Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag gjorde ett test på tre rullar igår. En Ambassadeur 6000c med broms från UT. En gammal Shimano Triton MK1 och en billig Fladen cheiftain 30.
    Hade en låda på 1,4 kilo och provade att veva upp den med rullarna i handen vinklade neråt. Shimanon och Fladenrullen fixade det utan större problem, men ambassadeuren klarade inte det trotts att jag drog bromsen riktigt hårt. Jag har använt ambassadeuren till både trolling, gäddfiske och havsfiske utan problem, så bromsen räcker för mig.

Kommentera

• Jag antar att du läst mina inlägg tidigare. Om det är så att bromsen släpper eller slirar när du vevar trots ett bromskit från UT och du inte ens klarar av att veva in 1.4 kg så borde du kontakta sportfiskeboden. Det är ju där du köpt kitet. Något är fel.

Om det däremot är att du inte orkar veva så är det något annat.
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-02, 00:42.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Du har nog rätt. Jag har nog ett uns för mycket fett på bromsen på min 6000. Jag gjorde om testet drog bromsen ännu hårdare men fick bara upp lådan litegrann. Provade samma sak med min 5500 (orginalbroms) och där gick det, men jag fick dra bromsen hårt. Provade även med min toro beast, inga problem alls. Inte heller med min promax3. På promaxen och beasten fanns det mer kvar av bromsen, men på de runda var den skruvad i bott. Det är ju inte direkt vetenskapligt test och som jag skrev i tidigare inlägg så räcker bromsen för mig i de runda rullarna.

Kommentera

• En bild på deltagarna i testet.Click image for larger version

Name:	0CD5CD7B-E81E-4214-AC40-4CBA25B5AD5E.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1786028

Kommentera

• Det är just detta problem jag försökte belysa med förklaringen om stigningen på gängorna på de gamla runda. ProMax har en annan stigning och därmed upplevs som kraftigare då det är lättare att dra åt hårt. Sedan är ProMax en LP rulle. De har ofta större drev och därmed större lameller än de klassiska runda. Det är just därför Beast klarar av hiskeliga 25 Lb eller vad det nu var i bromskraft.

En annan jämförelse som belyser detta med friktionsyta är en jämförelse mellan Revo Premier och Revo MGX/Mgxtreme. Rullarna ser ytterst lika ut och har samma storlek på lamellerna men för att spara vikt (gissar jag) har ABU bantat ner på bromsen i de två sistnämnda. Premiere har fler lameller och fler mellanbrickor, tre av varje + en under huvudrevet jämfört med en (två) lamell, vill jag minnas, och därmed en mycket kraftigare broms. Nu är alla dessa tre avsedda för lättare fiske så det spelar ingen större roll men de är ett bra exempel.
            Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-03, 13:21.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Old firehand - Mannen med det ständigt sista ordet

Kommentera

• Är hövvet dumt...
                Lade som tidigare nämnts en beställning på UT Star drag till min JB. Passade på att beställa drev för högre utväxling när jag ändå var igång. Prylarna levererades snabbt och smidigt och härom kvällen monterades de. Vad fan? Något hackar... Hmm, backspärren? (som f.ö hade rostat lite). Plocka isär, plocka ihop. Plocka isär plocka ihop. Plocka isär, plocka ihop. Nähä. Pinjongen alltså? Hmm, kan jag ha monterat oket som håller pinjongdrevet upp och ner? Kollar sprängskiss. Syns dåligt på bilden. Googlar. Näpp, rätt monterat. (I vanlig ordning varma tankar till Mooki för hans rullmekarskola) Hmm, är fjädern för slö som trycker pinjongdrevet mot spolen? Näpp, helt normal.
                En tanke börjar smyga sig på... River ut båda drevsatserna och kollar noga. Mycket riktigt, kuggarna är frästa olika. En för högervevad rulle och en för vänstervevad. Inte fullt så varma känslor börjar spira i mitt huvud om den som packade min leverans, jag skulle ju för f-n ha drev till en vänstervevad rulle! Kollar orderbekräftelsen från Sportfiskeboden. Där står det tydligt svart på vitt att Hämpa Brämpa har beställt en drevsats för en högervevad rulle. Ridå.

