Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad ger du?:-D

    Azbezt har lagt ut en av mina andra åt mig på Tradera, får väl se ifall någon nappar. Den har jag inte plockat isär än, vill inte pilla på den när den ligger ute till försäljning. Helst av allt hade jag önskat att någon kunde hitta en lösning på den här mardrömmen. Skönare rulle å kasta med är svårt att hitta och jag gillar finishen på dem. Så jag behåller dem gärna, men det är inget jag kommer att erkänna fler gånger eller credda ABU för när deras rullar är skit! Det känns skönt att veta att det trillar in en Conquest 301 i brevlådan på måndag. Det skänker mig lite tröst iaf

    Kommentera


    • Jag har läst igenom tråden igen. För jag förstod faktiskt inte problemet i detalj. Symptomet var självklart men varför var lite oklart. Som vanligt slås jag av en massa generaliseringar. Och alldeles för snabba slutsatser som dessutom görs på ett felaktigt underlag. Observera att jag inte på något sätt säger att rullen som TS började hela tråden med är hel. Något är galet med den rullen eller så är TS ute och cyklar rent användarmässigt.

      För det första: För att förklara det rent mekaniskt så förutsätter vi att rullen är mekaniskt hel. Rullen kan givetvis ha ett fabrikationsfel och då ska ABUs kvalitetskontroll ha sig en känga.

      För det andra: vi leker med tanken om vi låser slirbromsen, dvs drar åt stjärnhjulet i botten eller ännu hellre svetsar igen funktionen så kan inget slira. (Jo linan kan glida på spolen men det har vi tydligen redan klart för oss att det inte är fallet.) Då blir det klart att OM veven forfarande snurrar utan att spolen rör sig så är det bromsen som slirar. Det finns inget annat som kan slira än bromsskivorna. Det är en mekanisk konstruktion som gör att det är omöjligt. Det finns två drev i rullen som driver spolen och de kan inte slira om de är hela.. Samma konstruktion sitter i alla multirullar oavsett märke av den typ vi nu diskuterar. Det finns lite olika lösningar på hur dessa drev är lagrade men än så länge har i alla fall inte jag sett något revolutionerande. Shimano, Daiwa, Penn, ABU, Okuma mfl inräknade. Så om du verkligen lyckas få veven att snurra utan att spolen rör sig så slirar bromsskivorna trots allt eller så är det ett mekaniskt fel på något drev eller pinjongen. Då har vi rett ut det.

      Maximal bromskraft är nästa. Som jag redan skrivit så har de flesta runda rullar ung samma maximal bromskraft. Det beror på storleken på huvuddrevet som är ungefär lika stora i alla rullar och bromsskivornas material och antal. Och givetvis hur hårt man drar åt stjärnhjulet. I slutändan har de flesta ung samma maximal bromskraft av den enkla anledningen att konstruktionerna trots allt är väldigt lika och att fler och fler tillverkare går över till bromsskivor av typen Carbon Tex. Det finns lite varianter på materialval men i princip håller det. LP rullar har ofta en högre maximal bromskraft tack vare deras större huvuddrev som ger plats för större bromsskivor. Rullar med bromsjusteringen via en spak har en annan konstruktion som möjliggör ännu större bromsskivor. Tar man i sär en Shimano, Daiwa, ABU etc så slås man av att det givetvis skiljer i detaljer men i huvudsak är de liknande konstruerade. Speciellt hur kraften överförs från vev till spole och hur bromsen fungerar. Det är bl.a. detta som testerna hos tackletour visar.

