Två trådar i nyhetsflödet handlar, enligt rubrikerna, om spön respektive drag för vad författarna kallar "modernt" gäddfiske. Gemensamt för trådarna är att det handlar om betesvikter oå dryga hektot.in fråga är: Vad är modernt med det? Och förljdfrågan är: Är fiske efter gädda med lättare drag omodernt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Modernt = tungt?
Collapse
X
-
Det är på modet att fiska gädda med extremt tung spinnfiskeutrustning nu, ja. Man ser dagligen folk benämna haspelspön klassade 30-90g som "Downsize". Standardutrustningen har förändrats till spön och lina mer i klass med norskt havsfiske än det klassiska gäddfisket.
1mm rostfri tråd, 1mm fluoro, 0,35-0,4mm flätlina, spön som kastar uppåt 250g är mer och mer populärt. Jag säger inte att det är bra eller dåligt, men det är så trenden ser ut.
- Gillar 1
-
Jo, jag är medveten om det, men det är ju knappast det enda (eller ens det vanligaste) sättet att fiska (eller spinnfiska) efter gädda. Däremot tar det upp mycket av bandbreedden. Det jag skulle vilja se mer av är en diskussion av annat modernt gäddfiske (spinn/haspel) än dängandet av tunga jerk- och gummibeten. För även i mer rimliga viktklasser finns det ju oerhört mycket som inte fanns för en mansålder sedan (och det som fanns då funkar fortfarande och en hel del av det har ju utvecklats).Vi har ju tillgång till spöklingor och linor som gör ett fiske efter även grov gädda med lätta redskap mer intressant än då en 0,35 nylonlina höll ca 5 kilo. Själv fångar jag nuförtiden mina gäddor som bifångster vid fiske efter abborre eller havsöring men slås av hur enkelt det är att drilla dem med de lätta spön jag använder. Härom året fick jag en på bortåt tio kilo (krokade av den i vattnet utan att ta upp den) vid abborrfiske med ett lätt åttafots spö, en liten haspel och 0,12 mm flätlina och det tog väl kanske fem minuter eller så att tämja den, men det var aldrig något snack om vem det var som bestämde. Vid riktat gäddfiske skulle jag förmodligen välja något grövre redskap men inte mycket så. Är det ingen som bedriver modernt gäddfiske med lättare grejor? Eller vågar de inte yttra sig?Ursprungligen postat av Lozz Visa inläggDet är på modet att fiska gädda med extremt tung spinnfiskeutrustning nu, ja. Man ser dagligen folk benämna haspelspön klassade 30-90g som "Downsize". Standardutrustningen har förändrats till spön och lina mer i klass med norskt havsfiske än det klassiska gäddfisket.
1mm rostfri tråd, 1mm fluoro, 0,35-0,4mm flätlina, spön som kastar uppåt 250g är mer och mer populärt. Jag säger inte att det är bra eller dåligt, men det är så trenden ser ut.
Kommentera
-
Alla trender från USA kommer ju hit efter ett par år, här är nästa grej för den som vill vara först i ankdammen:
Kommentera
-
Jag tycker det är larv! Jag fiskar både med stora swim-baits på 170g och små wobbler på 26g! Vad är bekvämast att fiska med! Folk säger att om man har utrustning för tunga beten är det inte jobbigt att kasta med dessa Jag håller inte med! Även om man har ett S:t Croix spö klassat för 300g så väger ett 200g bete ändå 200g! Trycker den mycket vatten så blir det ännu tyngre! Jag trollar hellre med dessa beten än att kasta med dom, även om jag gar spön för detta ändamål! Nää hag föredrar att spinnfiska ned beten på 30-100g! Fast allra hällst gäddmetar jag!
Kommentera
-
Om detta är att säga två saker: 1) Det metas för litet och 2) jag begriper inte riktigt varför så många verkar vara antingen spinnfiskare eller metare.Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inläggFast allra hällst gäddmetar jag!
