Pig taktik och teknik?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pig taktik och teknik??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pig taktik och teknik??

Vad jag förstår är det många här som gillar de olika piggarna! Det finns dock en hel del som inte får kläm på dem (mig själv exempelvis). Tror att det finns ett brett intresse bland oss på forumet att lära oss den ädla konsten att jerka en pig!!

Blev lite intresserad efter att ha läst tråden om mantan och pigen!!! Mantan provade jag för övrigt för första gången för ett par dagar sen och den e ju löjligt lätt att handskas med! Smidigt men dock inte så givande ur fisketeknisk synvinkel!!

Tacksam för svar!

En abborre somm slickar på en apelsin
    SKÅNELAINEN SINAPPI

det bästa tipset jag kan ge dig är att ju mer oregelbundet du får den att gå, ju mer fisk krokar du.

vill du ha en utpräglad sida till sida gång så kan du prova att jerka den väldigt, väldigt mjukt och släpigt. vill du ha en mer oregelbunden och knyckig gång kan du göra ett par korta styva ryck med spötoppen istället.
    ibland är det snabba korta som gäller.. ibland det mer svävande och mjuka.
    misströsta inte om den går upp, ner, sida till sida.. vänder i ytan, rakt fram och neråt.. den skall göra så

Kommentera

Håller med Everflow till punkt å pricka.
      En annan fördel som jag tycker är att pigarna inte är så tunga som typ mantan är!
      Om man står å dänger en hel dag tycker jag att det frestar rygg,axlar å nacke med alla dessa tunga jerks. Om man ska vara riktigt ärlig så tror jag faktiskt inte att dom stora tunga fångar mer än jerksen som ligger på runt 90-120 gr (här kan jag vara helt ute å cykla).
      En annan pig som oftast glöms bort är faktiskt piglet den kan oxå vara fruktansvärt effektiv!
      Men hur du fiskar pigs över lag är nog faktiskt lite upp till var och en hur man känner för vissa dagar kan man tokjerka den för att i nästa vik är det små sakta tippar som gäller.
      En liten berättelse från i våras: Vi var två båtar som for ner till blekinge första maj för fiske i tre dagar. Vi fick sammanlagt 24 gäddor alla tagna på pigar och ändå prövades allt i grundgående. Dom största låg på 11,6 pig jr susp, 10,7 piglet susp, 7,7 piglet susp, 5,8 pig org.
      Så köp upp ett antal pigar i olika storlekar å färger och ge dig ut å kör. Roligare bete får man leta efter. Min favoritfärg för tillfället är phyton(men här finns det olika teorier om så det är bara å grabba en färg man själv tror på.
      Pigstick+ Pig jr what can go wrong!

Kommentera

Nu när vi ändå "gången" uppe så kan jag passa på. Var inne på cwc:s hemsida och kollade på dom små filmsnuttarna som finns, där man kan se hur betet går i vattnet. Mest förundrad blev jag över Buster Jerks gång, själv har jag aldrig varit i närheten av att få den att gå på detta sätt. Så jag undrar om det är någon som har lyckats få den gång som visas. Själv så jerkar jag ganska snabbt och då flänger den lite mer fram och tillbaka, kanske dags att testa något nytt.

Kommentera

Tackar för finfina tips!!!
          SKÅNELAINEN SINAPPI

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind
            Nu när vi ändå "gången" uppe så kan jag passa på. Var inne på cwc:s hemsida och kollade på dom små filmsnuttarna som finns, där man kan se hur betet går i vattnet. Mest förundrad blev jag över Buster Jerks gång, själv har jag aldrig varit i närheten av att få den att gå på detta sätt. Så jag undrar om det är någon som har lyckats få den gång som visas. Själv så jerkar jag ganska snabbt och då flänger den lite mer fram och tillbaka, kanske dags att testa något nytt.
            Håller med om att den gången då den liksom dyker är rätt förskönad. Tror att dom står å rycken spötoppen uppåt.. Verkar konstigt att den ska stiga och sen dyka annars.
            - T e a m O d i n -

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind

jag vet inte riktigt hur din BJ går, men antagligen gör du något annorlunda.

fiskar jag BJ så går den sådär ungefär.

det kan också vara så att du aldrig ser betet ifrån den vinkeln och därför uppfattar en annan gång. eller så har du hittat nåot eget helt enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
                misströsta inte om den går upp, ner, sida till sida.. vänder i ytan, rakt fram och neråt.. den skall göra så
                Går den upp i ytan fiskar man fel.
                Se till att ge pig(g)en ordentligt med löslina efter ett jerk - och håll koll på linan eftersom du kanske inte känner hugget.
                [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Jo jag fiskar BJ ganska så snabbt så den får en snabb zick-zack gång. Blir en ganska oregelbunden gång och jag får fint med fisk men jag vill ju utvecklas lite och då är det kul med nya ideer.

Kommentera

Prova även Zam Z, de har också fin oregelbunden gång ungefär som piggen. Men med fördelen att de är mycket billigare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 840 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B