Hjälp! Jag får ingen fisk alls ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Jag får ingen fisk alls !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp! Jag får ingen fisk alls !

Hejsan, nykomling här!

De är så att jag har försökt börjat fiskat på en annan nivå. Men jag behöver hjälp...
    Har framförallt försökt givit mig på jiggfisket (efter abborre) alla säger att de är effektivt & funkar bra och jag tycker de är intressant.

Men jag har nu köpt på mig bra utrustning och har försökt få mig några abborrar. Men har fiskat nu i cirka 1 månad,men jag har inte fått en enda abborre på jigg...
    De enda jag har åstadkommit är en liten gäddasnipa. Jag fiskar även i vatten där jag vet att de finns borrar (prövade en fkp viblure) och tog 10 borrar på samma kväll.

Tittar på mycket videos där man kan hitta borrar och försöker göra likadant och vilka tekniker jag ska använda m.m !

Jag börjar tvivla på jiggfiske just nu.. jag behöver verkligen all hjälp!!

Gör jag något fel ? Missar jag när borren hugger? Använder jag fel jiggar för fel vatten?

Vill ha all hjälp jag kan få & de behövs verkligen !!

Mvh Dennis.

Varför köra med jigg om dom hugger på viblures? Man anpassar teknik o beten efter vad som för stunden är bra. JIGG ÄR INTE ALLTID BÄST. däremot kan det vara mycket bra, och kanske också det ända bra sättet att få fisk på om dom står djupt, dvs 7m eller mer.
    Har du lod där du fiskar? Hur ser det ut, är det djupt eller grunt?

Kommentera

När de väll hugger på viblure så byter jag självklart inte teknik
      Fiskar ofta på ganska ”grunda” vikar mm
      Är lite osäker hur djupt jag kan fiska borren ?... :s Har tyvärr inte tillgång till lod just nu men ska införskaffas,men har använt Eniro på sjön & försökt göra sä gott de går med det.
      Har försökt fiskat vid ganska grunda vikar/grynnor 3-5 m cirka.
      Tycker du man ska pröva flera olika tekniker på samma ställer? Tex crankbaits,wobblers,jigg,spinnerbait,popper..
      Är även lite osäker hur djupt du kan fiska abborre med alla olika tekniker,kan man köra ytgående bete på 5 m djup ? Eller bör de vara grundare ?

Kommentera

När du ser fisken jaga i ytan, om du ser fisk fly (när ytan exploderar av löja ex) är utgående beten oftast bäst, eller som går strax under ytan, ex spinnare som direkt börjar veva in när det landar. Testa sig fram är det man får göra, ibland hugger dom på allt ibland på enbart ett bete o färg.
        Hur Ida du fiskar ytbetwn har inte o göra med djupet på vattnet utan vart fisken jagar. Den kan ju jaga i ytan trots att det under är 20m djupt...

Kommentera

okej,tack för bra svar m.m
          Ska försöka kämpa på och även pröva nya sätt att fiska & verkligen lokalisera fisken till att börja med ! Främst införskaffa ekolod och försöka förstå mig på de också!
          Tips på bra ekolod ? Går de få ett bra med ett tak på 5 tusen ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrejägarn Visa inlägg
            okej,tack för bra svar m.m
            Ska försöka kämpa på och även pröva nya sätt att fiska & verkligen lokalisera fisken till att börja med ! Främst införskaffa ekolod och försöka förstå mig på de också!
            Tips på bra ekolod ? Går de få ett bra med ett tak på 5 tusen ?
            För 5 papp får du mycket mer än ett dugligt lod. Men där finns det andra som är bättre på att ge förslag. (skulle kanske lagt lite mindre tom)

Kommentera

Ibland är fiskar lite selektiva. För min del så fiskar jag till 99% med vanliga singel och twintail i storlek 5cm/5gr för abborre och ibland 5cm single tail med 7gr huvud när jag vill få ner dom på 5-7m djup

Kommentera

Jag börjar tvivla på jiggfiske just nu
                Kanske jiggen inte efterliknar något som står på Abborrens meny denna tiden på året?

Kommentera

Igår var jag ute med frugan och skulle attackera abborrgrundets djupbranter vi hittade förra veckan. Vi nötte av massa yta både ytligt och djupt. Inte ett endaste nafsande ens.

Jag hittade lite fisk som gick vid botten på 4.5-5.2m. Bara på det djupet. Frugan testade det totalt okonventionella o vertikaljiggade med en 5cm twintail på 5gr skalle. Då kom stimmet. Jag bytte o släppte också bara rakt ner. Stimmet stannade bara en minut eller två. Men det högg direkt på nedsläppet och bara veva upp, totalt galna minuter.

Så nu har vi 3 metoder på samma grund och hittar dom på olika djup. Ibland i botten av branten utanför, ibland kring övre kanten på branten och ibland uppe på grundet. Grundgående, djupgående och vertikalt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 774 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B