betesval. Hur många trådar finns det t.ex. som tar upp färgval på wobblers och hur många finns det som diskuterar hur man bäst fiskar dem?
      det kommer ständigt nyheter på marknaden och då kan det vara bra med en updatering, hur skulle det se ut om alla bara snackade abu hilo som enda tråd på hela forumet som är wobbler relaterade?

kan tillägga att betets storlek också spelar roll, om man jagar stora fiskar behövs det större beten (i de flesta fall, det finns nästan alltid undantagstillstånd.)

och det finns ju beten som säkert skulle bli en besvikelse när man kör med det och det är ju bra om man har flera trådar som typ jämför olika beten och som folks åsikter kommer fram så man kan bilda en ungefärlig uppfattning även om det kanske är bättre/sämre än väntat ändå.

men såna diskutioner som betesval förekommer nog i allt tex när folk snackar bilar, mat, fisketidningar o annat.

jag tycker det är brá med såna trådar.
      säger bara ultralätt

Kommentera

GibsonSG; Jag ser att du är en tänkande fiskare och vill ge tillbaka poängen!
        Det du skrev påminner mig om en gammal kompis som jag fiskade gädda med runt Ljusterö och Tyresö på 1950-talet. Han fiskade både abborre och gädda med Mörrumsspinnaren 18 g i Silver. Jag fiskade med Arjons Old Pike och Heddon Lucky 13. Jag träffade honom och vi fiskade gädda tillsammans igen i mitten av 1970-talet. Han fiskade fortfarande med Mörrumsspinnaren 18 g i Silver. Jag fiskade med ABU Killer (Rebel), Swim Whizz och förlåt min gamla Musky Cisco Kid 600 i Black/Silver 621 och Blue/Silver 618 samt stora Aglia Long i guld och silver.
        Go for them!
        Old Firehand

Kommentera

GibsonSG; "Den där lite ensidiga fokuseringen på färg och betesval" har jag fått inpräntat i hjärnbarken vid flera alldeles speciella fisketillfällen. Både abborren och gäddan kan temporärt präglas på ett speciellt byte! Om vi tar gäddan som exempel har jag vid minst tio tillfällen vid spinnfiske på Askö, Fifång och Mörkö varit med om att gäddan bara vill hugga på 23 grams UTÖ-draget i färgen YP (Yellow Perch) eller Swim Whizz 591 BGL (Bluegill). Vid dessa tillfällen har det varit totalt omöjligt att locka gäddan att hugga något annat bete!
          But nothing is for ever!
          Old Firehand

Kommentera

när vi trollar hemma är det alltid olika färger som vi kan tänka oss kommer funka för dagen. när första fisken går på blir det byte på alla spön till färger som är liknande med den som senast gav fisk. är rätt övertygad om att färger och gång är en ganska stor nyckeln till ett bra fiske.
            Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Tänkte på en sak, vid fiske på djupt vatten syns inte alla färger eller förändras. Kanske inte är så konstigt i mälaren tex är det becksvart på 16 m djup i flödande solsken, blå himmel.. I går tex var sikten 50 cm på 9 m djup.

Kommentera

Ursprungligen postat av këff
                när vi trollar hemma är det alltid olika färger som vi kan tänka oss kommer funka för dagen. när första fisken går på blir det byte på alla spön till färger som är liknande med den som senast gav fisk. är rätt övertygad om att färger och gång är en ganska stor nyckeln till ett bra fiske.
                Këff; Jag har trollat lax och öring men även gös i många år och dubblerar gärna ett bete som jag får fler än ett hugg på. Hugger det 4-5 gånger på samma bete kan jag trippla, dvs sätta ut ett tredje likadant bete. Vid trollingfiske efter lax och öring i Gävlebukten och utanför Örskär brukar laxen ofta hugga på Northern King NK-28 och NK-MAG i färgerna S-4, S-5 och S-6. När det hugger två gånger vid samma trollingtur på NK färg S-5 och någon av linorna innanför babords planer board dubblerar jag och sätter på ett NK S-5 på en lina innanför styrbords planer board också.
                Go for them!
                Old Firehand

Kommentera

Fö, vill lag minnas att det röda ljuset tex max når 6 m djupt i nordiska vatten. Har för mig enligt test i pressen att det försvinner runt 4-5 m,s djup i praktiken.

Kommentera

Kollade på kul, först försvinner med ökat vattendjup det röda ljuset, sedan det gula, det blå och sist gröna.

Kommentera

Kul Ari, men under 4-5 m uppfattar gösen den som svart/vit om jag fattat det rätt..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 914 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B