Prickskytte gös/gädda val av tafsmaterial? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prickskytte gös/gädda val av tafsmaterial?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prickskytte gös/gädda val av tafsmaterial?

Hej på er. Började med prickskytte efter gädda och gös nu i våras efter att ha fått min båt kittad.

Kör ca 1m fc tafs 0.40 nu till problemet. Senaste (O)turen blev jag av med 2st tafs/beten av en ilsken gädda. 3e släppet hade jag knutit på en titantafs jag använder till jerkfisket. Samma gädda nu med perfekt mothugg. 105cm mätte jag, vikt vet jag inte uppskattar 6-7 någonting kanske.

Till min fråga. Kan jag använda titantafs till prickskyttet efter gös också? För att minimera risken att släppa på en gädda och ev bli av med hela kalaset.

Flera gösar jag fått har stigit direkt 2-3m ifrån och klippt betet med fc tafs.
    Var någon som sa av de gamla gubbarna kring mina vatten att gösen ryggar lätt om man använder tjocka tafsar och ännu mer i metall.

Ni som kört mycket prickskytte kan väl återkoppla med era erfarenheter
    Tack
    Mvh
    Sökaren

Har inte märkt nån magisk skillnad i antal hugg när jag kört wire vs fc. Kört allt från 0.40-0,90 fc. Blir dock litt stelt o tråkigt med för grov diameter.
    20-30lb wire e ju faktiskt rätt tunn o smidig. Blir lite kinks efter några fiskar men då byter jag bara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
    23 svar
    3 783 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Peter B
    av Peter B