Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
    Men med högre utväxling blir det större belastning på mekaniken i rullen, vilket troligen leder till att det är större risk att något fallerar.
    Så är det ju. Men den lilla kraftskillnad som är mellan en rulle med 5:3:1 och en som har 7:6:1 är nog så pass liten att komponenterna har marginal för det.

Men som någon ovan sa, vore nog vettigare att mäta mot en våg. Då borde man väl få ut en direkt siffra på effekten i rullens invevning?

Kommentera

• Jag har testat av några av mina runda rullar efter att ha läst den här tråden. Alla är genomgångna av mig. Bromsstacken är lätt smorda med det fett som UT rekommenderar. Minns inte namnet dock. De rullar jag köpt fabriksnya från ABU har alla ABU carbon broms av senaste sort. De jag köpt begagnade har fått nya bromsbrickor av carbon tex. Utväxling från winch 1:3.8 via 1:5.3, 1:6.3 till Recordens 1:6.8. Slängde även in ett par andra märken

Alla Ambassadeurer klarar en hink fylld med ca 5 liter vatten. Både att veva in och pumpa. Dock är det stor skillnad i kraften som behövs läggas på veven. Med Winchens låga 1:3.8 var det enkelt. Med Recordens 1:6.8 blev det jobbigare. Med en rulle med 1:6.3 utv och en längre sk powervev gick det lättare än en rulle med 1:5.3 och originalvev. Men det är inget konstigt. Fysikens lagar fungerar så. Jämför med hur en bil accelererar olika snabbt beroende på vald växel. Jag hade inte heller några större bekymmer att få 10 kg att lyfta med Winchen. Med Recorden orkade jag inte veva. För att klara 10 kg fick jag dra åt bromsen ordentligt. Så hårt ställd broms har jag aldrig när jag fiskar. Med min normalt satta broms lyfter jag utan problem en hink vägandes 2-3 kg och stjärnhjulet är lätt att justera med ett finger. Provade även en äldre rulle med originalbroms i form av ABUs teflonbrickor. Den är helt orörd. Förmodligen är brickorna kontaminerade med fett. Dessa ska vara helt torra men det är omöjligt att hålla dem rena. Bromsen klarade 5 kg men var väldigt ryckig.

För var det nu är värt så är en av dessa rullar toktrimmad. Normalt sett är huvudaxeln på ABUs runda rullar olagrad i botten. Själva vevaxeln snurrar alltså runt en pinne och är helt utan lager i botten. Jag har även en rulle med lager även i botten av huvudaxeln. På samma sätt som bl.a. Mörrum och Shimano CC har. Ingen skillnad i kraft kunde jag uppleva.

I min jämförelse finns rullar med hela chassit och bottenplattan i mässing och andra rullar där hela konstruktionen är i flexigare aluminium. Tänkte se om ett eventuellt flex kunde påverka vevkraften men icke. Ingen skillnad där heller

Provade även med tre andra rullar. Daiwa millionare CV-Z 203, Shimano CC 200DC och Daiwa Zillion TWS. De gav alla ung samma resultat. Dessa tre är helt i originalskick. Ingen av dessa var lättare att veva in 5 kg hinken jämfört med en rund ABU med ung samma längd på veven och med samma utväxling

Mitt test är inte vetenskapligt utfört på något sätt. Jag har inte använt några verktyg för att mäta kraften som behövdes för veva. Det enda som är givet på ett ungefär är vikten på vattnet i hinken.
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-23, 10:19.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
        Varför testar ni inte mot en våg?
        Jag vågar inte involvera gumman i såna här eh "nörderier" hon kan ju få för sig att jag verkligen inte är riktigt klok!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Jag har testat av några av mina runda rullar efter att ha läst den här tråden. Alla är genomgångna av mig. Bromsstacken är lätt smorda med det fett som UT rekommenderar. Minns inte namnet dock. De rullar jag köpt fabriksnya från ABU har alla ABU carbon broms av senaste sort. De jag köpt begagnade har fått nya bromsbrickor av carbon tex. Utväxling från winch 1:3.8 via 1:5.3, 1:6.3 till Recordens 1:6.8. Slängde även in ett par andra märken

