Bombarda: kastteknik och borstmask-imitationer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda: kastteknik och borstmask-imitationer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bombarda: kastteknik och borstmask-imitationer

Hallå

Har snöat in en del på bombarda-fiske på sistone.
    Jag undrar hur rutinerade gubbar gör när de kastar ut bombardan?

Med tanke på att tafsen bör vara väldigt lång, gärna en spölängd, har jag svårt att få bra kastlängder eftersom jag måste svepa iväg bombardan liksom. Annars fastnar kroken gärna i grenar och annat. Det blir därför svårt att få till en bra snärt.

Hur gör ni för att kasta långt med bombardan? Det är ju det som är vitsen med bombarda till stor del. Men det är svårt att ta i utan att förlora riggen.

Sedan undrar jag om någon haft framgång med borstmaskarna i gummi som finns att köpa och som sägs vara användbara vid bombarda-fiske?
    Jag har använt en sådan men tycker inte att den rör sig särskilt bra i vattnet. Den ligger mest stilla och slingrar sig inte när jag vevar in Får ni havsöring på de här maskarna?

Fiskar nästan uteslutande med bombarda.
    Här kommer lite tips erfarenheter som jag hoppas du kan ha nytta av.
    Jag fiskar med ett långt spö dryga 11 fot och tafsen håller spölängd. Spöt har lång mjuk aktion så det går inte o snärta ut dobben, med denna typ av spö. När dobben är på väg in har jag spötoppen riktad mot den . Jag låter flugan vila ytligt och sveper spöt bakåt i en lång rörelse , när jag känner att dobben o flugan sträcker i bakkastet så vänder jag och gör en lång accelererande kaströrelse. Jag kör med 20g dobb
    slowsink. Jag kastar mellan 70-90 m vindstilla förhållanden beroende på hur mycket jag trycker på. Det kräver lite utrymme om man skall få till tekniken.
    Är du för snabb med att vända kastet och knycker ut det så tappar du kontakt o längd samt riskerar o snäppa av linan. Om du lyft upp dobb o fluga ur vattnet så brukar jag göra en lätt kastörelse utåt för att få kontakt för att sedan dra tillbaka kastet o fullfölja, det ger för mig bäst kontroll och längd.
    Beträffande borstmastflugor så använder jag de under kort period på våren i väldigt grunda vikar när solen värmer o masken stiger. Brukar ske mars tidigt april där jag fiskar. Föredrar räkimitationer .
    Hör av dig om du känner att infon inte är nog.
    Peter b
    Senast ändrad av Peter B; 2018-06-26, 12:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
    23 svar
    3 784 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Peter B
    av Peter B