Kommentera
-
Jag har en bok hemma med titeln "Modernt mete". Fick den som "lön" efter en veckas prao på Wettergrens bokhandel i Göteborg 1986. Tveksamt om de beskrivna metoderna är moderna längre.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggTvå trådar i nyhetsflödet handlar, enligt rubrikerna, om spön respektive drag för vad författarna kallar "modernt" gäddfiske. Gemensamt för trådarna är att det handlar om betesvikter oå dryga hektot.in fråga är: Vad är modernt med det? Och förljdfrågan är: Är fiske efter gädda med lättare drag omodernt?
Allting utvecklas, orsakerna till utvecklingen varierar. På 80t var det hetaste heta vid gäddfiske magnumvobblers. Kanske var det svårt att tillverka vettiga spön att kasta magnumvobblers då, eller, troligare, så gjorde tillverkarna en felbedömning av vad som gick att sälja. Kanske kom möjligheterna till kraftigare men ändå hanterbara spön först samtidigt som jerkfiskets genomslag i början av millenniet eller när det nu var. Då började det ju plötsligt drälla av spön att kasta rejält tunga beten med. På senare år skall plötsligt alla spön vara 8,6 fot. Oklart varför just 8,6. 8,5 verkar ju mer naturligt att dra till med men de där ca 3 centimetrarna är kanske viktiga?
Gäddfiske med lättare drag i stil med 20g atom är absolut omodernt 2017 och har väl egentligen varit det rätt länge, närmare trettio år. Ingen värdering lagd i ordet omodernt men det är helt enkelt inte det som gäller i de trendigare gäddfiskarnas draglådor.
Därmed inte sagt att det inte funkar utmärkt att dra gäddor på småbeten, det behöver jag ju inte berätta för dig.
En spådom är att det kommer en utveckling där nuvarande försiktiga downsize-trend korsbefruktas av finesse-trenden till ett modernt ultralätt gäddfiske. Troligtvis får vi ett ballt engelskt, eller möjligen japanskt, namn på tekniken.
Gyaku tsuki Light pike. Kom ihåg var ni hörde det först.
Det kommer vara skitlånga spön med helaktion och kastvikter på 3-12g. Fast det anges naturligtvis i oz eller något annat medeltida mått. Kanske en helt ny lintyp som gör att kasttekniken blir en hybrid mellan spinn och fluga?
St croix-spön kommer att användas som tändved.
- Gillar 3
Kommentera
-
Eller så är de 8´6´´, dvs 8 1/2 fot?Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inläggJPå senare år skall plötsligt alla spön vara 8,6 fot. Oklart varför just 8,6. 8,5 verkar ju mer naturligt att dra till med men de där ca 3 centimetrarna är kanske viktiga?
Kommentera
-
Bland alla onödiga fiskeprylar jag samlat på mig finns ett (odelat) Shimano Compre Worm&Jig 7´2´´ klassat för beten 1/8-3/8 oz (och linor 6-12lbs). Det är alltså avsett för att kasta beten upp till ca 12 grams vikt men tämligen kraffullt (se linrekommendationen) och definitivt inget UL-spö. Kort sagt är det ett spö med vilket man kan fånga stora och starka fiskar med små/lätta beten. Det enda som hindrar mig från att använda spöt oftare än vad jag gör är att transportlängen inte riktigt lirar med min Skoda Fabia (men det går ju att böja spöt och då får man in det...). Min tanke (i den mån jag hade någon) när jag köpte det var att använda det för att fiska efter havsöring med små kastpilkar/skeddrag men det skulle antagligen vara perfekt att brotta gädda med. Obelastade mjukplastbeten, mindre poppers (eller grodor) eller spinnare skulle vara tänkbara beten.
Min Aero Ci4+ 4000 sitter som en smäck på spöt. Det är en i mina ögon hypermodern utrustning som det vore intressant att fiska efter gädda med.Senast ändrad av lausvik; 2017-12-13, 17:32.
Kommentera
-
Intressant ämne! Har kört en hel del sk "tyngre gäddfiske" i sommar och det har inte funkat alls för mig. På abborrprylarna har jag tappat räkningen på gäddor över 8 kilo i sommar. Mörrumsspinnaren har varit outstanding för mig på både storgädda och stor gös. Känns ju bra att man har typ 300 större gäddbeten utan bitmärken
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 855 visningar