Modernt = tungt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modernt = tungt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jag hade knappast hört eller läst uttrycket "modernt gäddfiske" innan TS väckte frågan utifrån två tunga (sic!?) trådar... så för mig är det här verkligen en senhöststorm i vattenglaset... Jag är närmast fascinerad över intresset!

Jag fiskar gädda, ibland med mindre beten, oftare lite större, med blandade tekniker... om det gör mig omodern, modern eller ibland t.o.m. trendig är oväsentligt för mig, jag fiskar på bara! Påminner mig om dem som inte kan hålla sig, utan i tid och otid känner ett behov av att "alltid" lyfta fram multirulle/haspelrulle som överlägsen och raljera om saken... vad är DET frågan om!?
    Vad det är frågan om? Precis som vanligt är det Don Quijote som spökar här...

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      Konstigt, för de gör ingen av min 50st gäddjiggar elr 80st borrejiggar. Både köpta å hemmagjorda.

Om du inte har luftballonger i dina jiggar så tror jag inte en sekund på det.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Ungefär så tänker jag också, dvs att det finns väl ingen rimlig anledning att begränsa sig till att använda endast en del av betesregistret? Sedan är det ju så, att de allra flesta gäddor man får inte är så himla stora och (med all respekt för dem som endast är ute efter huggen och känslan av dessa på stum utrustning) de mindre och medelstora gäddorna tycker jag är mer nöjsamt att dra upp med litet lättare grejor. För övrigt anser jag det inte vara omodernt att fiska från land.
        Medelstorleken på fiskarna varierar kraftigt med vilken typ av fiske man bedriver. En vårdag i skärgården vassnära så blir det ju lätt sniprace med mycket småfisk blandat med någon enstaka stor, då lämpar sig kanske inte de grövsta spöna i arsenalen. Fiskar du däremot på 15 meters djup på hösten nära en kant full med större betesfisk i en insjö som inte håller så mycket gädda får du betydligt bätttre medelstorlek på gäddorna. I sådana fall är det vanligare med fisk över 90 cm än under och vissa dagar får du till och med fler fisk över metern än under. Dagen under tävling jag nämde tidigare fick vi bara 7 fiskar upp i båten varav enbart 2 var under 90 cm. Vi tappade dessutom en fjärde fisk som lätt var över 100 cm pga ett lite olyckligt linbrott.

Sen tror jag ingen som fiskar stora beten begränsar sig till enbart detta, jag och alla jag fiskar med som kör väldigt stora beten har en hel uppsjö spön och beten som vi anpassar oss med efter rådande förhållanden. Men om vi kan använder vi så stora beten som möjligt då det helt enkelt är roligare och erfarenhetsmässigt verkar ge större fisk. (och roligare hugg!)

Jag misstänker att du företrädelsevis fiskar i skärgårdsmiljö samt grunt och då passar mindre prylar bra då det är mer småfisk i farten samt att du inte behöver sticka ut lika mycket i en stor vattenmassa för att ge en större huggradius för fisken. Jag gör själv detsamma när jag bankar vass men för mig är mindre beten kanske något större än ett atom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
          Om du inte har luftballonger i dina jiggar så tror jag inte en sekund på det.
          Försiktigt nu, vem i sina sunda vätskor, skulle framföra en ren lögn förutom Trump? Ja, ok han är iof inte sund... Om saker flyter eller ej kan faktiskt bero på annat, t ex vattnets densitet...

Kommentera

Jag tror att det är en trend att att försöka hitta trender i allt.....

Kommentera

Panta rei!
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Panta rei!
                Hä hä hä!

Kommentera

Tycker ”modernt” fiske är snabb båt, avancerade ekolod, kraftig utrustning, tunga beten och krav på snabbt resultat. Man krokar fisk utan att egentligen förstå.
                  Det kan man tycka vad man vill om.

Att kasta från land med helaktionsspön och med lättare beten eftersom dåtidens spön var tyngre ”per kastvikt” och därmed för tunga för, speciellt, landfiske hör till gårdagens fiske. Dessutom hörde det till att man kontemplerade och försökte ”lura” fisken. Med viss stolthet. Men kanske inte klassas ”modernt”.

Själv är jag nog mittemellan.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
                    Tycker ”modernt” fiske är snabb båt, avancerade ekolod, kraftig utrustning, tunga beten och krav på snabbt resultat. Man krokar fisk utan att egentligen förstå.

Att kasta från land med helaktionsspön och med lättare beten eftersom dåtidens spön var tyngre ”per kastvikt” och därmed för tunga för, speciellt, landfiske hör till gårdagens fiske. Dessutom hörde det till att man kontemplerade och försökte ”lura” fisken. Med viss stolthet. Men kanske inte klassas ”modernt”.

Själv är jag nog mittemellan.
                    Vad är det som man inte förstår i det "moderna" gäddffisket? Att kroka fisk är ju svårare med ett bete på 300 gram än ett litet då då måste göra riktigt hårda och snabba mothugg. När jag har med mig syskonbarnen ut för att fiska sätter jag ju ett haspel på 35 grams kastvikt laddat med atom i händerna på dom för det kräver nästan inga mothugg, ingen teknik vid inspinning och är väldigt förlåtande under drillning.

Att lura fisken är väl detsamma idag som det alltid varit, till och med är det ju så att jerkbait (om det fortfarande är modernt eller är det gammalt nu?) är det mest krävande av fiskaren då riktiga jerkbaits inte ens har en egen gång utan fiskaren måste själv ge betet den gång som krävs för att lura en fisk till hugg.
                    Senast ändrad av henrikj; 2017-12-16, 11:58.

Kommentera

• Jag håller inte med om att de som fiskar från moderna båtar ”inte förstår”.

Större beten brukar ganska ofta sakna ”gång” så det krävs både teknik och förståelse för att framföra dem i vattnet på ett sätt som lockar till hugg. De något mindre moderna betena (skeddrag och wobbler) har en inbyggd gång och det man då ska ha koll på är inspinningshastighet och spinnstopp.

Alla fiskemetoder har sina utmaningar och personligen känner jag inte något behov att värdera vad som är bättre.

Ska vi sen diskutera vad som är trendigt nu så vågar jag påstå att korta styva jerkspön inte står högt i kurs. Det är ju de lite längre spöna (omkring 2,5 meter) med hög kastvik (120 gram och över), lätt klinga, mjuk topp, och ordentlig ryggrad som verkar vara mest eftertraktade.
                      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-12-16, 11:47.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B