Hej,
Har läst igenom tråden nu i morse först. Är ju kaffekvarnsvevare ...
Men,
Jag har inte riktigt förstått om ni kommit fram till varför ”vevkraft” blev lägre än ”bromskraft” för vissa i vissa tester. Bara att vissa tester kanske inte varit helt representativa. (Eller så har jag missförstått. Fullt möjligt.)
Så,
Med ”vevkraft” (eller vevförmåga) menar jag kraften som anbringas med vevning och yttrar sig så att bromspaket *snurrar* och släpper vid ”vevkraften”, samt anbringas från schassidelen.
Med ”bromskraft” (eller bromsförmåga) menar jag kraften som anbringas genom att linan dras ut och yttrar sig så att bromspaket *är stillastående* och släpper vid ”bromskraften”, samt anbringas från rulldelen.
Relativt sett i bromspaket torde detta vara samma sak, teoretiskt. Men i praktiken kan det ju finnas skillnader.
- Kraften vid invevning kanske anbringas lite ”skevt” pga instabilt schassi.
- vid vevning anbringas kraften med högre momentan ökning (acceleration) pga annan utväxling så att bromspaket inte hinner med och upplevs släppa vid lägre anbringad kraft.
- Dvs, är det utrett om ”vevkraft” och ”bromskraft” är olika eller lika för rullarna?
Nyfiken.
Har läst igenom tråden nu i morse först. Är ju kaffekvarnsvevare ...
Men,
Jag har inte riktigt förstått om ni kommit fram till varför ”vevkraft” blev lägre än ”bromskraft” för vissa i vissa tester. Bara att vissa tester kanske inte varit helt representativa. (Eller så har jag missförstått. Fullt möjligt.)
Så,
Med ”vevkraft” (eller vevförmåga) menar jag kraften som anbringas med vevning och yttrar sig så att bromspaket *snurrar* och släpper vid ”vevkraften”, samt anbringas från schassidelen.
Med ”bromskraft” (eller bromsförmåga) menar jag kraften som anbringas genom att linan dras ut och yttrar sig så att bromspaket *är stillastående* och släpper vid ”bromskraften”, samt anbringas från rulldelen.
Relativt sett i bromspaket torde detta vara samma sak, teoretiskt. Men i praktiken kan det ju finnas skillnader.
- Kraften vid invevning kanske anbringas lite ”skevt” pga instabilt schassi.
- vid vevning anbringas kraften med högre momentan ökning (acceleration) pga annan utväxling så att bromspaket inte hinner med och upplevs släppa vid lägre anbringad kraft.
- Dvs, är det utrett om ”vevkraft” och ”bromskraft” är olika eller lika för rullarna?
Nyfiken.
Kommentera