Modernt = tungt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modernt = tungt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Om detta är att säga två saker: 1) Det metas för litet och 2) jag begriper inte riktigt varför så många verkar vara antingen spinnfiskare eller metare.
    Jag har hittat tillbaka till spinnfisket - så det finns hopp!

Jag väljer att fiska gädda med stora beten (som per automatik blir tunga) av den enkla anledningen att jag vill undvika att få de riktigt små gäddorna. Ett 30 cm långt bulldawgliknande bete faller inte en 40 cm lång gädda i smaken så ofta.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-12-14, 13:23.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Inte alls OT utan snarare spot on. Utöver material och funktion så förtjänar väl metod och teknik att diskuteras. Är det, som du uttrycker saken, same shit oavsett tidsera så är dagens fiske knappast modernt, men något nytt måste väl ändå ha hänt?
      Modernt gäddfiske tycker iallafall jag syftar till fiske med trendriktiga beten och metoder. Att stå och kasta en mörumsspinnare vid en vass känns inte som modernt gäddfiske. Däremot är pelagiskt gäddfiske i högsta del modernt och även stora mjukbeten och jerkbait i skärgården är modernt, även om de funnits ett tag men fortfarande populärt. Om det är bättre är en annan sak, men modernt gäddfiske inkluderar iallafall beten upp till en bit över ett hekto. Det är mainstream idag. Bara gå in i vilken butik som helst och kolla vad som hänger på väggarna. Att rekommendera ett spö till 12 g är då inte lämpligt då man i så fall bara kan nyttja 0,01% av dagens gäddbeten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Jag väljer att fiska gädda med stora beten (som per automatik blir tunga) av den enkla anledningens att jag vill undvika att få de riktigt små gäddorna. Ett 30 cm långt bulldawgliknande bete faller inte en 40 cm lång gädda i smaken så ofta.
        Det där med att få en massa snipor på kroken har jag aldrig besvärats av trots att jag fiskat med "små" beten. Jag har nog fiskat på fel ställen...

Kommentera

Modernt syftar väl lite på vad som är på modet. På modet är ett spö som normalt är ca 8.5 fot och fiskas med en multiplikatorrulle av lågprofilstyp, fast en lite större modell av denna typ av rulle.

Haspelspön på 8-9 fot och 40-60 gram fiskade med haspelrullar i 4000-storlek är ju inte det som är på modet, direkt men fortfarande det som säljer mest.

Största andelen av konsumenterna är ju de personer som aldrig sätter sin fot på fiskesnack och rynkar på näsan åt i stort sett allt som är "på modet".
          En atom vass, buzzer eller minnow spoon kastad mot vasskanten är sannerligen det mest praktiserade fisket efter gädda, åtminstone här i norrbotten. Men skulle absolut inte definera det att vara på modet.

Vad gäller sen aspekten om hur effektivt det moderna gäddfisket är med stora beten så är jag övertygad om att det är som allt fiske. Ibland bra och ibland dåligt.

Jag har fått stora gäddor på allt från 30 grams mört till kilosgädda/kilosid, samt wobbler och swimbait på 18cm till 40cm. Helt klart tycker jag dock att beten ca 20-30 cm är i regel mest effektivt på lite större gädda där jag fiskar. Men med dessa typer av beten har jag fiskat i tämligen många år vid det här laget, så det har blivit i mitt fiske snarare en standard än ett mode...
          http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
            Att stå och kasta en mörumsspinnare vid en vass känns inte som modernt gäddfiske.
            Nu vet jag ju inte om jag skulle välja en Mörrumspinnare på just ett sådant ställe men menar du att det är modernt att dänga ett jerkbait mot samma vass? (Jerkbaits och fisket med dem är, för övrigt, i princip lika gammalt som spinnfisket. Huvudsakligen handlade det om fisket efter muskie. Hur som helst så är det litet lattjo att det häri landet uppfattas som modernt.)

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Vad gäller sen aspekten om hur effektivt det moderna gäddfisket är med stora beten så är jag övertygad om att det är som allt fiske. Ibland bra och ibland dåligt.
              Så är det. Det handlar alltid mer om hur man använder grejorna än vad man använder. Den som alltid använder samma metod och/eller samma typ av bete blir med nödvändighet begränsad i sitt fiske. Olika situationer kräver olika angreppssätt.

Kommentera

Nu vet jag ju inte om jag skulle välja en Mörrumspinnare på just ett sådant ställe men menar du att det är modernt att dänga ett jerkbait mot samma vass? (Jerkbaits och fisket med dem är, för övrigt, i princip lika gammalt som spinnfisket. Huvudsakligen handlade det om fisket efter muskie. Hur som helst så är det litet lattjo att det häri landet uppfattas som modernt.)
                Jepp, eftersom modernt blir lite likställt med på modet och eftersom man kan se Trumma slänga en buster mot en vass på youtube så är det modernt

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Jag väljer att fiska gädda med stora beten (som per automatik blir tunga) av den enkla anledningens att jag vill undvika att få de riktigt små gäddorna. Ett 30 cm långt bulldawgliknande bete faller inte en 40 cm lång gädda i smaken så ofta.
                  Är det verkligen så jobbigt att kroka av några extra smågäddor?

Ställ det mot att släpa på, köpa in, och framförallt slänga iväg klumparna. Känns sammantaget väldigt mkt jobbigare än att kroka av nån extra snipa. Men jag får kanske för få? ��

Iallafall för mig är det mest giltiga argumentet mot att köra för lätt utrustning att en stor gädda skulle klippa tafsen eller dra av linan eller knäcka spöt. Sen så kanske större beten i vissa situationer krävs för att trigga hugg, det är dock inget jag vet utan har enbart hört andra resonera om.

Kommentera

Jag kan tycka det är ganska nice att häva iväg 100-150g beten, känns fysiskt och manligt. Linan spinner iväg som skjuten ur kanon! Mucho!

Vad jag däremot har problem med är när man fiskar en vindstilla morgon, alldeles tyst och fridfult. Men när jättebetet slår i vattnet låter det som en knölval som gjort ett magsplask! Ett j-a oväsen!
                    Känns som man skrämmer bort varenda fisk på en kilometers håll.
                    Senast ändrad av Husse0416; 2017-12-14, 11:41.

Kommentera

Det är nästan alltid fiskaren, inte fisken, som knäcker spöt eller drar av linan. En tunn ståltafs håller om utrustningen och drillningen är av samma kaliber. Problem blir det först när man sätter en klen tafs på en stark och stum lina lina, använder ett styvt spö och tar i tills något brister.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 867 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B