Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det bästa sättet att få ett jämnt test borde väl vara att använda bottendelen av ett spö med spöet och rullen vänd nedåt?

Kommentera

Intressant med så skilda winchvärden på Ambassadeurrullarna i tråden! Hoppas vi så småningom kan bena ut vad det kan bero på, t ex bromslameller, konstruktion, utväxling eller måndagsexemplar "en masse".

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
        Om invevningskraft innebär = Kraft att få föremål att röra sig

Så har det inget med utväxlingen att göra.

En högre utväxling kräver däremot mer kraft(av fiskaren) för att få veven att rotera ett varv och en lågutväxlad rulle kräver således mindre kraft.

EDIT: Ni som gjort testerna, i vilken vinkel har ni rullen jämte massan som ska förflyttas? Och hur mkt lina har ni ute?
        Ja då förefaller vi vara överens om den saken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norrlandsfiskaren Visa inlägg
          Det bästa sättet att få ett jämnt test borde väl vara att använda bottendelen av ett spö med spöet och rullen vänd nedåt?
          Kan funka men låter vanskligt att belasta en enskild ögla med potentielllt flera kilo, vilket kan bli fallet även med en amba.

Kommentera

Ja, möjligtvis. Man kanske inte skall ta sitt dyraste spö. Använder man ett helt spö finns det dock risk att holkarna tar skada om man belastar för hårt. Sedan vill man inte heller kröka spolaxeln, men det är möjligt att det inte är någon fara?
            Senast ändrad av Norrlandsfiskaren; 2017-11-23, 01:12.

Kommentera

Spontant tänkte jag lägga linan över bordsskivans kant (rundat stål) å pröva att veva upp vikten men då blir det lite friktion och fel värde, kanske inte så farligt, huvudsaken för mig blir att testa rullarna på samma sätt.

Bäst är nog ändå med rullen vänd nedåt. 4-5 kg låter som en hel del på spolaxeln men eftersom vissa ambor har en broms som "ska" klara 6-7kg så bör den hålla.

Kommentera

Varför testar ni inte mot en våg?

Kommentera

Mini test nr 2.

För att spinna vidare på detta så är det åter igen inget som kan bedömas som vetenskapligt bevisat.

Revo Toro Beast 51HS
                  Vikt att lyfta: 3,5 kg

Görs utan spö, håller rullen i handen och har ca 1 meter lina mellan rullen och vikten. Vikten står på golvet och jag står med rullen riktad neråt direkt mot vikten.
                  Vikten består av en hink fylld med kompost salt.

Test 1: Bromsen är ställd så det blir tungt att dra åt den mer.
                  Spolen rör sig inte och veven börjar snurra.

Test 2: Bromsen är dragen så hårt jag vågar dra den.
                  Rullen vevar utan problem upp 3,5 kg.

Test 3: Bromsen är ungefär lika som i test 1.
                  Rullen klarar att veva upp vikten ca 3 cm ovanför golvet innan spolen står still och veven bara går runt.

Test 4: Bromsen i botten igen.
                  Klarar utan problem att veva 3,5 kg

Slutsats, om man bottnar bromsen alltså ställer den så hårt det går utan att känna att stjärnhjulet skulle gå av så verkar rullen klara avsevärt mer än de 1,5 kg den klarade i första testet.
                  Kanske klarar denna rulle även mer än 3,5 kg detta får testas vid ett senare datum.

Hur detta förhåller sig är för mig lite konstigt, skall bromsen inte klara 3,5 kg i vikt när man ställt den nästintill på max.
                  Kan detta ha att göra med bromsen i alla fall?

Som en liten notering är ju att Revo Toro Beast har abus senaste variant av broms, "Power stack Carbon Matrix Drag system" samt "Active respons" som tillåter en att justera bromsverkan under belastning. Enligt Abu så skall denna broms klara 12kg i bromsverkan.

Kommentera

Jag la 5 liter vatten i en hink, drog åt bromsen som jag har när jag fiskar dvs ganska hårt. Drygt 1m lina ute, jag vevade upp den hur enkelt som helst. Glömde sen att väga hinken men skulle tippa på runt 5 kg varje fall skall testa idag med 7 liter vatten
                    Detta gjorde jag på min Revo Toro Beast 51 med låg utväxling stående på en stol i köket med endast underdelen på spöt
                    Min slutsats (om det skulle betyda något) är att denna rulle är den absolut Starkadte rulle jag ägt och jag har ägt en Calcutta 401 D oxå som någon nämnde, enligt mig slår Beasten Calcuttan alla dagar i veckan men detta är vad jag tycker
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

• Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
                      Om invevningskraft innebär = Kraft att få föremål att röra sig

Så har det inget med utväxlingen att göra.

En högre utväxling kräver däremot mer kraft(av fiskaren) för att få veven att rotera ett varv och en lågutväxlad rulle kräver således mindre kraft.

EDIT: Ni som gjort testerna, i vilken vinkel har ni rullen jämte massan som ska förflyttas? Och hur mkt lina har ni ute?
                      Men med högre utväxling blir det större belastning på mekaniken i rullen, vilket troligen leder till att det är större risk att något fallerar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B