Spinnfiske efter regnbåge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske efter regnbåge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av volvo51 Visa inlägg
    Pröva bottenmete med paternostertackel och mask.
    Dessvärre är inte detta tillåtet enligt klubbens regler. När jag metar kör jag med flöte och kastar ut med mitt vanliga hapselspö, vilket man får om jag läst reglerna rätt:

tillåtet med spinn, fluga och mete från land.
    Mete är tillåtet men ej med toppknuten lina. Bottenmete är
    förbjudet.
    Power-Bait och räkor är inte tillåtna beten - max ett spö per
    fiskare. Pimpelfiske från is är tillåtet. Angeldon får ej
    användas.

Kommentera

Framgång!

Idag så fick jag så mina första två regnbågar, en på 0.7kg och en på 1.6kg, båda tog på en silvrig Droppen-spinnare.
      Hade dessutom ytterligare tre på som släppte, och allt detta hände på endast 40 minuter!
      Har under gångna veckorna (och även tidigare i år) lagt rätt många timmar i denna sjö utan att ha ett endaste hugg...

Så vi har följande alternativ:
      1) Jag har helt plötsligt blivit mycket bättre på att fiska
      2) Väder/temperaturförusättningarna har ändrats nu den senaste veckan och råkade idag bli helt optimala för regnbågsfiske
      eller
      3) Man har varit och satt ut ny fisk senaste veckan, så att det faktistk *finns* fisk i sjön nu.

Känns nog som alternativ 3 är det mest troliga!
      Det enda som talar lite mot detta är att den feta 1.6kg fisken känns för stor för att vara nyutsatt, eller odlas det fram så stora exemplar? Antar att det är mer 0.5-1kg som man sätter ut vanligtvis, eller?

En ny frågeställning uppstod dock - hur bär man sig åt för att återutsätta regnbåge på ett bra sätt? Har läst tidigare att laxfiskar är mycket känsligare än abborre/gädda etc. så jag försökte vara riktigt snabb, endast uppe ur vattnet tillräckligt länge för att lirka loss kroken och en snabb vägning.
      Ändå så tog den lille rätt lång tid på sig innan den kvicknade till och simmade iväg, och den större verkade inte klara sig överhuvudtaget, simmade ner efter ett tag men kom sen upp och plaskade i ytan igen.

Kommentera

Klart det är nummer 1
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Till regnbåge har jag lyckats bra med Westins great heron (som väl är en kopia på Dynamiten) samt lottospinnaren. Lillöringen funkar också bra.
          Rent generellt fiskar jag rätt snabbt efter regnbåge. De har rätt utpräglade huggperioder på ca en halvtimme är iaf min erfarenhet så det är nog en kombination av 2 och 3 skulle jag säga. Är det PT-vatten sätts det nog ut fisk i olika storlekar. De flesta blir inte kvar i sjön så länge att de hinner växa på sig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 783 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B