Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En kompis provade samma sak med sina två Ge fan i våra vatten -rullar igår. Precis samma sak inträffade för han som för mig. Ytterligare en kompis provade med sin JB. Jag behöver väl knappast berätta hur det gick..

Antingen har vi, alla tre, tillsammans med henrikj, haft en väldans otur eller så är de helt enkelt skit. Jag som var stolt jävlar över det inprintade Made in Sweden. Det förvånar mig en aning att fler ”rutinerade” fiskare inte uppfattar att något inte stämmer med rullarna, märkte detta direkt, även om jag inte kunde sätta fingret på det utan henriksj hjälp.

Så till alla fanboys därute, vill ny lägga vantarna på två st schysta ambor, kontakta mig;-D

Nu blir det en Conquest istället

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Men stämmer verkligen det? Håller med om att 500g i winchkraft låter klent (kanske ett fel) men om man pumpar hem fisken som säkert många av oss har gjort i många år, så borde 500g räcka i många fall.

Denna modesta kraft gäller ju bara under intaget inte när du pumpar, jag tror inte alla av oss alltid har en press på 500g när vi vevar upp linan efter en pumpning, fast det skulle nog inte skada.... Många gör nog m a o så som Holden beskrev det och få använder "20 sekunders winchteknik" de flesta (?) rullar är inte lämpade för den typen av drillning...
      Problemet med rullar där veven slirar är inte att du inte klarar av att winscha hem fisk (för det känns inte som en speciellt bra drillningsteknik) utan att det är svårare att ha en konstant, jämn och kontinuerlig press på fisken.

Kommentera

Min 6500 CS Pro Rocket beter sig likandant. Testade den också.

Det är några slutsatser jag dragit som påverkar mitt fiske i realiteten och som jag märkt av men inte tänk så mycket över som föklaras nu. Specifikt är det just kontakten med fisken vid fight som blir problem. Med min JB fiskar jag tydligen med runt ca 1,5-2 kg i broms och ca 1,2-1,5 kg i vevkraft. När jag sedan drillar fisken och fisken närmar sig båten lättar jag bromsen för att inte mista fisken(gäller även vid annat fiske än gädda där det är större risk att fisken sliter sig). Många gånger då när jag tycker bromsen är lagom, mister jag ibland möjligheten att veva med press och måste således öka bromsen igen för att ha styrka nog att hålla lagom press. Inte så konstigt om man nu helt plötsligt är nere på ca 1 kg broms och ännu lägre i vekraft.

Med Calcuttan kan jag då justerna ner bromsen till ca 1-1,5 kg och ändå ha samma vevkraft kvar på 1-1,5 kg.

Jag har bara uppfattat detta som något som är som det är, och bara anpassat mig, men nu förstår jag varför jag upplever dem olika.

Jag har upplevt med flera större gäddor att dem bara snällt följer med helt in till båten och det är svårt att hålla pressen på dem, medans dem vid båten tvärvänder och så får man bekräftat att den inte var en liten fisk. Många gånger upplever jag dem som väldigt svåra att få till en vettig krokning på då dem bara verkar ta betet i samma hastighet som invevningen och att dem bibehåller denna. Då är det väsentligt att man kan veva med kraft och snabbt nog för att faktiskt inte dem skall släppa vid första huvudskak.

En annan sak är att JBn i praktiken inte är användingsbar för mig med broms över 3 kg, då jag måste spänna bromsen så hårt att den kommer vara mycket svår att lätta under fight.

För mig blir denna problematik mest tydlig vid fiske med t.ex. Bulldawg magnum där man helt enkelt har ganska stora krokar att driva in och ett stort bete som gäddan håller om. Aldrig upplevt min JB som problematisk med "vanliga" jiggar, då det helt enkelt verkar räcka med 1,5-2 kg för att driva in krokarna och att det går att pressa hårt nog med 1,2-1,5 kg. Precis som det beskrevs tidigare, det maskeras.

Däremot är jag av den principen att om 2 rullar skall leverera 7 kg broms men den ena levererar det på ett bättre och mer praktiskt användbart sätt, varför skall jag inte utnyttja den fördelen då? Försvara gärna era ögonstenar och var nöjda med dem, men istället för att bara dra slutstatsen att den är bra nog så provdra den och se vilket resultat du får.

Jag hör mest en massa anekdoter här. Jag har fångat si och så många fiskar och jag har inga problem. Många är nöjda så då är allt bra. Hur många fler fiskar hade Old Firehand landat med en rulle som levererat bättre? Det kan ingen svara på.

Jag vill gärna veta och kommer själv experimnetera med min JB för att få bromsen bättre. Att man är kritisk mot en produkt eller att något annat är bättre betyder inte att man inte kan göra något åt det på ett enkelt sätt eller att den kan vara bra nog i många situationer och vara nöjd med den ändå för vad den är. Då kan denna diskussion leda till något bättre för alla och kanske kan Abu förbättra sin produkt på ett enkelt sätt om det visar sig vara enkelt och de får tips om det.

