Gäddbeten för nybörjaren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddbeten för nybörjaren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Westin Swim 12cm, Swim Whizz 15cm sjunkande, Bulldawg Regular, Westin Shadteez 22cm, M/G Spinnerbait. Det är mina toppbeten som jag alltid kör med när jag är ute på sjön.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Trevligt att se allas svar! det blir en intressant resa till fiskebutiken nästa helg. Vad jag kan läsa mig till så är det lite variation så jag tänker:
      Buster Jerk, Något tail bete, Några Jiggar ev. ett Spinnerbait samt Westin Swim. Vad säger ni om färger? Vet att Skitmört är en populär färg. Detta med färger verkar ju vara en hel vetenskap samt personlig preferens, ska man blanda och gå på lite naturtroget och lite skrikigt eller vad tycker ni?

Kommentera

Buster Jerk, Atom och da bush spinnerbait funkar fint för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silver91 Visa inlägg
          Trevligt att se allas svar! det blir en intressant resa till fiskebutiken nästa helg. Vad jag kan läsa mig till så är det lite variation så jag tänker:
          Buster Jerk, Något tail bete, Några Jiggar ev. ett Spinnerbait samt Westin Swim. Vad säger ni om färger? Vet att Skitmört är en populär färg. Detta med färger verkar ju vara en hel vetenskap samt personlig preferens, ska man blanda och gå på lite naturtroget och lite skrikigt eller vad tycker ni?
          Vad är det för typ av sjö du mest ska fiska? Humusfärgad lr ljus, klar lr grumlig?

Kommentera

Om du har ett spö som kan kasta 200g så kanske det inte är så jättekul att fiska med små lätta beten som Pig Shad Jr och Westin Swim (50g~).
            Köp ett par Eastfield Wingman och McRubber samt jiggskallar på 15-20g så kommer du upp en bit över 110g i kastvikt iallafall. Dessa finns ju i XL-versioner också om du vill upp ännu mer och fånga gigantiska gäddor! (Ingen garanti utlovas dock)

Vill man vara helsäker på att fånga fisk så tycker jag dock du ska köpa Westin Swim för det är ett grymt bete (ta t.ex gäddfärgade som lär funka utomordentligt i alla vatten) samt Pulse Shad 14 cm och Ricky The Roach 14 cm. Små bytesfisk för gäddor i alla storlekar och med diverse sexuell läggning. Vill du ha ett schysst tailbete kan du enkelt bara sätta dit en tail på din Westin swim t.ex.

Generell uppfattning brukar ju vara att om vattnet är grumligt och mörkt så kan man med fördel använda starkare/skrikigare färger medans om vattnet är klart och ljust så bör man välja naturliga, dova färger. Inga regler utan undantag och själv så har jag t.ex rödsvart som en "onaturlig" favoritfärg men vet även många som gillar papegoja-färgen eller t.ex clownfish (tänk Hitta Nemo).

Många slår ju slag för spinnerbaits nu när det är varmt och fiskarna har fått värmepsykos, själv har jag dock aldrig fått ett hugg på ett sådant så misstänker starkt att gäddorna där jag fiskar lider utav PTSD eller så är det bara så att folk ljuger om dess förträffelse.

Skitfiske.
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
            8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
            2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Detta blev resultatet av dagens trip till fiskebutiken. Nu ska det bli spännande att komma ut och jaga lite gäddor. Tack för all respons i tråden!

Click image for larger version

Name:	IMG_2329.jpg
Views:	1
Size:	971,3 KB
ID:	1787333

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

Många slår ju slag för spinnerbaits nu när det är varmt och fiskarna har fått värmepsykos, själv har jag dock aldrig fått ett hugg på ett sådant så misstänker starkt att gäddorna där jag fiskar lider utav PTSD eller så är det bara så att folk ljuger om dess förträffelse.

Skitfiske.

jag har heller aldrig ens haft ett hugg på min rad dog... ja måste göra nåt fel. inte för att dom är direkt svåra att fiska med..

Kommentera

Första passet blev igår hade ett hugg på pigshad jr i spotted bullhead, kunde tyvärr inte kroka då det var offsetkrok och var inte tillräckligt snabb. Kunde inte testa några av det andra betena då det var för mycket sjögräs och växtlighet i vattnet.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                    jag har heller aldrig ens haft ett hugg på min rad dog... ja måste göra nåt fel. inte för att dom är direkt svåra att fiska med..
                    OT Jag har två pig spinnerbait, och har heller aldrig fått ett endaste jäkla hugg. Kanske gäddorna i Vänern är allergiska mot julgransgalgar??

Ont. TS, du borde köpa ett ytbete också. Sjukt cool hugg.

Kommentera

En fråga till er alla: Hur fiskar ni era westin swim? bara vevar in eller jerkar?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 913 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B