Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan inte ni, TS och henrikj lägga upp en bild på en isärplockat vevparti/bromspaket på era rullar?
    Med bara 500g invevningskraft måste ngt vara fel (frågan är var) givet de fina värden andra fått... Kan det vara nån bricka som är felvänd eller för tjock/tunn eller liknande, ett drev från en dålig batch med fel toleranser?

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      När jag tänker efter så kan man ju undra hur bra det är för rullens drev och små kuggar att behöva kämpa med 3-5 kg. Jag kommer att pröva med ca 2 kg, en sån invevningskraft (ej bromskraft) bör duga ganska långt för att hålla en rimligt god press om man inte vill eller måste "plana in" gäddorna... tror jag.

Och till OF, jag går med gips till Lucia och detta är ett sätt att få greja med utrustningen till dess
      Hej Anteman;

Det är inte roligt att gå med gips när marken kan vara täckt med lite snö och glashal under snön. Gå försiktigt och sätt helst inte ner hälen i backen först. Jag håller tummarna för att du snabbt ska bli bra och "fit for fight again!"

http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

Old Firehand

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
        Har aldrig haft något behov av att leka ubåt så Buster går bort direkt och Silver Hawk är oduglig till mitt fiske eftersom den varken går att ro eller ta sig in på grundare vatten med då den har ett djupgående som en mindre finlandsfärja .

Dessutom krävs en 90-hästare för att orka plana ordentligt , alldeles för trögdrivet för min smak .
        Grannen har en 540 med 75-hästare , alldeles för klen motor för en så tung båt om man är fler än två i den .

Ska jag någon gång köpa en stor båt blir det en Nordanvind / Norrbåten / Baskeribåt , det skrovet fungerar bra för mina behov , sjövärdigt nog för att korsa Kvarken men fungerar fortfarande att ro .
        Hej Sälstryparn;

Du är den första människa jag hört vara negativt inställd till finska Buster och Silver Hawk-båtar....

De två Silver Hawk-båtar jag ägde åren 1992 - 1998 var otroligt sjösäkra båtar och helt underbara att fiska i... Den ena Silver Hawken köpte fiskeguiden Johan Abelsson... en av Europas skickligast Laxfiskare... av mig och den andra Silver Hawken sålde jag till en annan fiskeguide och köpte år 1998 en Buster Magnum därför att vi ofta var fyra personer med mycket utrustning när vi trollade Lax och Havsöring mellan Eggegrund och Örskär....

Buster Magnumen har utan minsta problem varit med mig och mina fiskekompisar vid fiske i Sverige från Hanöbukten i söder till Hornavan i Norr samt i Norge från Trondheimsfjorden i Söder... Saltstraumen... till Kvalsundet i norr....

Varken U-båt eller speciellt trögdriven är min Buster Magnum som jag äger idag!! Med 2 personer ombord gör den 46 knop i lugnt vatten med min 150 hkr 2-takts Yamaha-motor. Motorn är kanske lite törstig men 46 knop duger som maxfart för mig..

Side-By-Side med 150-hästarn på Buster Magnumens akterspegel sitter en 15 hkr 4-takts Yamaha som trollingmotor och det är den motorn som används vid 95 % av fisketiden...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Kommentera

• Det var väl en äldre Buster L, den röda, som hade ubåtstendenser.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Anteman;

Det är inte roligt att gå med gips när marken kan vara täckt med lite snö och glashal under snön. Gå försiktigt och sätt helst inte ner hälen i backen först. Jag håller tummarna för att du snabbt ska bli bra och "fit for fight again!"

http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

Old Firehand
            Tack OF!
            Ja det blir lätt otäckt när det är täckt s a s! Jag knallar lugnt och hoppas få
            en gäddtur eller så innan säsongen är över om vädret så vill.

Kommentera

• Det är jätteintressant att rullarna beter sig som de gör. Är det någon som har en teori om varför slirbromsen kickar in vid lägre motstånd när man vevar än när man inte vevar? (För jag utgår iaf från att det är slirbromsen som glider och inget annat.)

