När lossnade gäddfisket för er?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När lossnade gäddfisket för er?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När lossnade gäddfisket för er?!

Målet för årets fiske (fiskar främst gädda) är att fånga mer fisk och ha roligt under tiden,, size does not matter
    Något pb är alltså inte prioriterat men bör kunna putsas ändå, då det ligger runt blygsamma 5kg.

Har hunnit med 2 halvdags pass (2 barnsfar, villa & 40+ timmars arbetsvecka har direkt dålig inverkan på den såkallade egentiden) sedan isen släppte för några veckor sedan, båda blankpass såklart.

Har generellt sett tyckt att juh mer tid, tanke och pengar jag lagt på fisket sedan jag började för några år sedan desto sämre har fisket gått.

Nu tänker jag såhär, vad blev eran breakpoint? Kan ni minnas nån punkt där erat fiske började ge bättre resultat? Något ni förändrade? Tänker allt mellan himmel och jord. Jag behöver ingen ”guidebok” det finns redan så många jag behöver inspiration.

Hoppas ni delar med er!
    Mvh

Ursprungligen postat av MrKingwood Visa inlägg
    Målet för årets fiske (fiskar främst gädda) är att fånga mer fisk och ha roligt under tiden,, size does not matter
    Något pb är alltså inte prioriterat men bör kunna putsas ändå, då det ligger runt blygsamma 5kg.

Har hunnit med 2 halvdags pass (2 barnsfar, villa & 40+ timmars arbetsvecka har direkt dålig inverkan på den såkallade egentiden) sedan isen släppte för några veckor sedan, båda blankpass såklart.

Har generellt sett tyckt att juh mer tid, tanke och pengar jag lagt på fisket sedan jag började för några år sedan desto sämre har fisket gått.

Nu tänker jag såhär, vad blev eran breakpoint? Kan ni minnas nån punkt där erat fiske började ge bättre resultat? Något ni förändrade? Tänker allt mellan himmel och jord. Jag behöver ingen ”guidebok” det finns redan så många jag behöver inspiration.

Hoppas ni delar med er!
    Mvh
    Gäddfisket i Gamlebyviken lär ryktesvis vara enormt bra...http://www.gamleby.se/fiske.html ....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Jag fånga min första gädda för ca 37 år sen och mitt gäddfiske har ännu inte lossnat/sketfiske

Kommentera

Antalsmässigt när jag började fiska från båt, storleksmässigt när båten började sjösattas i skärgårdar med bräckvatten. Fast det verkliga loss(n)andet hände när flätlinorna kom och man fick loss de flesta bottennappen.

Kommentera

Började fiska när jag var 4 år gammal, nu är jag 34. Lovar att berätta när det väl lossnar....

Men allvarligt talat så "lossnade" det när jag väl började se mer seriöst på fisket. Jag hade turen att lära känna en riktigt duktig fiskare (Tack Mathias!) som gav mig många bra råd, sedan började man lägga pusslet, och det blev fler och större gäddor. Men ju mer pengar, tid och engagemang jag lade på fisket insåg jag hur mycket mer man bör lägga för att verkligen bli "duktig" på riktigt.
          Senast ändrad av Mabo; 2018-05-05, 21:03.

Kommentera

Mitt bästa tips för att få ditt gäddfiske att lossna är att fokusera på att komma ut så mycket du bara kan. Har själv två små barn så nu blir det mest morgon eller kvällspass och det är tiden vid vattnet som ger resultat om man vet det grundläggande. Jag har allt färdigt för att bara dra iväg när ett tillfälle ges och har lagt mycket tid på att effektivisera sjösättning och upptagning av båten samt organisering av utrustning. Sänk tröskeln för vad som behövs för att komma ut. Det blir ofta att stiga upp vid 04 för att vara ute innan 05 och fiska till 9-10, eller som på sommaren när det är ljust länge så drar jag efter barnen har lagt sig och fiskar in i mörkret mellan 1,5-3 timmar.

Vet du att fisket är bra tex efter lek och höst i ditt vatten kan det vara bra att i god tid planera att lägga lite extra tid dessa perioder och så kanske fiska lite mindre mitt i sommaren och på vintern när fisket kanske är sämre eller mindre lockande.

Var kreativ och tänk vad som funkar i ert familjeliv!

Förr fiskade jag nästan allt och kunde lägga mycket tid, men nu med mycket begränsningar har jag valt att nästan uteslutande fokusera på gäddfisket för att få kontinuitet i fisket och kunna ha allt färdigt. Ibland har jag fokus på att komma ut, ibland på att få lite fler hugg och ibland på att ta en större fisk.

Kommentera

Jag har själv samma målsättning! Fiskade min första gädd-säsong 2017 och fick ihop 9 gäddor totalt, i år är alltså målet att komma upp i tvåsiffrigt.
              Än så länge står totalen på NOLL, men jag ska kanske ut i morgon och se om det går att öka på!

Kan ju verkligen inte påstå att det lossnat än för min del, men jag skulle nog säga att en väldigt viktig bit som många inte pratar så mycket om är att få de där tipsen om sjöarna/ställena som faktiskt *har* bra med gädda.
              Det pratas gärna om att "det är bara att nöta" och att "en viktig del av fiskandet är att leta upp fisken och kunna läsa ett vatten" och annat, och visst kan det vara så, men för en nybörjare som inte har tid att lägga hundratals timmar är det nog fasen så mycket bättre att kunna stå och kasta i en vik där det oftast simmar tio gäddor än att stå där det kanske passerar en vart tredje år...
              Sedan är det nog inte så lätt att få någon att dela med sig av sina smultronställen av förklarliga skäl...

Kommentera

Jag skulle nog satsa på en mindre sjö som man vet innehåller mycket gädda. Sen lära sig den sjön, går betydligt fortare än att åka runt i stora sjöar och leta sig fram där man behöver betydligt mer tid och vetenskap för att lyckas.
                Börja med små spinnerbaits eller jiggar runt 16-20cm pig shad jr exempelvis som brukar vara allround och kör på grundare vatten 1-3m så ska du se att gäddorna kommer upp bara leken är klar... Gärna i vikar o vassruggar.
                Skitfiske ��

Kommentera

Jag fiskade igår från klockan 3 till 9. Jag såg fyra små gäddor. Det var som att dom försökte pussa betet och gnida sig mot det. Antar att det är lek än i Vänern?

Nej. Mitt gäddfiske har aldrig lossnat och kommer aldrig att göra det. Jag suger. Men lyckas i alla fall var 4-5 år få en tia.

Kommentera

Jag tänkte mig att i år, i år skulle jag fan ta mig en fin gäddmadame innan leken. Nytt personbästa skulle det bli!
                    Lyckades inte fånga en enda gädda typ, givetvis lägger jag skulden på alla andra och menar att det är orättvist med båt och ekolod!
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
                    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
                    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14