uldrag som är bra till harr och öring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

uldrag som är bra till harr och öring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• uldrag som är bra till harr och öring?

tjabba jag ska fiska öring och harr på min ulutrustning (5-15g) i helgen på sävenfors "provapåläger", eftersom jag inte har någon större erfarenhet av sådant fiske så skulle jag vilja ha lite tips på drag och vad det är som gör att de dragen är bra. även gångbara färger.

btw är det någon mer här på forumet som ska dit, som går på eller har gått på sävenfors vattenbruksgymnasium ?
    Senast ändrad av sjögräs; 2007-05-24, 17:26.
    säger bara ultralätt

små jiggar, rapala wobbler tex orginal i minsta storleken, vibrax....
    Gös slår allt.

Kommentera

2g droppen var överlägsen på sin tid men den har ABU slutat med. Kanske du har någon som ligger och dräller (kolla morfars draglåda typ...)

Kommentera

Beror på vilken storlek det är på öringen men iom. att du kör UL så antar jag att det inte är allt för grov. Själv kör jag oftst spinnare eller liten wobbler efter öring, beroende på vad situationen kräver. Bra wobblers är som gösfiskaren sa bla. Rapala wobbler mindre storlek. Kör själv ofta orginal Svart/Vit eller Röd/Vit. Brukar funka på dom flesta ställen. Spinnare så kör jag vanligast King Dottie eller vibrax silver/orange. Jiggar brukar ofta ge mycket bifångst om det finns annan fisk i vattnet, tex. aborrar. Men ska du ha harr så kan du fokusera mycket på spinnare iom. att dom inte äter annan fisk naturligt. Kom ihåg att öringar är kapabla att ta större byte än harr. Dock inte så mycket tips på harr-spinnare då jag oftast flugar min harr. samma gäller drag, kanske någon annan som har fina tips på bra drag för öring och spinnare för harr? (Har hört att liten koppar toby ska vara bra, men inte bekräftat det)

Mycket nöje på resan!
        Skitfiske på er!

Kommentera

Med en så pass tung UL utrustning testa en flytande bomber 14APBO har fungerat riktigt bra för mig vid öringfiske. Jag blir alltid lika förvånad över att ganska små öringar kastat sig över den...

Kommentera

spinnare , små skeddrag , jiggar vid djup håller , små wobbler's , testa gärna botten-mete med en våtfluga/nymf eller mask ,

skit fiske påre
            Mvh//Robert

Kommentera

Jag ska börja där till hösten nu! Men kan tyvärr inte komma på lägret eftersom jag har haft en annan fiskeresa inbokad i sen i oktober förra året.

Kommentera

Ursprungligen postat av bj
                Med en så pass tung UL utrustning testa en flytande bomber 14APBO har fungerat riktigt bra för mig vid öringfiske. Jag blir alltid lika förvånad över att ganska små öringar kastat sig över den...
                har 1-4 och 1-7g spön också (glömde nämna det). jag ska googla lite mer om wobblern. öringsfiske ser ganska kul ut iaf om man kollar på firreprogrammen spec typ fiskedrag när de var någonstans vid kirruna o drillade ett gäng öringar på ul.
                säger bara ultralätt

Kommentera

Ursprungligen postat av Robban J
                  spinnare , små skeddrag , jiggar vid djup håller , små wobbler's , testa gärna botten-mete med en våtfluga/nymf eller mask ,

skit fiske påre
                  bäst jag tar med mig meteprylarna oxa
                  säger bara ultralätt

Kommentera

Ursprungligen postat av Myggan
                    Jag ska börja där till hösten nu! Men kan tyvärr inte komma på lägret eftersom jag har haft en annan fiskeresa inbokad i sen i oktober förra året.
                    kul, då ses vi i höst

synd att du inte kmr, vart ska du på fiskeresa?
                    säger bara ultralätt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B