Det fungerar inte med alla spön att skarva på en lång tafs. Använder du ett spö med sk microringar så spelar det nästan ingen roll hur tunt du fått till skarvknuten. Men med ett spö med vanliga ringar och du använder en riktigt fin och tunn knut så är det inga som helst bekymmer. Det ska mycket till för att keramiken i toppöglan ska gå sönder av en tunt knuten knut. Det har faktiskt aldrig hänt mig. Snarare större risk med en fastknutet lekande. Nu är givetvis smaken som baken men vad i hela friden har ni fått för skräp i en knut som skadat toppöglan? En sten eller en stridsvagn :-). Lite sallad skadar knappast keramiken i ringen.
Dessutom är det knappast en nyhet. Inom flugfisket har man använt påskarvade tafsar i åratal utan bekymmer. Utför man skarven med rätt knut och gör det snyggt så finns det inte mycket som sticker ut där något kan fastna. Gör du knuten fel så och den ser ut som en igelkott så lär du få bekymmer.
Hur som helst så kan det vara värt att testa....för vissa som för mig så fungerar det galant. Jag har det inte på alla spön men på vissa så är det riktigt lysande
Dessutom är det knappast en nyhet. Inom flugfisket har man använt påskarvade tafsar i åratal utan bekymmer. Utför man skarven med rätt knut och gör det snyggt så finns det inte mycket som sticker ut där något kan fastna. Gör du knuten fel så och den ser ut som en igelkott så lär du få bekymmer.
Hur som helst så kan det vara värt att testa....för vissa som för mig så fungerar det galant. Jag har det inte på alla spön men på vissa så är det riktigt lysande
Kommentera