Jag har inte brytt mig om att kolla min jb eftersom jag inte upplever att jag har något problem med svag invevningskraft. Troligtvis eftersom jag använder någon form av pumpteknik, vilket jag tror att rullen mår bättre av.
              Däremot har jag stört mig på att stjärnhjulet behövt dras åt så hårt för lagom bromskraft så grattis Sportfiskeboden, det blev en beställning på ett UT Star drag tillsammans med drev för högre utväxling som jag tidigare inte fått tummen ur att beställa. Allt tack vare den här tråden...

Kommentera

• Slutsatsen av mins tester är att med bromsen hårt ställd så är Revo toro beast mer än kraftfull nog för allt jag behöver den till.

Dock så blev det att gå över helt till Shimano vid denna black friday så nu åker båda toro rullarna. Lågprofil är både bra och blä för mina händer så fick bli runda Shimano.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Sälstryparn;

Du är den första människa jag hört vara negativt inställd till finska Buster och Silver Hawk-båtar....

De två Silver Hawk-båtar jag ägde åren 1992 - 1998 var otroligt sjösäkra båtar och helt underbara att fiska i... Den ena Silver Hawken köpte fiskeguiden Johan Abelsson... en av Europas skickligast Laxfiskare... av mig och den andra Silver Hawken sålde jag till en annan fiskeguide och köpte år 1998 en Buster Magnum därför att vi ofta var fyra personer med mycket utrustning när vi trollade Lax och Havsöring mellan Eggegrund och Örskär....

Buster Magnumen har utan minsta problem varit med mig och mina fiskekompisar vid fiske i Sverige från Hanöbukten i söder till Hornavan i Norr samt i Norge från Trondheimsfjorden i Söder... Saltstraumen... till Kvalsundet i norr....

Varken U-båt eller speciellt trögdriven är min Buster Magnum som jag äger idag!! Med 2 personer ombord gör den 46 knop i lugnt vatten med min 150 hkr 2-takts Yamaha-motor. Motorn är kanske lite törstig men 46 knop duger som maxfart för mig..

Side-By-Side med 150-hästarn på Buster Magnumens akterspegel sitter en 15 hkr 4-takts Yamaha som trollingmotor och det är den motorn som används vid 95 % av fisketiden...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  Många är vi som haft ofrivilliga dopp på 90-talet med Bustrar , googla så får du se.

I mitt fall var det en större Buster ( XL ? ) då jag jobbade som livräddare -94 .
                  Den skar ned i en våg som en bärplockare när vi var på utryckning efter en som ramlat av finlandsfärjan .

Det blev tvärstopp , vi landade i en hög längst fram i båten , jag slog av två revben när kollegan landade på mig .
                  Han som körde bröt tummarna då han voltade över pulpeten .
                  Den som vi skulle rädda drunknade , sedan dess har jag varit skeptisk mot Busters sjöegenskaper .

Jag ser heller ingen anledning att skaffa mig en trögdriven och tung båt som kräver så djupt vatten att den inte kan framföras i Lögdeälven om man vill , då får du skriva vad du vill om hur bra den passar dig och ditt fiske .

Jag har varken liten penis eller stor plånbok så dyra skrytbåtar med stora motorer har aldrig varit min grej , sen får alla göra som de själva vill .
                  Senast ändrad av Sälstryparn; 2017-11-24, 15:28.
                  Spiggpimplare

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Kan inte ni, TS och henrikj lägga upp en bild på en isärplockat vevparti/bromspaket på era rullar?
                    Med bara 500g invevningskraft måste ngt vara fel (frågan är var) givet de fina värden andra fått... Kan det vara nån bricka som är felvänd eller för tjock/tunn eller liknande, ett drev från en dålig batch med fel toleranser?
                    Jag lämnade tillbaka min rulle för två år sedan och fick pengarna tillbaka, rullen var ju obrukbar så jag köpte en calcutta D istället.

Värt att notera var att vi skickade rullen till Svängsta genom butiken och beskrev problemet väl, tyvärr gjorde dom inget och rullen var precis likadan när den kom tillbaka från Svängsta och därav fick jag pengarna tillbaka.
                    Senast ändrad av henrikj; 2017-11-24, 19:38.

Kommentera

• Ja då blir det svårt att plocka isär...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B