Varför denna fixering vid bete och färg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför denna fixering vid bete och färg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför denna fixering vid bete och färg?

Efter att ha suttit åtskilliga timmar och läst trådarna här på forumet är jag en aning konfunderad över den fixering vid val av bete och färg som verkar finna här. Det finns massor av trådar av typen "Dina 5 bästa gäddbeten", "Bästa jerkbait" osv.

Samma sak när man träffar på andra fiskare, har man haft ett bra fiske så frågas det alltid efter vilket bete man använt, och vilken färg.

Som jag ser det är bete och färg bara två parametrar, och absolut inte de viktigaste. VAR och HUR man fiskar är enligt mig betydligt viktigare. Ett exempel: Jag var ute och drog ett par fina borrar i söndags morse. Jag provade ett gäng olika spinnare, shad och curly-jiggar och ett par små rapala. Det nappade bra på alla dessa beten, men bara om de togs hem extremt oregelbundet med häftiga rusher och långa vevstopp. Det var alltså helt ointressant om man använde en mörrumspinnare i koppar eller en liten firetiger countdown. Däremot var sättet bete fiskades på avgörande.

Så, vad är tanken med detta inlägg då? Jo, att påminna om att det finns annat än bara betesval att experimentera med. Kanske är detta självklarheter för alla här, men jag tror att det förtjänar att påpekas ändå!

Skitfiske på er!
    Senast ändrad av GibsonSG; 2006-08-08, 08:48.

Man får ofta favoritbeten, det är de som en gång har funkat. Men det är som du säger, det är dom beten som man tror på som man fiskar med. De andra blir liggande i lådan och där fångar dom inte fisk.

Min favorit replik från folk är: "När ingenting annat funkar så funkar denna"....Brukar undra varför inte starta med den då elle bara ha det betet

Ursprungligen postat av GibsonSG
    Efter att ha suttit åtskilliga timmar och läst trådarna här på forumet är jag en aning konfunderad över den fixering vid val av bete och färg som verkar finna här. Det finns massor av trådar av typen "Dina 5 bästa gäddbeten", "Bästa jerkbait" osv.

Samma sak när man träffar på andra fiskare, har man haft ett bra fiske så frågas det alltid efter vilket bete man använt, och vilken färg.

Som jag ser det är bete och färg bara två parametrar, och absolut inte de viktigaste. VAR och HUR man fiskar är enligt mig betydligt viktigare. Ett exempel: Jag var ute och drog ett par fina borrar i söndags morse. Jag provade ett gäng olika spinnare, shad och curly-jiggar och ett par små rapala. Det nappade bra på alla dessa beten, men bara om de togs hem extremt oregelbundet med häftiga rusher och långa vevstopp. Det var alltså helt ointressant om man använde en mörrumspinnare i koppar eller en liten firetiger countdown. Däremot var sättet bete fiskades på avgörande.

Så, vad är tanken med detta inlägg då? Jo, att påminna om att det finns annat än bara betesval att experimentera med. Kanske är detta självklarheter för alla här, men jag tror att det förtjänar att påpekas ändå!

Skitfiske på er!
    .................................................. ......................
    :popcorn

Kommentera

Väl talat.. All behöver sig nog en tankeställare ibland
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Det vet ju alla att val av bete är mer för fiskaren än för fisken

Inget fel i det. Får man ingen fisk kan man alltid fördriva tiden med att pilla i lådan och jämföra drag med fiskepolaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av pikecatcher
          Det vet ju alla att val av bete är mer för fiskaren än för fisken

Inget fel i det. Får man ingen fisk kan man alltid fördriva tiden med att pilla i lådan och jämföra drag med fiskepolaren.
          Nej visst, det är ju en del av hobbyn! Alla är vi ju lite pryl-fetichister
          Men det jag blir fundersam över är att det verkar finnas en övertro på att rätt bete och färg ska göra att de börjar dra 10+ på löpande band... och så är det ju kanske inte

Kommentera

Att byta beten och färg är ett desperat beteende hos människan. Det är lika med flugfisket när jag höll på med det. Den här flugan med grön kropp funkar bättre än den med ljus oliv... Eller t ex vid karpfisket att en boilie med smak eller färg är bättre än nån annan. Allt det där har marginell betydelse tror jag. Att i sin enfald tro att man kan påverka, göra en insats till det bättre. Det handlar om att fiska och göra det ofta, sen vilket bete är mindre viktigt. Det är lika med poker och aktiehandel det är samma beteende. Att försöka hitta lösningen, tekniken till att göra klippet. Att hitta den fulländade lösningen. Det finns ingen logik i poker, aktiehandel som fiske. Orsaken till att det finns en uppsjö av olika tekniska analyser som olika färger på Buster Jerks är att vi tror att just jag vet rätt, jag vet vilket bete som gäller för dagen i det här vattnet i det här vädret osv. Jag tror att det är bättre på att fokusera på plats, tid, fiskesätt och sen att få så mycket ackumelerad fisketid som möjligt. Folk som sitter hemma i soffan och säger "fan, det blåser nordan" får ingen fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av GibsonSG