      Att åtminstone en rulle som visats upp i denna tråd hade en felaktigt monterad bromsstack kan ha mängder med förklaringar. Från fel av ABU vid monteringen till att någon klåpare varit framme och lekt mekaniker. Oavsett är det inte rullens fel och det gör inte att ”ABUs rullarna är skit”. Möjligen ABUs kvalitetskontroll men snarare enligt min teori att någon varit och lekt Einstein. Samma sak med resan till ABU som varit uppe på tapeten för en rulle. Självklart kan ABUs tekniker misslyckats men inte gör det rullarna ”kassa” för det. Men det är ingen av oss som vet om rullen verkligen var hos ABU. Kanske någon i butiken försökte på sig en egen reparation. Om den ens varit ivägskickad.

      Nu är det ju så bra att det finns fler fabrikat och du tycks ha en Calcutta på väg. Hoppas den fungerar bättre och att du blir nöjd. Ta och plocka isär den och du kommer att märka att grundkonstruktionen är mer eller mindre den samma som din ABU. Surprise surprise.

      Sorry det är inte meningen att vara elak eller att raljera. Ni får använda precis vilket märke ni vill. Men att döma ut en tillverkares rullar ”som skit” baserat på vad som skrivits i tråden är inte seriöst. Snarare ett kvitto på att vederbörande inte vet vad hen pratar om. Lite som att alla Audibilar är skit för att verkstaden misslyckades med att laga ett fel och att felet har dykt på på några andra bilar. Men om vederbörande fortfarande gör generaliseringar av detta slag så är det ju tur att det finns BMW, Volvo mfl. Vi är rätt många i denna tråd som flera gånger framför att det måste vara något fel på rullen trots att den varit på service. Ingen av mina eller mina vänners rullar oavsett fabrikat uppvisar så usla bromskraftsvärden. ABU, Shimano, Okuma, Daiwa, Penn inräknade.
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-25, 22:01.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • Mycket bra inlägg Mankan !
        Jag kan inte annat än att hålla med dig.
        Tycker du sammanfattar tråden på ett alldeles lysande sätt !

        Jag har provat på några av mina egna runda ambassadeurer och jag upplever inget som helst problem med invevningskraften.
        Har inte mätt vad de klarar för kg men det är fullt tillräckligt på mina rullar.

        / HenkeW

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Rullar med bromsjusteringen via en spak har en annan konstruktion som möjliggör ännu större huvuddrev och därmed större bromsskivor.
          Spakbromsade rullar brukar mig veterligen ha slirbromsen mellan spole och spolaxel. I övrigt så håller jag med dig till fullo.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • En sak till. Någon skrev att vederbörande lagt en beställning hos sportfiskeboden på ett bromsats från UT. Grattis. Den är enastående. Men, tro inte att den ökar maximal bromskraft om den gamla är en modern variant från ABU. Är det en gammal variant i läder eller i teflon så lär du däremot märka en enorm förbättring. Det unika med UTs bromssats är de planslipade metallbrickorna. Själva lamellerna är samma Carbon Tex som går att köpa lite varstans. Sportfiskeboden, sensibus.se och Reelman har dem. Finns även att köpa på eBay.

            Original är metallbrickorna oavsett fabrikat oftast inget annat är riktigt billiga plåtbitar. Sällan helt plana. Det som UTs lösning ger är en silkesmjuk broms utan det annars oftast förekommande lite högre bromsmomentet i startögonblicket. Dvs en ryckfri kraftfull broms
            Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-25, 23:46.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
              Spakbromsade rullar brukar mig veterligen ha slirbromsen mellan spole och spolaxel. I övrigt så håller jag med dig till fullo.
              Stämmer. Tack för påpekandet. Jag har rättat mitt felaktiga påstående ovan
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • Varför skall allt vara så svart eller vitt? Ambassadeurer är långt ifrån skit jämfört med mycket annat på marknaden, men dom har sina begränsningar som allt annat. Tror någon på allvar att Abu kommer ta stor skada av denna diskussion? Det finns betydligt värre skrivit om dem på betydligt större internationella forum och dom verkar inte lida någon nöd direkt.

