Utrustning för ytfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning för ytfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning för ytfiske

Jag har fastnat för ytfiske och funderar på att köpa ett nytt set för ytfiske. Jag tittar på att införskaffa ett Abu Veracity 10-35 gr och en passande spinnrulle för att primärt fiska efter abborre (gädda ser jag dock som en sannolik bifångst) med spooks, crazy crawlers, skitter pops, propellerbeten, poppers, buzzers, etc.. Betesvilten kommer att ligga runt 10-30gr.

Vad tror ni om Revo MGXtreme 2 för ändamålet? Kommer den att hålla år in och år ut för det här fisket?Jag har inga egentliga begränsningar i budgeten, dock vill jag ha värde för pengarna...
    In vino veritas

Daiwa Zillion HD är en trevlig rulle som man kan hitta för runt 2k på Ebay. Köpte 2st för 3,5k här på Fiskesnack för några månader sedan och är väldigt nöjd. Jag använder dem för beten mellan 15-120 gram till gäddfiske.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Mgxtreme är en av de rullar som är mest överprisad enligt mig.
      Bättre att köpa någon rulle som har en broms som klarar att dra av näckrosorna du med stor sannolikt kommer fastna i.

Zillion, Curado, Citica, Tatula osv är utmärkt för det.
      Själv kör jag med en Conquest 100 tillsammans med ett Team Dragon Jig and Jerk när jag kör ytbeten, oftast dvs.

Kort och styft. Lätt att slita av allt möjligt bröte man fastnar i.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Med 10-30g och flätlina 0,17-0,25 så behöver du inte en djup spole som rymmer en massa lina, hellre en grundare, ofta lättare spole. Jag hade valt en Tatula SV TWS 7,3:1 eller t o m 8,1:1 (har en Exsence med 8:1 med en lite mindre spole och den är inte överjävligt snabb...)
        The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site.

Har inte prövat Veracity men 10-30g är ett brett spektrum för många spön, klarar det den ena vikten bra, så sällan den andra och vise versa. Det styva (?) Veracity låter som en bra kompromiss att döma av det jag läst om spöt här, lär dock inte ladda jättebra med 10g...
        Senast ändrad av anteman; 2018-07-02, 23:50.

Kommentera

Mitt set till ytfisket är ett St. Croix premier 6,6 fot upp till 1oz. Som rulle kör jag en Revo MGX SHS med 7.9:1 utväxling. Som lina 0.17 Power Pro.
          Funkar riktigt bra till poppers, frogs, spooks och liknande.
          Landat gädda på upp till 6kg och ännu inte känt att bromsen inte skulle räcka till för det eller dra loss från näckrosor och liknande.

Kommentera

Kör ett St:croix jig'n worm toppat med en blå mbassadeur 1500c o 0.15 tracer braid. Kastar allt mellan 10-30g galant. Funkar att kasta både lättare o något tyngre beten oxå om man vill.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tack för värdefull input! Angående Veracity och kastvikter är jag övertygad att det kommer att hantera mina beten på ett bra sätt. Jag kommer kasta merparten av betena i mitten av 10-35gr intervallet, om jag närmar mig den övre eller undre gränsen så kan jag leva med om spöt inte kommer till sin fulla rätt.

Angående rullen är jag mycket mer kluven... Det har höjts röster mot MGXtreme 2 och jag är egentligen själv lite tveksam. Den vanliga MGX hade känts mer rätt och även mer stilren. Den är dock dyrare än Xtreme hos Doggers just nu. Zillion och Curado känns som bra alternativ även om jag inte hittat Zillion i SE. Daiwa tar dock emot lite efter alla billiga haspelrullar av det märket jag hade som barn. 1500c går bort då jag vill ha en lågprofilrulle med utväxling runt 7-8. Om jag kastar in
              Revo4 X i leken, vad säger ni då?
              In vino veritas

Kommentera

Klipper du en Tatula SV så landar du under 2000kr för en rulle som är en guldklimp.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Zillion är en upphottad Tatula (samma chassi) till hög merkostnad.
                  Shimano har jag själv i andra modeller men mitt val (och tips) är fortfarande Tatula SV TWS som har kastbroms jag gillar och uppfattar som bättre än Revo 4X...

Fast jag jag har inte prövat någon av de två... Läste du förresten testen av Tatulan i min länk?

För övrigt var Audi ett skitmärke till bil när jag var barn...
                  Senast ändrad av anteman; 2018-07-03, 21:18.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 784 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B