Skitfiske på er!
              Hej Gibson SG; Nu tycker jag att du underskattar både skribenter och läsare här på FiskeSnack.Com. Visst är det så att alla som fiskar får vissa favoritbeten undan för undan, men inget är för evigt! Alla som fiskar ofta vet att det att det inte alls är helt ointressant om man använder en mörrumsspinnare i koppar eller en liten firetiger countdown (Rapala). De vet också att man måste fiska på rätt sätt, vid rätt tid och på rätt plats för att lyckas vid sitt fiske! Den individuella fisketeknikens betydelse visar sig kristallklart när det är två eller tre personer som fiskar från samma båt och använder samma bete! Den förste av dessa tre får fisk hela tiden. Den andre får fisk ibland och den tredje får inte ett enda hugg. Nästa steg är konsten att läsa ett vatten och välja rätt platser för att kunna hitta den fisk man vill fånga. Sist men inte minst viktigt är att veta vilka tider på dygnet fisken jagar aktivt eller söker föda. Inom sportfiske blir man aldrig fullärd. Personligen lär jag mig något nytt vid varje fisketur. Emellanåt får jag även revidera någon gammal teori.
              Nothing is for ever!
              Old Firehand

Kommentera

Jag har själv fått erfara att val av bete och färg är viktigare än man kan tro.
                Det har ofta varit så att bara en viss färg har fungerat under vissa dagar.
                Har ankrat upp båten vid ett abborrstim, och sedan dragit förbi stimmet med en röd spinnare. Ingen reaktion. Kopparspinnare. Ingen reaktion.
                Silverspinnare. Pang. Silverspinnare. Pang. Silverspinnare. Pang. Kopparspinnare. Ingen reaktion. Silverspinnare. Pang.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                  Hej Gibson SG; Nu tycker jag att du underskattar både skribenter och läsare här på FiskeSnack.Com. Visst är det så att alla som fiskar får vissa favoritbeten undan för undan, men inget är för evigt! Alla som fiskar ofta vet att det att det inte alls är helt ointressant om man använder en mörrumsspinnare i koppar eller en liten firetiger countdown (Rapala). De vet också att man måste fiska på rätt sätt, vid rätt tid och på rätt plats för att lyckas vid sitt fiske! Den individuella fisketeknikens betydelse visar sig kristallklart när det är två eller tre personer som fiskar från samma båt och använder samma bete! Den förste av dessa tre får fisk hela tiden. Den andre får fisk ibland och den tredje får inte ett enda hugg. Nästa steg är konsten att läsa ett vatten och välja rätt platser för att kunna hitta den fisk man vill fånga. Sist men inte minst viktigt är att veta vilka tider på dygnet fisken jagar aktivt eller söker föda. Inom sportfiske blir man aldrig fullärd. Personligen lär jag mig något nytt vid varje fisketur. Emellanåt får jag även revidera någon gammal teori.
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand
                  Helt enkelt en klockren förklaring och påstående!

Vill ge ett tydligt exempel som är slående varje gång;
                  Fiskar du en svart(eller väldigt mörk) jigg och en vit jigg(ljus) på 8-12 meters djup på höststående abborre. Kommer den svarta jiggen leverera mkt mer.
                  När jag snappade det blev jag inte frånfiskad lika mkt längre.
                  Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                  Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                  Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Jaaoo...

Visst spelar det en stor roll vilket bete och vilken färg man fiskar med(jag talar nu om gäddan). Men som sagt så gäller det bara på ett visst ställe under en viss tidpunkt. Man kan ligga på ett ställe som ger fisk som fan, bara man kör med rätt färg. Ibland kan det dessutom hänga på typen av bete.

Exempel 1: En regntung och dimmig dag i november skulle det vara ett stort bete med mycket vitt som rör sig med lugna rörelser. Allt annat kammade med eller mindre noll. Fiskarna låg alla dessutom på ca 2 meters djup vid stora vasskanter i anslutning till djupare vatten(10-30 m). En lååångsamt släpad självgjord jerk med vit kropp och rött huvud blev fort dagens kung.

Exempel2: Under en dag förra våren spelade det ingen större roll vilket drag du satte på linan bara färgen var nära naturlig(abborre, mört, braxen). Och igen skulle det gå lååångsamt. Fiskarna låg på lur på 1,5 meters djup inne i en kort vass som bildade en slags gång mellan fastlandet och en liten holme. Alla skrikigare färger kammade totalt noll. Min stora favorit i FireTiger fick sig på näsan riktigt ordentligt.

Jag hävdar alltså att det finns ett optimalt bete för varje tillfälle, åtminsone vad gäller färg. Då man fiskar med jerk kan man variera så mycket på gången att betet spelar en mindre roll än vid normalt spinn. Sen före man kommer underfund med detta mönster så krävs det naturligtvis massvis av tid på vattnet.

Ett par killar här i Finland säger sig få det att funka i varje fall. På basen av årstid och väder bestämmer sig killarna först VAR de ska söka och sedan väljer de drag på samma basis. 95 ggr av 100 funkar det för dem. Att det funkar betyder enligt dem att man hittar ett antal 5/6+ -firrar och antalsmässigt totalt ca 10 - 20 st per fiskare. Kanonresultat för mig personligen.

Skitfiske på er.
                    -BB-

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 786 visningar
                    1 gilla