Så, ungdomar, när ni beställer grejor till rullen, tänk efter en gång extra om ni vevar med goddaghanden eller med fröken vänster. Titta en gång extra, höger hand är den där tummen sitter till vänster.

Nu skall jag surfa in på Sportfiskeboden igen och lägga en ny beställning på en drevsats. Den här gången tror jag att jag slår till på en vänstersidig.

Kommentera

• Kuggad! Vad skönt att inte Sportfiskeboden dabbat sig, då hade drevet gått i media!

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Kuggad! Vad skönt att inte Sportfiskeboden dabbat sig, då hade drevet gått i media!
                    Fan Anteman! Att det skulle bo en liten Göteborgare i dig!
                    Det finns de som tycker att ordvitsar är en låg form av humor. De har fel.

Kommentera

• Hej,

Vill börja med att tacka Mankan G för att du tog dig an rullarna, verkligen schyst! Sedan vill jag försvara mig lite gällande knut och beteslås. Vanligtvis använder jag mig av rejäla tafsar, men då en del av testen utfördes med spö så önskade jag mer utrymme att veva in kastruller och dylikt när jag vertikaltestade dem.

Jag måste dock säga att jag är förvånad över dina testresultat Mankan. Samtidigt tror jag du har lyckats ringa in de eventuella problem som användaren, i detta fall jag, kan tänkas uppleva. Jag får ofta höra från vårt lilla fiskecrew att jag överdriver med broms när jag fiskar precis som med mina LP-rullar har jag ställt in vad jag tycker är en hård men lagom broms. Skillnaden har visat sig vara att den bromsinställning som jag gjort på amborna har visat sig vara på tok för klen, trots att jag har svårigheter
                      att med handkraft dra ut lina. Jag har inte kunnat ta hem lina när gäddan hugger. Detta har aldrig varit ett problem med mina LP-rullar.

Jag har vridit stjärnhjulet tills känslan att något kan gå sönder infunnit sig. Detta påverkar mitt fiske negativt och gör det svårt för mig att smidigt justera bromsen efter hugget, dvs, under drillningen, då den sitter jäävlar! På mina LP-rullar har jag en hård men känslan av lagom broms. Kan alltid ta in lina och samtidigt, med ett finger, lätt justera bromsen under drillning.

För att ta lite fokus från ABU då. Jag testkörde min Conquest 301d i fredags. Vilket resulterade i samma hemska upplevelse som med amborna, fy fan vad lack jag blev! Ett monsterhugg resulterade i att jag stod som ett fån och försökte mata in lina, utan resultat och med en gädda som spottade..

Idag var det således dags för revansch. Jag tog mig ut med min 301 och en Prorex 200. Till följd av fredagens misslyckande drog jag nu åt bromsen extra ordentligt, vilket var en fröjd att göra i jämförelse med amborna. Det kändes som det fanns betydligt mer att ge och det gick inte på något sätt ”trögt”. Nu blev det förvisso inga monster men jag upplevde full kontroll när jag tog hem en 3a och en 4a. Det tråkiga var dock att dessa två bara vevades in, utan tillstymmelse till att dra lina, vilket tog bort en del av känslan. Det ska tilläggas att de uppträdde väldigt piggt och bjöd på bra motstånd.

Hur som helst var jag nöjd med att det gick att kroka fisk med min dyrgrip. Sedan bytte jag till min Prorex 200. Ingen överdriven broms, men ack så fint mothuggen och drillningarna satt! Slemgurkorna drog dessutom lina.

Tänk om man kunde få uppleva samma känsla med sina ”stora” rullar som med LP-rullarna. För i övrigt är det ta mig fan de skönaste rullarna jag ägt!

Tack för mig!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B