                De rullar jag har och har gjort mina egna tester på är alla väl fungerande och fungerar absolut till det mesta gäddfisket, antagligen allt gäddfiske. Men inte bra nog i vissa fall för mig när jag har bättre alternativ tillgängliga. Vad skall Abu komma in och säga till mig när rullen i praktiken gör det den utlovat?

                Sen köper jag inte det med att alla rullar är så lika innanför. De kan vara rätt stor skillnad på hur väl olika fabrikat löst de olika funktionerna i en rulle. Hade det bara varit bromskraft jag var ute efter finns det rullar som kan stoppa tåg, men en rulle skall göra det i en kombination av lagom vikt och storlek också.

                Vissa tycker bäst om att hålla runt en 6500 rocket vid gäddfiske och jag föredrar något i stil med en Calcutta D som både är mycket smalare och ligger tätare på spöet. Vilken tur att vi kan välja det vi föredrar.

                Jag tycker det tråkigaste är att man inte kan diskutera det för vad det är. Tjänar inte vi alla på att veta hur en ambassadeurbroms beter sig för att bättre själv kunna bedöma vad den passar till?

                Oavsett vad jag skrivit i denna tråd tycker jag fortfarande att man får mycket rulle för pengarna i en CS Pro Rocket. Idag kan man köpa en ny för ca 1500 kr. Just vid gäddfiske tycker jag dock inte den är särskilt behaglig att fiska med och därför går den oftast bort på det snarare än bromsen.

                Calcutta D går bort för vissa pga att linspridaren står still vid utkast. Det är inget som direkt stör mig. Vissa väljer mjukare linor för att slippa höra rasslet som kan bli vid utkast.

                De flesta argument för en ambassadeur verkar innehålla väldigt mycket spår av "jag gillar rullen så jag tycker de som är kritiska har fel". Jag tycker också det är överdrivet att kalla rullarna för skit men har man haft oturen med mycket problem förstår jag att man reagerar.
                Senast ändrad av Guest; 2017-11-25, 23:22.

                Kommentera


                • Har du prövat att tvätta rent bromsskivorna och dom ytorna de ligger an mot? Har hänt mej att man när man servar lyckad få lite fett eller olja där. Kanske redan föreslagits?

                  Kommentera


                  • Tråden har lett till mycket intressant fakta, teorier, funderingar och reflektioner.

                    Väldigt givande för mig då jag själv aldrig reflekterat över detta.

                    I slutändan så tycker jag att ABU gör bra grejer, är toppen nöjd med Revo Toro Beast rent prestanda mässigt. Men nu blir det Shimano för mig ett tag, det är kul att testa nya saker och det har alltid varit en liten dröm att få fiska med en conquest.

                    Dock så skulle jag säkerligen kunna gå tillbaka till en rund amba i framtiden, en helsvart C3 skulle inte vara fel!

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                      Jag har läst igenom tråden igen. För jag förstod faktiskt inte problemet i detalj. Symptomet var självklart men varför var lite oklart. Som vanligt slås jag av en massa generaliseringar. Och alldeles för snabba slutsatser som dessutom görs på ett felaktigt underlag. Observera att jag inte på något sätt säger att rullen som TS började hela tråden med är hel. Något är galet med den rullen eller så är TS ute och cyklar rent användarmässigt.

                      För det första: För att förklara det rent mekaniskt så förutsätter vi att rullen är mekaniskt hel. Rullen kan givetvis ha ett fabrikationsfel och då ska ABUs kvalitetskontroll ha sig en känga.

