Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hej,
    Har läst igenom tråden nu i morse först. Är ju kaffekvarnsvevare ...
    Men,
    Jag har inte riktigt förstått om ni kommit fram till varför ”vevkraft” blev lägre än ”bromskraft” för vissa i vissa tester. Bara att vissa tester kanske inte varit helt representativa. (Eller så har jag missförstått. Fullt möjligt.)

Så,
    Med ”vevkraft” (eller vevförmåga) menar jag kraften som anbringas med vevning och yttrar sig så att bromspaket *snurrar* och släpper vid ”vevkraften”, samt anbringas från schassidelen.
    Med ”bromskraft” (eller bromsförmåga) menar jag kraften som anbringas genom att linan dras ut och yttrar sig så att bromspaket *är stillastående* och släpper vid ”bromskraften”, samt anbringas från rulldelen.

Relativt sett i bromspaket torde detta vara samma sak, teoretiskt. Men i praktiken kan det ju finnas skillnader.
    - Kraften vid invevning kanske anbringas lite ”skevt” pga instabilt schassi.
    - vid vevning anbringas kraften med högre momentan ökning (acceleration) pga annan utväxling så att bromspaket inte hinner med och upplevs släppa vid lägre anbringad kraft.

- Dvs, är det utrett om ”vevkraft” och ”bromskraft” är olika eller lika för rullarna?
    Nyfiken.

Kommentera

• Överlag är det väl inte detsamma, ffa inte för vissa runda Ambassadeurer men några andra visade väl bättre, jämnare värden om jag minns tråden rätt och LP rullar bättre, orkar inte läsa på nytt... samtidigt kan konstateras att alla inte behöver vevkraft (winchkraft som jag kallade det) i nivå med bromskraft, de är nöjda som det är.

Nån hade nån rulle som bara vevade ca 500g och det är nog i underkant, säkert något fel på den eftersom andra levererar bättre och det är inte acceptabelt men vad det beror på i det fallet är oklart...
      Senast ändrad av anteman; 2017-12-09, 14:22.

Kommentera

• Om det skiljer mycket mellan ”vevbroms” och spolbroms så är det något som är trasigt i rullen. Värdena ska vara väldigt lika om rullen är korrekt monterad. Det finns några faktorer som kan påverka negativt vid vevning. Främst att vevrörelsen är ryckig. Speciellt om bromsen är hårt ansatt, Det är inte lätt att veva mjukt med samma kraft hela varvet när man måste ta i ordentligt. Med en lätt åtdragen broms är det däremot rätt lätt. Om en fisk rusar så blir det en mer stabil rörelse. En väl konstruerad och underhållen broms har inga som helst problem med vevbroms eller vevkraft eller vad ni vill kalla det. Skillnaden ska vara minimal. Speciellt om man inte har dragit bromsen i botten.

Om lamellerna har för mycket fett på sig så kan bromskraften skilja rätt mycket. För när bromsen väl släpper så blir det pga utväxlingen mer brutalt än om kraften kommer från spolen och lamellerna kommer bara att halka runt i fettet. Tänk på hur ett däck fungerar på snö. När det väl börjat spinna så behövs inte lika mycket kraft längre. Jämför även hur olika lätt det är att få däcket att börja spinna på ettan jämfört med fyran. Men om bromsen är väl underhållen så är skillnaden minimal.

Så svaret är att det ska inte vara någon skillnad OM bromsen är hel och väl underhållen. Använder du en våg och provdrar genom att bara backa bakåt och genom att veva så ska värdena bli i princip identiska. Precis som mina tester visat.
        Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-10, 00:59.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 812 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B