Alla Ambassadeurer klarar en hink fylld med ca 5 liter vatten. Både att veva in och pumpa. Dock är det stor skillnad i kraften som behövs läggas på veven. Med Winchens låga 1:3.8 var det enkelt. Med Recordens 1:6.8 blev det jobbigare. Med en rulle med 1:6.3 utv och en längre sk powervev gick det lättare än en rulle med 1:5.3 och originalvev. Men det är inget konstigt. Fysikens lagar fungerar så. Jämför med hur en bil accelererar olika snabbt beroende på vald växel. Jag hade inte heller några större bekymmer att få 10 kg att lyfta med Winchen. Med Recorden orkade jag inte veva. För att klara 10 kg fick jag dra åt bromsen ordentligt. Så hårt ställd broms har jag aldrig när jag fiskar. Med min normalt satta broms lyfter jag utan problem en hink vägandes 2-3 kg och stjärnhjulet är lätt att justera med ett finger. Provade även en äldre rulle med originalbroms i form av ABUs teflonbrickor. Den är helt orörd. Förmodligen är brickorna kontaminerade med fett. Dessa ska vara helt torra men det är omöjligt att hålla dem rena. Bromsen klarade 5 kg men var väldigt ryckig.

För var det nu är värt så är en av dessa rullar toktrimmad. Normalt sett är huvudaxeln på ABUs runda rullar olagrad i botten. Själva vevaxeln snurrar alltså runt en pinne och är helt utan lager i botten. Jag har även en rulle med lager även i botten av huvudaxeln. På samma sätt som bl.a. Mörrum och Shimano CC har. Ingen skillnad i kraft kunde jag uppleva.

I min jämförelse finns rullar med hela chassit och bottenplattan i mässing och andra rullar där hela konstruktionen är i flexigare aluminium. Tänkte se om ett eventuellt flex kunde påverka vevkraften men icke. Ingen skillnad där heller

Provade även med tre andra rullar. Daiwa millionare CV-Z 203, Shimano CC 200DC och Daiwa Zillion TWS. De gav alla ung samma resultat. Dessa tre är helt i originalskick. Ingen av dessa var lättare att veva in 5 kg hinken jämfört med en rund ABU med ung samma längd på veven och med samma utväxling

Mitt test är inte vetenskapligt utfört på något sätt. Jag har inte använt några verktyg för att mäta kraften som behövdes för veva. Det enda som är givet på ett ungefär är vikten på vattnet i hinken.
          Inressant, då lutar det ändå att abu antingen har något mekaniskt konstruktionsfel i vissa ny rullar eller kanske har dom petat i fett/olja där den inte skall vara som gör att en sprillans ny jb inte kan veva in mer än 500 gram direkt från fabrik? (med maxad slirbroms)

Eller kan det vara något fel i carbon matrix bromsskivorna? Jag märkte dock inga problem alls med bromsverkan på den rulle jag skickade tillbaka. Du verkar ju ha koll på dina rullar, har du någon aning om vad som kan orsaka detta?
          Senast ändrad av henrikj; 2017-11-23, 11:13.

Kommentera

• Stå på en pall och veva upp skurhinkar fyllda med vatten, saltpaket och annat krafs tycks vara dagens melodi bland många av fiskesnackarna här.....

Själv föredrar jag att åka ut och fiska Gädda, Havsöring och Lax när tillfälle ges....

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
            Old Firehand

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Stå på en pall och veva upp skurhinkar fyllda med vatten, saltpaket och annat krafs tycks vara dagens melodi bland många av fiskesnackarna här.....

Själv föredrar jag att åka ut och fiska Gädda, Havsöring och Lax när tillfälle ges....

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
              Old Firehand
              Idag blåser det uppemot 20 sekundmeter , det senaste dygnet har jag hittills fått 3 dm snö och det vräker fortfarande ned .
              Kan inte påstå att jag känner mig frestad att ro ut med min Terhi 385 efter någon vinteröring.

Det närmaste jag kommer fiske idag är att provveva upp en 8-kilos hantel med olika rullar för att kolla slirbromsfunktionen .......
              Spiggpimplare

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                Idag blåser det uppemot 20 sekundmeter , det senaste dygnet har jag hittills fått 3 dm snö och det vräker fortfarande ned .
                Kan inte påstå att jag känner mig frestad att ro ut med min Terhi 385 efter någon vinteröring.