                      För det andra: vi leker med tanken om vi låser slirbromsen, dvs drar åt stjärnhjulet i botten eller ännu hellre svetsar igen funktionen så kan inget slira. (Jo linan kan glida på spolen men det har vi tydligen redan klart för oss att det inte är fallet.) Då blir det klart att OM veven forfarande snurrar utan att spolen rör sig så är det bromsen som slirar. Det finns inget annat som kan slira än bromsskivorna. Det är en mekanisk konstruktion som gör att det är omöjligt. Det finns två drev i rullen som driver spolen och de kan inte slira om de är hela.. Samma konstruktion sitter i alla multirullar oavsett märke av den typ vi nu diskuterar. Det finns lite olika lösningar på hur dessa drev är lagrade men än så länge har i alla fall inte jag sett något revolutionerande. Shimano, Daiwa, Penn, ABU, Okuma mfl inräknade. Så om du verkligen lyckas få veven att snurra utan att spolen rör sig så slirar bromsskivorna trots allt eller så är det ett mekaniskt fel på något drev eller pinjongen. Då har vi rett ut det.

                      Maximal bromskraft är nästa. Som jag redan skrivit så har de flesta runda rullar ung samma maximal bromskraft. Det beror på storleken på huvuddrevet som är ungefär lika stora i alla rullar och bromsskivornas material och antal. Och givetvis hur hårt man drar åt stjärnhjulet. I slutändan har de flesta ung samma maximal bromskraft av den enkla anledningen att konstruktionerna trots allt är väldigt lika och att fler och fler tillverkare går över till bromsskivor av typen Carbon Tex. Det finns lite varianter på materialval men i princip håller det. LP rullar har ofta en högre maximal bromskraft tack vare deras större huvuddrev som ger plats för större bromsskivor. Rullar med bromsjusteringen via en spak har en annan konstruktion som möjliggör ännu större bromsskivor. Tar man i sär en Shimano, Daiwa, ABU etc så slås man av att det givetvis skiljer i detaljer men i huvudsak är de liknande konstruerade. Speciellt hur kraften överförs från vev till spole och hur bromsen fungerar. Det är bl.a. detta som testerna hos tackletour visar.

                      Att åtminstone en rulle som visats upp i denna tråd hade en felaktigt monterad bromsstack kan ha mängder med förklaringar. Från fel av ABU vid monteringen till att någon klåpare varit framme och lekt mekaniker. Oavsett är det inte rullens fel och det gör inte att ”ABUs rullarna är skit”. Möjligen ABUs kvalitetskontroll men snarare enligt min teori att någon varit och lekt Einstein. Samma sak med resan till ABU som varit uppe på tapeten för en rulle. Självklart kan ABUs tekniker misslyckats men inte gör det rullarna ”kassa” för det. Men det är ingen av oss som vet om rullen verkligen var hos ABU. Kanske någon i butiken försökte på sig en egen reparation. Om den ens varit ivägskickad.

                      Nu är det ju så bra att det finns fler fabrikat och du tycks ha en Calcutta på väg. Hoppas den fungerar bättre och att du blir nöjd. Ta och plocka isär den och du kommer att märka att grundkonstruktionen är mer eller mindre den samma som din ABU. Surprise surprise.

                      Sorry det är inte meningen att vara elak eller att raljera. Ni får använda precis vilket märke ni vill. Men att döma ut en tillverkares rullar ”som skit” baserat på vad som skrivits i tråden är inte seriöst. Snarare ett kvitto på att vederbörande inte vet vad hen pratar om. Lite som att alla Audibilar är skit för att verkstaden misslyckades med att laga ett fel och att felet har dykt på på några andra bilar. Men om vederbörande fortfarande gör generaliseringar av detta slag så är det ju tur att det finns BMW, Volvo mfl. Vi är rätt många i denna tråd som flera gånger framför att det måste vara något fel på rullen trots att den varit på service. Ingen av mina eller mina vänners rullar oavsett fabrikat uppvisar så usla bromskraftsvärden. ABU, Shimano, Okuma, Daiwa, Penn inräknade.
                      Summan av Kardemumman, - Kör Toyota

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                      51 svar
                      6 205 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 769 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      69 svar
                      14 256 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      786 svar
                      67 551 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Herrlin
                      av Herrlin
                       
                      Arbetar...
                      X