Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Intressant ämne. Jag kommer ihåg att jag tänkte på slirproblematiken när jag kände på en rundgavlad Ambassadeur i mindre storlek (kommer inte ihåg exakt storleken). Den jag har i 7000-storlek har jag dock inte upplevt dylikt med och den är det taget ganska mycket stor fisk på.

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
      Jag vet inte varför vissa verkar ha glidit in på bromsstyrka, det är alltså vevstyrka som är problemet och det intressanta som gör att man tappar fisk. Ingen av rullarna som diskuteras har svaga bromsar. (även om vevstyrkeproblemet kan vara relaterat till detta på runda ambor på något sätt?)

Att man kan dra in ett ton båt, dra upp bojstenar och andra diverse bottennapp är alltså inte intresssant för då pumpar man, ingen vettig person skulle eller ens kan veva in sådana tunga prylar med en rulle.
      Det är ju verkligen skumt att det finns en skillnad mellan vevstyrka och bromsstyrka, om det är som du säger. Det innebär att vevar man medan fisken tar lina så lättar man på bromsen, verkligen inte något man förväntar sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja, det hade varit lite intressant att få veta om de Ambassadeurer som testats i tråden har äldre originalbroms, ABU Carbon Matrix- eller t ex Carbontexlameller och om de körs torra eller smorda.

Vore ochså intressant med drag och winchvärden för de Revo och ffa Tororrullar som har "Power Stack" broms.

Jag har pumpat in mina större fiskar och då kanske man inte råkar ut för "winchproblematiken" och mitt styvare gäddspö klarar max150g och har då inte märkt av de problem med invevningskraft på Ambassadeurer som framförts här men drillar tyvärr sällan de stora..

Vilket dock Old Firehand gjort... Han har väl drillat ett hundratal (?) över tio, många av dem säkert med äldre Ambassadeurer med klenare bakelit/filt/läderlameller... Kanske använde(r) han lite mjukare spön än vanligt idag och pumpar fortfarande hem dem?

Vad säger du Old Firehand? Varför slirade inte dina vevar förr eller gjorde de just det men det gick bra ändå oftanog?

Kan inte heller minnas att jag läst ngt om "winchproblem" med runda Ambassadeurer på amerikanska Muskywebsidor men det var ett tag sedan jag läste såna...
        Hej Anteman;

Ja, några enstaka godkända Gäddor har jag väl lyckats fånga genom åren...

Ett knep för att få slirbromsen att fungera bra under många år är att nollställa slirbromsen efter varje fisketur...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Det är ju verkligen skumt att det finns en skillnad mellan vevstyrka och bromsstyrka, om det är som du säger. Det innebär att vevar man medan fisken tar lina så lättar man på bromsen, verkligen inte något man förväntar sig.
          Fast så behöver det ju inte vara. Om skillnaden består i att vridmomentet in i systemet via veven ökar genom friktion eller andra förluster på vevsidan så kan ju det utgående vridmomentet vara oförändrat. Kan nån som har mätt kontrollera detta? Dvs kan man lyfta lika mycket med rullen/bromsen oavsett om man vevar eller inte. Om det är som Holden säger blir man ju mörkrädd.

Kommentera

Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
            Fast så behöver det ju inte vara. Om skillnaden består i att vridmomentet in i systemet via veven ökar genom friktion eller andra förluster på vevsidan så kan ju det utgående vridmomentet vara oförändrat. Kan nån som har mätt kontrollera detta? Dvs kan man lyfta lika mycket med rullen/bromsen oavsett om man vevar eller inte. Om det är som Holden säger blir man ju mörkrädd.
            Jag tolkar problembeskrivningen precis så, alltså att om du inte vevar har du högre bromsverkan än om du vevar, därav skulle det ”löna sig” att pumpa med spöt gentemot att bara veva.

