Popper nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Popper nybörjare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Popper nybörjare

Visste att jag inte skulle börja läsa här, det kommer bli alldeles för dyrt

Vad rekommenderar ni till en som vill testa poppers? Är det ett vettigt bete vid fiske från land och bryggor.

Finns det någon allroundpopper som ni rekommenderar för den som inte testat tidigare?
    /Mattias

Vad skall du fiska för något?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

popper eller ytbete....

Testa dig fram bland några olika vilka du gillar bäst.
      Men jag rekomenderar Super Spook eller skitterpop som bra beten på abborre å gädda. Vart tänker du fiska?
      Pike on The fly!

Kommentera

Sorry, det där blev pinsamt...

Gädda/aborre är det primära. Tar gös på popper?

Fisket bedrivs från land oftast Gålö/Dalarö/Rånö samt lite insjöar.

Är det något speciellt man behöver tänka på med popper (kast, invevning etc)

Jag är alltid tveksam när folk säljer något. Om det inte är något fel, varför behåller man dem då inte...
        Senast ändrad av Mattias L; 2006-07-04, 15:42.
        /Mattias

Kommentera

Kolla på http://www.flyfisherman.se/ där finns det lite om popper fiske, även bild på en gös tagen i ytan, så visst går det. Jag är inte ens sponsrad så jag
          hoppas du inte ser det som smygreklam...
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
            Kolla på http://www.flyfisherman.se/ där finns det lite om popper fiske, även bild på en gös tagen i ytan, så visst går det. Jag är inte ens sponsrad så jag
            hoppas du inte ser det som smygreklam...
            Jag måste vara blind. Hittar ingenting om poppers på fly fisherman... Iofs är det tidigt och ögonen är grusiga men jag tycker jag letade igenom "allt".
            /Mattias

Kommentera

Dom kallar det jerkfiske, se bilden på gösen längre ner på startsidan.

Kommentera

Tips

Kolla www.ytfiske.se (jag tror att det är .se iaf?)
                Där får du alla tips du behöver.
                Men va inte rädd för långa vevstop typ runt 5-6 sek...
                Det är så otroligt häftigt att se borren komma underifrån å kasta sig över betet!

Annars är det alltid bra att varriera hastighet på betet.
                Är dom i stöten tycker iaf jag att snabb invevning har funkat bäst!
                Jag har även en teori om att man kan kasta på samma ställe flera gånger innan abborren hugger, man lockar dom typ till hugg?

Ja ja ut å ta dom på nätet får man ju ingen fisk
                Pike on The fly!

Kommentera

Om du ska göra en seriös satsning på fiske med ytbeten efter abborre så är det helt klart värt att investera i ett spö som är avsett för ändamålet. "Vanliga" spön i lämplig längd är oftast allt för mjuka för att få en bra kontakt med betet. Däremot är de spöna som är avsedda för den här typen av fiske betydligt styvare och ger därför en överlägsen kontakt med betet. Dock funkar det bra att köra "vanliga" poppers - jag syftar på de med skålformad nos - med "vanliga" spön då det funkar utmärkt att ta hem dessa med snabba vevningar och vevstopp. Det är snarare med beten som Zara spook, Rapala Skitter walk m.m som ett specialspö är att rekomendera. Dessa beten måste man styra mer med spöet för att få till rätt gång på dem och det är klurigt med ett spö som bara svampar och ger efter. Ett riktigt bra spö till ytfiske är BFT's Walker-spön. Jag har ett själv och är frälst... Det är det enda spöet som jag kan tipsa om utifrån egna erfarenheter. Ett annat tips är att söka efter trådar där Push-Up har varit med och tipsat och delat med sig av sina erfarenheter för han verkar ha en jävla koll på allt vad popperfiske heter. Han har dessutom en egen promodel på spön hos FlyFisherman så han vet nog vad han snackar om...

Visst fan, glömde en sak.
                  - Ja, det funkar utmärkt att fiska med poppers/spookar från land.
                  - Bra beten är Rapala Skitterpop/-walk, Heddon Zara spook/super spook/wounded spook m.m, m.m, m.m. Det finns massor av bra grejer på marknaden.

Jag kan också rekommendera ytfiske.se. Massor med bra info!
                  Senast ändrad av Gäddhängke; 2006-07-05, 11:07.

Kommentera

Liten del av artickeln uri Fiskejournalen nr. 6 2006.

Den som inte har tagit del av den kan få den via mejl till mig.

Ankaret glider sakta ner mot botten. Båten ligger längs en brant vilken går tvärt ut från en vass. Det är en kastlängd in till vassen. Jag låter betet arbeta sig ut mot djupet.
                    Längst där inne har vi tagit många fina gäddor. Lite längre ut gillar abborren att söka sin föda. Min super spook arbetar slingrande. Jag pausar och vill låta predatorerna lokalisera betet. Börjar sedan rycka in betet igen. Fyra stora ryggar kommer upp bakom betet. Det är sjöns storvuxna abborrar. Öka takten eller vevstopp? Jag ökar takten och gör ett vevstopp. Abborrarna stannar. Plötsligt klyvs vattenytan brutalt. En större gädda har attraherats av hetsjakten i ytan. Jag känner stöten i betet. Gör ett kraftigt mothugg. Tror först jag drillar den stora gäddan, men rycken är för små. Det var en abborre på 900gram. Undrar hur stor abborren var som gäddan tog, eller missade den bara mitt bete.
                    Mina fingrar darrar när jag krokar loss min fisk. Det här var häftigt. Hela toppen på näringskedjan i en sekvens. Detta händer bara synligt med ytligt fiskade beten.
                    Vi snackar om den brutala formen av Torrflugefiske!!!

Tips rutan;
                    • Lär dig vart betesfisken har sina tåndplatser, i närheten stryker alltid predatorer
                    • Kasta ytbetet många gånger över samma område, på det viset lurar du predatorer att tro det är jakt i ytan.
                    • Stanna betet, långa pauser, avbrutna med små knyck signalerar skadad fisk tillika ”fri lunch”
                    • I tät vegetation som vass och sjögräs. Fiska inte för fort och monotont, predatorn måste få chans att lokalisera betet. 3-5 ryck och paus osv.
                    • Sätter fisken fart efter betet utan att hugga, gör vevstopp. Då simmar de in i betet och hugger instinktivt
                    • Avlägsna lekandet på tafsen för att förhindra att tafsen hakar i främre kroken.
                    • Tänk som en fisk och du fångar fisk.
                    • Det är roligare att fånga en fisk många gånger än att äta den en gång, jag förespråkar c&r på stor fisk.

Hälsningar,
                    Andreas ”push-up” Dybedahl
                    Senast ändrad av Push-Up; 2006-07-05, 10:19.
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 840 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B