Jigg-newbie, ge ris och ros - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigg-newbie, ge ris och ros

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigg-newbie, ge ris och ros

Tjena. Ny på forumet så jag börjar med en kort presentation.

Har förut fiskat mest från båt. Det enda draget som fungerade där var en Abu Atom, blå. På det tog man gäddor upp till 12 kilo utan problem. Allt annat var dead in the water...

Lite insjöerfarenhet, mest från båt.

Bor nu i Västerhaninge, så det är hyffsat nära till havsvatten trots avsaknad av båt. Har tagit några gäddor runt Gålö (på både liten och stor wobbler) men det känns helt utfiskat där.

Tänkte prova jiggfiske (något jag aldrig lyckats med tidigare, hare aldrig tagit fisk på jigg)

Köpte ett set igår med olika huvuden (4 - 12 gram, röda, gula, gröna) och kroppar (gula, "lysgula", gröna, blå, röda, lysrosa, lysorangea samt vita). Kropparna är både dubbelsvansade (förutsätter att det är twintails) och enkelsvansade (vad kallas dom?)
    Köplusten slog till så jag köpte en större gul twintail (28 gram) och 4 fiskformade (28 - 40 gram).

Fisketeknikerna har jag läst mig till varierar från att låta betet studsa på botten, till vevstopp på olika djup till ytinvevning.

Jag har två olika spön, som jag bägge kontrollerar väl. Ett UL och ett tvåhandshaspel så jag kan fiska med "allt" från 2 gram upp till 50 gram.

Fiskar från land som sagt, jag tycker det oftast resulterar i att man vevar hem sjögräs i olika arter.

Hjälp mig på vägen, hur tar man fisk I vanliga fall, från båt, är jag ganska bra på att läsa vattnet.
    Vad börjar man med? de tunga jiggarna eller de lätta jiggarna? Vad är det för skillnad på en twintail jämfört med en fiskformad jigg?

Vilka färgkombinationer "brukar fungera"? När använder man en klarfärgad och när använder man en "murrigare" färgad.

Många frågor som sagt. Ris och ros uppskattas, säg gärna till mig om jag är fel ute eller om jag följer rätt ström.
    /Mattias

Tjenare! Själv så tycker jag att det är svårare att jigga från land än från båt då det, som du säger, resulterar i flera olika arter av sjögräs

Men när jag väl jiggar från land, vilket är mkt sällan, så är det ofta från klippor och liknande där det stupar rätt brant ner i havet eller där det är stening botten utanför. detta funkar ofta bra under sommaren då fisken har närhet till kallare vatten och pg a att det brukar finnas bytesfisk i närheten. vid klippor använder jag de mindre jiggarna och vid våren utanför lekvikarna så är det de stora som gäller och de ska helst krypa fram på botten, därav tekniken 'slamkryparen' el. vad man nu säger...

Om du är intresserad av att dra gäddor från land så kan jag tänka mig att mete är mkt enklare än att just jigga dem, kanske det vore värt att prova? kolla in metesidan.se i så fall där all info finns

Kommentera

Mer än bara gädda

Tjenix.

Var faktiskt intresserad av mer än bara gädda. Ser faktiskt inte riktigt jigg som ett bra bete för gädda, men det kanske bara är jag? Gäddan är i mitt tycke det roligaste fisket (förutom djuphavsfiske) men jiggandet trodde jag var för andra fisksorter?

Var ute på Gålö igår och testade lite olika jiggar. Iofs känns Gålö hypat och utfiskat, men det kanske bara är säsongen som är fel?
      När det ser ut så här:

Vad väljer ni att göra då? Fiska eller inte fiska? Vad blir det för redskap?

Stod ivf i en södervik med pålandsvind, solen snett från höger.
      Vänster strand:
      Höger strand:

'Hade lite småhugg men inget seriöst. Tjejen ville testa mitt UL spö och tog en skaplig abborre på andra kastet.

Vad kan man säga? Skönt att någon av oss fick något i alla fall.

Men är det ingen som har tekniktips, färgtips etc eller är det sådant man bara "skall" kunna?

Den här fungerade för övrigt inte, inte ens någon som var framme och smakade på den:

Fel tid eller fel dag, vad vet jag...
      /Mattias

Kommentera

Nytt försök

Var ute tidigt i morse på ett ställe. Börjar lära mig hur botten ser ut och var djupkanten går. Oj, helt plötsligt när man börjar kunna en plats lite så drar man sig för att berätta vart den finns...

Tjejen plockade en 2 kg gädda (c&r) på en blå/lila Storm jigg, och hade ett stort as som skuggade på kastet efteråt.

Dessutom var det några andra fiskar där, såg ut lite som brunröda braxar, fast inte lika diskusformade. De simmade fram och tillbaka bland blåstången men var inte intresserade av våra jiggar. Försökte ta de på mete men på grund av hjärnsmälta innan vi åkte så hade jag bara frukostmackorna att agna med och de högg på kalkonen men sedan drog de när jag försökte kroka den

Kul att faktiskt se (bokstavligen) att det finns fisk där i alla fall. Då blir man sugen på att fortsätta. Ett tag var jag så frustrerad att jag funderade på att dyka i och plocka fisken med händerna.

Måste till lokala fiskbutiken och handla lite fler jiggar så det lär väl bli lite annat med

Men en teknikfråga. Jag tycker det är svårt att känna huggen, och lyckas inte kroka fisken. Tycker att jag oftast får hugg precis efter jag dragit upp jiggen och linan är lite slak. Någon som har samma erfarenhet? Eller lyfter jag spötoppen för våldsamt?
        /Mattias

Kommentera

Håll koll på linan och spötoppen. Personligen tycker jag att det är enklare att se småhugg om jag håller spötoppen uppåt. En färgad flätlina är inte heller fel för att se huggen lättare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
          23 svar
          3 840 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Peter B
          av Peter B