Riktat spinnfiske efter id? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Riktat spinnfiske efter id?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Riktat spinnfiske efter id?

Idag när jag fiskade abborre fick jag två fina idar på 1,8 och 2,2 kg. Det var ett tag sedan sist men jag måste säga att Iden är en rolig fisk att få.

Jag vet att det varit uppe tidigare men nu är det dags för en ny tråd! Spinnfiskar någon riktat efter Id? Vad är lämpliga drag? Vart ska man söka Iden på sommaren? Jag fiskar i en älv.

Små spinnare eller fluga brukar funka. Annars är väl bottenmete med bit av räka eller bröd det effektivaste även majs funkar bra efter mäskning. Brukar nappa bra på tidiga mornar och kvällar. Gärna över eller i närheten av sandiga bottnar

Kommentera

Tack för tipsen! Jag har fått fin Id ganska många gånger ofta på spinnare. Ett drag som de högg på i dag och som jag fått Id på innan är Rattlin rapala.

Det vore roligt att fiska Id mer riktat. Till våren ska jag definitivt försöka mig på Id fiske. Men jag är även sugen nu på sommaren men det är kanske svårt att fiska riktat med spinn.

Kommentera

Jag har fått id på löja under gösfske, och den större iden är ju fiskätare, men på spinn är det ändå mest en bifångst. Vill du ha ett riktigt roligt och givande idfiske så är det bottenmete som gäller. Och på lätta grejer är det grymt med en id på 1.5 kg. Tror inte du blir besviken på det fisket.

Kommentera

Ja det är väl klokast att försöka med mete.

Kommentera

Min största id har jag fått på bottenmete med majs men de flesta av mina idar över 2 kilo har huggit på spinnare eller slider.
            Spiggpimplare

Kommentera

När man metar id så är inte bottenmete ett måste. Iden rör dig i vattenskikten så flötmete/trotting eller frilina kan vara minst lila effektivt.

Om man nu vill spinnfiska id så har många beten redan nämnts. Jag vill även slå ett slag för UL-wobblers.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Drog en 50-centimeters id på pitbull -wobbler för två veckor sedan .

Trodde först det var världens slöaste gädda eftersom den bara gjorde två gung innan den slutade kämpa .
                Spiggpimplare

Kommentera

Jag funderar på att pröva samma ställe som jag fick idarna på och inleda med spinn. Händer inget så tänkte jag testa frilina och bröd. Jag fick idarna i växtlighet så bröd som flyter förbi i ytan borde fungera bra.

Kommentera

Igår var jag ute på samma ställe och fiskade abborre med en på 1110 g på topp men även Id!

Jag fick en Id på 2160 g på en Max rap fat shad 05 och tappade en som var något mindre!!!

Frågan är ju bara hur man kan fiska riktat mot iden. Om man ska se den som en bifångstfisk eller om det går att fiska den aktivt med spinn.

Vid båda tillfällena har iden stått i täta sjöväxter men huggit nära varandra. Så går iden in i växtligheten i stim för att jaga småfisk?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 783 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B