FC som huvudlina till aborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FC som huvudlina till aborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

enda fördelen med fc är att den ger en något rakare linbåge då den är ngt lite sjunkande....annars tycker jag fc som huvudlina är en plåga.....en nylonlina med
    minimal stretch är mycket trevligare att fiska med....kanske inte riktigt samma känsla som i en flät dock...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag har beslutat att skita i FC, och köra med flätlina som jag vet funkar.
      Tack för alla svar i alla fall

Kommentera

Det finns faktsikt en mellanväg. Skarva på 5 meter FC längst ut på din flätlina. Den stora fördelen med FC som jag ser det är att dels är den osynlig och dels sjunkande. Med en låååång tafs eller vad du nu vill kalla det så får du det bästa av två världar.

Med en tunn smidig knut gör att det knappt märks när knuten rasslar igenom ringarna på spöt.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Funderar på att testa spola på FC istället för flätlina på en av mina spinn rullar för aborre. Har ni några tips o synpunkter? Grovlek? Fabrikat? Kast egenskaper mot flätlina?
          Hej Fredrik Stahre;

Fluorocarbon är styvare än vanlig homogen nylonlina och kan därför orsaka flera vindknutar vid kast med haspelrulle. Silver Thread använder jag själv vid haspelfiske efter Abborre, Lax och Öring....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand
          (Leif Engström)

Kommentera

Lång tafs kör jag med, ca 3m, mest för att det är lätt att knyta på ett nytt beteslås om man blir av med ett bete

Kommentera

När ja kör carolina lr texas rigg kör jag alltid med 3-5m fc längst ut. Dels tål de nötning betydligt bättre än flätlina o så syns den mindre. Sen slipper man ju knyta på ny tafs varje gång. Bara att fimpa en bit o när tafsen e för kort så byter man bara ut den.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Skarvar man på en så lång FC måste man veva knuten genom toppöglan vilket jag kategoriskt undviker. Hellre knyta några 40 cm FC med fasttachar hemma och ha en svivel på huvudlinan.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Skarvar man på en så lång FC måste man veva knuten genom toppöglan vilket jag kategoriskt undviker. Hellre knyta några 40 cm FC med fasttachar hemma och ha en svivel på huvudlinan.
                  varför undvika det? Aldrig vart med om några negativa konsekvenser av det

Kommentera

Fastnar det nåt skit på knuten pajar man toppöglan, bara en tidsfråga. Plus att både knuten och ringarna slits vid utkastet. Vidare vill jag slippa skarva linor under passet om det skulle gå av i knuten, svårt psykologiskt påfrestande av försöka sig på en dubbel grinner med stelfrusna fingrar i snålblåst..

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      varför undvika det? Aldrig vart med om några negativa konsekvenser av det
                      2kilos på kroken...0,10 flätlina skarvad med 3m 0,3 FC på spolen. Du drillar in den varsamt till båten.
                      Nu kommer det kritiska läget, du ska landa fisken. du håller upp spöt för att nå fram till fisken. Den rusar under båten och din skarvknut fastnar till i en spöögla pg a vinkeln och går av.

Intressant att läsa folks skiftande erfarenheter av FC. Tycker definitivt att du ska pröva Stahre. Men förvänta dig inte att det är kärlek direkt. Det är lite som att börja med en helt ny teknik. Du bör inte förvänta dig att du kan nyttja den exakt likadant som ex när du jiggar med en flätlina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B