Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tafs för havsöring
Collapse
X
-
-
Mmm... fireline, fused om det är den du menar har jag inte kört på många år. Den fransar vid slitage även om det ofta höll bra ändå (till spinnfiske allmänt, skarvade inte flätlina förr) som jag minns men inte kört den på säg 10år... Har olika flätlinor, Berkley TB, Sufix 832, Spiderwire Stealh Smooth 8 och YGK - är nöjd med dem alla.
Pröva en sån flätlina och FG-knuten (hemma i lugn och ro!) och se hur det faller ut? Albrightknuten kanske slits fortare för att den är tjockare, "bygger mer" ?Senast ändrad av anteman; 2019-07-12, 18:31.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggMmm... fireline, fused om det är den du menar har jag inte kört på många år. Den fransar vid slitage även om det ofta höll bra ändå som jag minns men inte kört den på 10år... Har olika flätlinor, Berkley TB, Sufix 832, Spiderwire Stealh Smooth 8 och YGK - är nöjd med dem alla.
Pröva en sån flätlina och FG-knuten (hemma i lugn och ro!) och se hur det faller ut? Albrightknuten kanske slits fortare för att den är tjockare, "bygger mer" ?
Kommentera
-
Ok, lycka till, här samma knut som i min länk ovan men i animerad version.https://youtu.be/JsupznHQ4tw
Det absolut viktigaste är att dra åt knuten ordentligt innan man avslutar/trimmar ändorna!!
Ta till handskar eller ngt att linda upp lina på innan du drar åt. Kör man tunna dimensioner och bara händer så finns risken att man inte drar hårt nog eller så skär linan in i dina händer... tillräckligt hårt beror ju på dimension (hårdare med grövre) men när flätlinan lindad på tafsmaterialet fått en halvtransparent, ””våt”” färg så bör det räcka.
Finns för övrigt många varianter och sätt att knyta, är den du prövar svår, kolla på YouTube och pröva en annan!Senast ändrad av anteman; 2019-07-14, 13:52.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggOk, lycka till, här samma knut som i min länk ovan men i animerad version.https://youtu.be/JsupznHQ4tw
Det absolut viktigaste är att dra åt knuten ordentligt innan man avslutar/trimmar ändorna!!
Ta till handskar eller ngt att linda upp lina på innan du drar åt. Kör man tunna dimensioner och bara händer så finns risken att man inte drar hårt nog eller så skär linan in i dina händer... tillräckligt hårt beror ju på dimension (hårdare med grövre) men när flätlinan lindad på tafsmaterialet fått en halvtransparent, ””våt”” färg så bör det räcka.
Finns för övrigt många varianter och sätt att knyta, är den du prövar svår, kolla på YouTube och pröva en annan!
Kommentera
-
Frågan om "bästa flätlinan" har pågått på FS sedan 2001 typ...
Det finns ingen bästa eftersom vi gillar lite olika egenskaper och dessutom har vi olika erfarenheter av samma (!?) lina på samma typ av rulle.
Bland det senaste och dyraste är 12-trådig flätlina. De flesta jag har är 8-trådiga och än så länge är jag så pass nöjd med dem att jag inte anser 12:or vara värda den ganska ansenliga merkostnaden (typ 2-5ggr dyrare än mina 8:or) att jag tagit steget.
De som prövat kanske anser att de är värda merkostnaden men jag är just nu helt nöjd med Spiderwire Stealth Smooth 8 i 0,10 som jag kört med på mina haspelrullar sedan sommaren 2017.
Nästa gång blir det nog Suffix 832 0,13 som jag har liggandes, köpt på rea...
Loon har jag inte prövat, skulle nog pröva utan först eftersom lim bygger det med och gör knuten styvare, hårdare genom öglorna...
Provdrog några knutar med 0,42 nylon (ingen FC hemma) och gammal 20lb/0,23 PowerPro från USA jag hade hemma, jäkla vad stark den är...Senast ändrad av anteman; 2019-07-15, 14:37.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 098 visningar
1 gilla