Kommentera

Så konkret då, vad har ni för bromslameller i era runda ambor med medioker reell invevningskraft? Kan ju vara det som är en del av (hela?) problemet eller så är det ngt i bromsens konstruktion eller drevens inbördes storlek månne?
          Om byte till Carbontex gör susen för winchkraften så är ju det av intresse för många, såväl dem saliga i tron på det svenskt runda som andra mer instrumentella utövare...

Hög utväxling sägs ju ge lägre invevningskraft och tvärtom och det stämmer väl i nån mening men egentligen borde väl en rulle med hög utväxling rent tekniskt orka wincha lika mycket i kilo som alternativet om allt annat är exakt lika, även om det kommer att kräva mera kraft från utföraren, dvs man får ta i lite mer eller är det ett feltänk?

Finns det ingen ingenjör som kan bringa klarhet i den saken?
          Senast ändrad av anteman; 2017-11-22, 20:47.

Kommentera

Fan vad jag älskar när det börjar bli vinter och trådarna på fiskesnack blir extra djupa.

Kommentera

Ursäkta, men personligen var detta en av de mest intressanta trådarna 2017. Att bromsen på mina rullar levererar är för mig viktigare än vilken färg rullen skall ha för att matcha spöet.

Kommentera

Använder sällan full broms på mina ambor men testade ändå av ren nyfikenhet.
                Min Pro Rocket gav upp någonstans mellan 4-4,5 kg vid rakt lyft utan att jag vevade. Lyckades veva upp en vikt på 2,5kg. Testade sedan en gammal 5000 från 60 talet med orginalbroms. Man kan väl snabbt konstatera att det är tur jag inte fått något stort på denna..Bromsen här ska uppdateras innan denna används igen. Blev sedan lite snopen när jag testade den ambassadeur 5000 som inhandlades någon gång för ca 30 år sedan. Lyfte 7,5 kg och vevade upp en vikt på 4,5kg! Detta är en lite ovanlig modell som fick benämningen Winch. Utväxling är 3:8.1. Har för mig att jag bytte till ny lameller på denna för ett par år sedan. Testet gjordes utan spö.

Tappar för övrigt betydligt mindre fisk sedan jag började använda mindre krok på mina större beten. Gärna med ring, lekande och sedan en ring till så kroken har större avstånd till betet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                  Använder sällan full broms på mina ambor men testade ändå av ren nyfikenhet.
                  Min Pro Rocket gav upp någonstans mellan 4-4,5 kg vid rakt lyft utan att jag vevade. Lyckades veva upp en vikt på 2,5kg. Testade sedan en gammal 5000 från 60 talet med orginalbroms. Man kan väl snabbt konstatera att det är tur jag inte fått något stort på denna..Bromsen här ska uppdateras innan denna används igen. Blev sedan lite snopen när jag testade den ambassadeur 5000 som inhandlades någon gång för ca 30 år sedan. Lyfte 7,5 kg och vevade upp en vikt på 4,5kg! Detta är en lite ovanlig modell som fick benämningen Winch. Utväxling är 3:8.1. Har för mig att jag bytte till ny lameller på denna för ett par år sedan. Testet gjordes utan spö.

Tappar för övrigt betydligt mindre fisk sedan jag började använda mindre krok på mina större beten. Gärna med ring, lekande och sedan en ring till så kroken har större avstånd till betet.
                  Detta är ju intressant helt klart, det verkar ju som att gamla rullar är ok. Nya runda rullar från abu klarar ju inte ens att veva upp 1kg från fabrik, något verkar ju vara kajko med tillverkningen?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Hög utväxling sägs ju ge lägre invevningskraft och tvärtom och det stämmer väl i nån mening men egentligen borde väl en rulle med hög utväxling rent tekniskt orka wincha lika mycket i kilo som alternativet om allt annat är exakt lika, även om det kommer att kräva mera kraft från utföraren, dvs man får ta i lite mer eller är det ett feltänk?

Finns det ingen ingenjör som kan bringa klarhet i den saken?
                    Om invevningskraft innebär = Kraft att få föremål att röra sig

Så har det inget med utväxlingen att göra.

En högre utväxling kräver däremot mer kraft(av fiskaren) för att få veven att rotera ett varv och en lågutväxlad rulle kräver således mindre kraft.

EDIT: Ni som gjort testerna, i vilken vinkel har ni rullen jämte massan som ska förflyttas? Och hur mkt lina har ni ute?

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
                      Om invevningskraft innebär = Kraft att få föremål att röra sig

Så har det inget med utväxlingen att göra.

En högre utväxling kräver däremot mer kraft(av fiskaren) för att få veven att rotera ett varv och en lågutväxlad rulle kräver således mindre kraft.

EDIT: Ni som gjort testerna, i vilken vinkel har ni rullen jämte massan som ska förflyttas? Och hur mkt lina har ni ute?
                      Jag testade utan spö. Höll rullen med linföraren nedåt och lyfte / vevade rakt upp.
                      Hade väl ca 1,5 meter lina ute

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B