Jag har fiskat med jigg och använt metoen då man låter den studsa längs botten, men jag fastsar bara då bland stenar osv. Finns det någon annan teknik för jiggfiske? Kan man fiska med jiggskalle och jigg på ett annat sätt? Tack på förhörhand!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Jiggfiske efter abborrre
Collapse
X
-
Carolina funkar nog med.
Dropshot också.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
-
Ursprungligen postat av joens Visa inläggCarolina funkar nog med.
Dropshot också.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AxelNys Visa inläggJag har fiskat med jigg och använt metoen då man låter den studsa längs botten, men jag fastsar bara då bland stenar osv. Finns det någon annan teknik för jiggfiske? Kan man fiska med jiggskalle och jigg på ett annat sätt? Tack på förhörhand!
Vid varmt väder när Abborren jagar småfisk i vattenytan kan det vara framgångsrikt att kasta jiggen framför de jagande Abborrarna och veva in jiggen med en serie korta ryck i ytvattnet...
Vid kallt väder är en av de vanligaste och effektivaste jigfiskemetoderna att låta jiggen studsa på botten samtidigt som man har direktkontakt med jiggen och vevar in slacklinan mellan varierande korta och långa ryck. Hur korta ryck och hur snabbt man tar in slacklinan mellan rycken får man testa sig fram med tills man hittar en metod som fungerar bra för dagen...
En inte lika vanlig jigfiskemetod är att veva in jiggen med korta och långa pauser samt variera inspinningshastigheten tills man hittar den fart som ger de flesta huggen.
En annan jigmetod är att smårycka in jiggen från botten mot ytan och gång på gång söka av områden tills man hittar djupet som Abborren eller annan rovfisk för dagen står på.
Ytterligare en fångstsäker metod är att låta jiggen sjunka till botten. Sedan kan man vänta några sekunder och sedan lyfta spötoppen, veva in lite lina, låta jiggen sjunka till botten, vänta och veva in lite igen, osv...
Tekniken kan varieras i det oändliga. Själv brukar jag kasta ut jiggen med ett långt kast. När jiggen tar vattenytan börjar jag räkna: 1, 2, 3, 4, 5, 6 osv. Hela tiden iakttar jag linan. Så länge som jiggen sjunker mot botten är linan spänd. Har jag då räknat till 24 vet jag att jag kan börja ta in linan när jag räknat till 22 vid nästa kast....
Old Firehand
Leif EngströmSenast ändrad av Old Firehand; 2018-06-06, 11:08.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AxelNys Visa inläggMen finns det några andra abborr metoder för abborren då det är stora stenar och lite strömt?Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Fiskesnack finns till stor del för att Google inte riktigt funkar som man skulle önska...
Joens kan säkert ge lite tips men storstenig botten är besvärligt med jiggskallar som kilar fast... Prövat flytwobbler med större sked? Skeden gör att den studsar mot stenen utan att fastna (alltför ofta).
Kolla in jigghuvudets form i denna länk och vad som passar stenig botten
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFiskesnack finns till stor del för att Google inte riktigt funkar som man skulle önska...
Joens kan säkert ge lite tips men storstenig botten är besvärligt med jiggskallar som kilar fast... Prövat flytwobbler med större sked? Skeden gör att den studsar mot stenen utan att fastna (alltför ofta).
Kolla in jigghuvudets form i denna länk och vad som passar stenig botten
https://mysterytacklebox.com/blog/ji...use-each-type/
Ja, det är ju bökigt och tyvärr så lär man sig var stenarna finns
Ett tips som jag nyttjar är att inte ge jiggen full bottenkontakt utan låta den vara i nedre delen av vattnet.
Brukar göra det på ett par ställen när jag har både djupt och strömt vatten samt vissa delar som mer eller mindre står stilla och är betydligt grundare.
Genom att jobba med spöt och veva i bra rytm så kan man få till en bra kurva med jiggen.
När man väl låter den slå i botten så ska den göra det ganska omgående, då vet man att man ligger bra i nivå.
Stora rörelse med spöt. Nästan i linje med vattnet, lyft i lagom hastighet, sänk spöt och veva in linan under tiden så jiggen intr sjunker rakt ner.
Då går man till att jiggen sjunker ca 45grader I vattnet vilket gör att den har längre att sjunka.
Enligt mig funkar det väldigt bra. Dock lite jobbigt att kroka dem om de hugger när spöt är i en "dålig" vinkel. Men linan är alltid sträckt så man missar inte huggen iaf.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ett bottennappstips kan jag bjuda på bind en krans av slanor, en plastpåse ngt som flyter en aning och lägg om linan. Viktigt att den ger motstånd i vattnet. Släpp den nedströms bottennappet och när linan sträcker så knycker du till med och jobbar med spöt - det funkar (ibland)! Se till att veva in löslinan snabbt som attan.
Kan ett pater noster tackel funka? Ett tregslekande jiggen (utan skalle eller några gram högst) ca15-50cm efter och kastvikten under på en klenare lina?
Vid bottennapp är det nog kastvikten som oftast fastnar och då kan man dra av länken utan att förlora resten av tacklet...Senast ändrad av anteman; 2018-06-07, 10:27.
Kommentera
-
Jag kör sällan jiggen på botten pga av bottennapp och att det hela tiden vill samlas skit på den. När jag hittat botten så kör jag lite snabbare så den går i frivattnet en halvmeter ovanför där jag tar hem den med småknyckar. Om abborren jagar lite högre så är det samma sak fast högre upp i vattnet bara.
Det är säkert inte den effektivaste metoden men jag slipper krångla med bottennapp i tid och otid. Fiskar ju både från land och från båt och vissa ställen är det omöjligt att köra för nära på grund av grenar och skit på botten. Det funkar i alla fall och jag får en del borrar på det. Ibland lite sämre och ibland hugger de galet bra.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 777 visningar
1 gilla