Kommentera

Jag tolkar problembeskrivningen precis så, alltså att om du inte vevar har du högre bromsverkan än om du vevar, därav skulle det ”löna sig” att pumpa med spöt gentemot att bara veva.
              Nej det är nog inte det som är problemet, bromsverkan är ofärändrad vad jag vet (har ingen amba att testa på längre), det är bara veven som först blir trög att röra sen helt sonika börjar snurra utan att ta hem någon lina. Att man pumpar hem bottennapp är ju för att man är mycket starkare på det sättet, du kan ju dra av en 20kgs lina på det sättet medan du aldrig kan veva med så mycket kraft på rullar i 5000 storlek. Och om du pumpar hem bottennapåp behöver du bara kunna ta hem slacklinan.

Kommentera

Hmm. Då borde lösningen på Dimebags mothuggsproblem vara att aldrig veva i själva mothugget utan dra till, veva in slack, och sen dra till igen utan att rullen är under belastning under invevning, pump-mothugg eller vad man ska kalla det.

Kommentera

Hmm. Då borde lösningen på Dimebags mothuggsproblem vara att aldrig veva i själva mothugget utan dra till, veva in slack, och sen dra till igen utan att rullen är under belastning under invevning, pump-mothugg eller vad man ska kalla det.
                  Nej nej nej, det där går aldrig, hans vev börjar slira vid 500 gram, vid så låga belastningar kan du inte pressa en fisk alls, så fort du ska ta hem lina måste du släppa spänningen mot fisken vilket alla fiskare vet innebär tappad fisk.

Det enda dimebag kan göra är antingen lösa problemet på något sätt eller reklamera rullarna, för dom är faktiskt inte funktionsdugliga. Jag själv skickade mina till Svängsta där dom sa att allt var helt ok med rullarna så då lämnade jag helt enkelt tillbaka rullen, för helt okej var den fan inte.

Butiksbiträdet var helt på min sida då man enkelt kunde prova problematiken genom att sätta tummen på spolen med full broms på och veva. Veven började rätt snart spinna runt utan att producera något nämnvärt vridmoment.

Dimebags rullar är obrukbara i sitt nuvarande skick, så är det bara. Det vore effektivare att dra in linan för hand än att använda rullarna när dom inte ens kan producera tryck över 500 gram.

Om alla runda nya rullar från abu är så här vore intressant att veta, det borde rimligtvis vara många missnöjda kunder. Eller så inser folk bara inte vad problemet är, typ som mr dimebag inte gjorde det heller. För det är rätt ett rätt lurigt problem att upptäcka, speciellt om man inte är van vid multirullar och har provat andra modeller innan.

Jag skulle starkt avråda alla från att köpa en rund amba i dagsläget, den är som en stridsvagn säger dom, ja, en stridsvagn med mopedmotor kanske....
                  Senast ändrad av henrikj; 2017-11-22, 13:45.

Kommentera

Aldrig upplevt de problemen med mina ambor. O då har jag ändå haft ambor med olika bromsar som kork,carbon matrix,smoothdrag o ut star drag. Men aldrig att jag upplev att bromsstyrkan varit otillräcklig mer än vid båttennapp,men det har ju botat med o sätta tummen på spolen.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                      Aldrig upplevt de problemen med mina ambor. O då har jag ändå haft ambor med olika bromsar som kork,carbon matrix,smoothdrag o ut star drag. Men aldrig att jag upplev att bromsstyrkan varit otillräcklig mer än vid båttennapp,men det har ju botat med o sätta tummen på spolen.
                      Nej alla lär ju knappast ha denna defekt, har du köpt någon nyligen? Jag köpte min senaste defekta för två år sedan när HS JB:en var ny. Dimebag verkar ha fått två defekta och dessa är ju också nyinköpta. Kanske har dom flyttat produktionen och problem har smygit sig in i nya rullar?

Jag upplevde dock denna problematik i min äldre JB också till viss del, det var inte alls lika tydligt som i min HS JB som inte ns kunde dra 500 gram. Jag gissar att mina äldre kunde dra kanske 1-2 kg så det maskerade problemet.

När du börjar tänka på detta och faktiskt provar lite olika rullars egenskaper kommer du märka större skillnader än vad du anar. Prova gärna hemma med lite olika vikter och rullar och jämför! Du kommer kanske upptäcka att dina runda ambor inte är så bra som du trott, det vore intressant att höra fler som provade.
                      Senast ändrad av henrikj; 2017-11-22, 14:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B