När lossnade gäddfisket för er?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När lossnade gäddfisket för er?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av MrKingwood Visa inlägg
    Målet för årets fiske (fiskar främst gädda) är att fånga mer fisk och ha roligt under tiden,, size does not matter
    Något pb är alltså inte prioriterat men bör kunna putsas ändå, då det ligger runt blygsamma 5kg.

Har hunnit med 2 halvdags pass (2 barnsfar, villa & 40+ timmars arbetsvecka har direkt dålig inverkan på den såkallade egentiden) sedan isen släppte för några veckor sedan, båda blankpass såklart.

Har generellt sett tyckt att juh mer tid, tanke och pengar jag lagt på fisket sedan jag började för några år sedan desto sämre har fisket gått.

Nu tänker jag såhär, vad blev eran breakpoint? Kan ni minnas nån punkt där erat fiske började ge bättre resultat? Något ni förändrade? Tänker allt mellan himmel och jord. Jag behöver ingen ”guidebok” det finns redan så många jag behöver inspiration.

Hoppas ni delar med er!
    Mvh
    Tid på vattnet ger erfarenhet och resultat. Har du inte tid kanske du kan ta hjälp av någon som lägger tiden. Åk ut med kompisar som fiskar mycket eller varför inte en fiskeguide. Brukar alltid lära mig mycket när jag fiskar med folk som är duktigare än mig själv.

Försök även att analysera vad gjorde förut och inte längre. Varför går det sämre. Det som står i tidningar och visas på film funkar inte i alla vatten. Visa vatten går fisken grunt andra djupt osv. 30 cm jiggar är rätt i vissa 12 cm beten i andra.

Sen får du fråga dig om du fiskar i rätt vatten? Största felet många gör är vattnet. Många små skogssjöar håller inga mängder gädda och heller inga stora. Då spelar det ingen roll hur duktig man är.

Ps. förstår din sits, har också 2 små hemma där minsta bara är 10 månader. Man får försöka komma ut så mycket det går ändå även om det innebär ett par timmar innan frukost.

Kommentera

Har väl lagt sex-sju pass i år (oftast inte så långa iofs) utan att ha landat en endaste gädda. Så i går alldeles i slutet på ett lite längre fyra-timmars-pass så kom så hugget! Efter en mäktig kamp så lyfte jag upp en gädda på...34cm.
      Blir helt knasig på det här, jag *vet* ju att det ska finnas en del 1-3kg gäddor i den här sjön, men inte fasen lyckas man lura dem.

Kommentera

Inte exklusivt för gäddfiske, men jag ser två saker som har fått det att lossna. Kom dock ihåg att alla har bompass och alla möter motgångar. Även de allra allra bästa!

1) När man slutade vela. Det gör jag fortfarande förvisso, men det var värre förr. Ha en plan och var metodisk i plats- och betesval. För mig var fiske (oftare förr än idag) mest en byta-bete-hobby. No good!

2) Sällskap. Det påverkar punkt 1, man pratar sig fram och är inte utlämnad till den egna obeslutsamheten. Dessutom får man mer energi att fiska när det går dåligt.

Kommentera

Kul läsning och lättande att höra att man inte är ensam om fn trög start av säsongen.
          Har hört från ett par andra håll att fisket varit segt i flera delar av skärgården här omkring.

Har tillgång till båt i ett par mindre insjöar, siktar på att besöka någon av dom under långhelgen för att förhoppningsvis
          slicka såren och bygga självförtroende

Det som någon skrev att alltid fiska från en förutbestämd taktik och hålla sig till denna kan jag absolut bli bättre på.
          En av baksidorna med spontanturerna när tid finns är att möjligheten att fundera igenom förutsättningarna för dagen blir så gott som bortblåst.

Skitfiske på er.

Kommentera

Tyckte denna tråden var så intressant så jag skapade mig ett konto här!

Lossnat och lossnat. Det vettefan. Har fiskat exklusivt efter gädda sedan jag började för drygt 4-5 år sedan. "Lossnade" säsongen efter jag började. Då jag spenderade den första säsongen med mer läsning kring fiske/youtube guider. Snittat ungefär 50 landningar / sommar sedan dess. Började med att jag stal min fars gamle röd/vita Abu Hi-Lo. Fick otroligt mycket gädda på denna, rekommenderar jag varmt! Varierad inspinning + längre spinstopp fungerade perfekt i vår sjö. Kastade sedan bort denna magiska pjäs så jag började att byta beten oftare för att hitta något nytt. Kom senare fram till att det är bättre att ha 3-10 beten du nördar in dig på och lär dig dem utan och innan hur du ska fiska med dem än att ha en uppsjö med drag och byta mellan dem var 5:te minut.
            Knäckte sedan spö på spö då jag alltid köpte billigare 10-30g Fladen spön och T.ex. HiLo:n var 40 g (?). Köpte mig ett rejälare spö (20-60g), det höll suveränt men var tungt och klumpigt. Samt otroligt tråkigt att fiska med så jag började trolla/ro drag med det istället. Här hade jag enormt med lycka med Abus Killer Optic (32g?) i orange/svart som blivit min stor favorit! Dragit mer eller mindre alla gäddor på detta draget de senaste 2 åren. Främst genom trolling/ro drag då. Då det inte finns så stor glädje/känsla i det spöt.

Kom fram till nu att jag skulle köpa nytt spö. Men att få det jag vill ha kostar för mycket, resonerade då att jag lika gärna kunde lägga till en 1000-lapp extra och köpa mig jerkbait utrustning. Sagt och gjort så skall jag lära mig jerkbait-fiske denna säsongen.

Skitfiske på er!

Edit: Forska mer än du fiskar. Lossnade när jag började med olika tekniker så som spinnstopp.
            Senast ändrad av Kap10; 2018-05-12, 13:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 867 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B