Det närmaste jag kommer fiske idag är att provveva upp en 8-kilos hantel med olika rullar för att kolla slirbromsfunktionen .......
                Hej "Sälstryparn",

Beroende på var du fiskar i för vatten kan det kanske vara dags för dig att köpa en större båt ... en Silver Hawk eller kanske en Buster Magnum....
                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2017-11-23, 12:53.

Kommentera

• När jag tänker efter så kan man ju undra hur bra det är för rullens drev och små kuggar att behöva kämpa med 3-5 kg. Jag kommer att pröva med ca 2 kg, en sån invevningskraft (ej bromskraft) bör duga ganska långt för att hålla en rimligt god press om man inte vill eller måste "plana in" gäddorna... tror jag.

Och till OF, jag går med gips till Lucia och detta är ett sätt att få greja med utrustningen till dess
                  Senast ändrad av anteman; 2017-11-23, 13:47.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej "Sälstryparn",

Beroende på var du fiskar i för vatten kan det kanske vara dags för dig att köpa en större båt ... en Silver Hawk eller kanske en Buster Magnum....
                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand
                    Har aldrig haft något behov av att leka ubåt så Buster går bort direkt och Silver Hawk är oduglig till mitt fiske eftersom den varken går att ro eller ta sig in på grundare vatten med då den har ett djupgående som en mindre finlandsfärja .

Dessutom krävs en 90-hästare för att orka plana ordentligt , alldeles för trögdrivet för min smak .
                    Grannen har en 540 med 75-hästare , alldeles för klen motor för en så tung båt om man är fler än två i den .

Ska jag någon gång köpa en stor båt blir det en Nordanvind / Norrbåten / Baskeribåt , det skrovet fungerar bra för mina behov , sjövärdigt nog för att korsa Kvarken men fungerar fortfarande att ro .
                    Senast ändrad av Sälstryparn; 2017-11-23, 22:26.
                    Spiggpimplare

Kommentera

• Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
                      Inressant, då lutar det ändå att abu antingen har något mekaniskt konstruktionsfel i vissa ny rullar eller kanske har dom petat i fett/olja där den inte skall vara som gör att en sprillans ny jb inte kan veva in mer än 500 gram direkt från fabrik? (med maxad slirbroms)

Eller kan det vara något fel i carbon matrix bromsskivorna? Jag märkte dock inga problem alls med bromsverkan på den rulle jag skickade tillbaka. Du verkar ju ha koll på dina rullar, har du någon aning om vad som kan orsaka detta?
                      Alla rullar jag har köpt nya har varit enligt min mening felaktigt smorda från fabrik. Högfartsdelen har varit rätt rikligt smord med ett blått fett medan lågfartsdelen varit väldigt sparsamt smorda. Tom helt torra i några fall. Jag förstår att abu föredrar fett istället för olja i högfartsdelen på för bättre smörjning över tid ställt mot bättre kastegenskaper.. men att lågfartsdelen är dåligt mord förstår jag inte. De som var torra gick givetvis mycket mjukare efter en omgång fett.

När tackletour har testat de runda Ambassadeurerna, och andra runda rullar för den delen så klarar de alla ung samma bromskraft. Brukar ligga på ca 5-10 kg i användbar kraft. Mer om man drar bromsen i botten men då blir bromsen ryckig. Ofta klarar LP rullarna högre värden pga att de oftast har större bromsskivor pga de större dreven där dessa skivor sitter i. Så med en ny JB som bara klarar 0.5 kg är det något fel på. För övrigt är en av mina rullar en JB. Dock inte av årets modell men skillnaden är minimal. Jag skulle nog se över om allt är korrekt monterat, om alla brickor ligger rätt. Det är något som inte stämmer.

Citerat från deras websida: This is a serious amount of drag pressure, matching many of the Shimano reels like the Calcutta B and TE reels which deliver between 8 and 17lbs of counter pressure" och mer:
                      The Abu Garcia Carbon Matrix drag system provided the characteristics that we look for in a quality drag system. When fighting Salmon with this reel we tuned the drag at 9lbs to allow the fish to run and tire themselves out. What we found was that the Record's "Carbon Matrix" drag was very smooth, and we didn't experience any reel "shudder" at all.

The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site. Chance to win free tackle everyday.
                      Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-23, 22:22.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B