Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gjorde ett helt ovetenskapligt mini test enligt ovanstående instruktioner, stod neders i trappan och vevade med rullen riktad rakt nedåt mot vikten med rullen endast monterad i rullfästet på botten delet av spöt (dvs tagit bort toppen så linan inte löper genom ringarna)

Använde två vikter 1,5kg och 3,5 kg.

Revo Toro Beast 51 HS 6,x:1 utväxling. 0.35 lina max broms.

1,5kg vevar upp utan att knorra, dock så fort jag slutar veva så släpper rullen några milimeter lina.
    Testade 4 gånger inga problem att veva upp men så fort jag slutar släpper rullen lite lina.

3,5kg rör sig inte alls, veven bara går runt och spolen står still. Oavsett vad jag gör, kan självklart lyfta vikten genom att flytta hela spöt men i ren in-vevningskraft så klarar inte rullen att rubba 3,5 kg.

Slutsats:

Detta är inte något jag tänkt på överhuvudtaget, i min naiva tanke så "12kg max broms = kan veva in 12kg vikt" Men så är inte riktigt fallet.
    Hur vida detta påverkar fisket i praktiken kan jag inte svara på. Men självklart hade jag nog iaf gissat på att rullen skulle klara 5kg i invevning.

Har detta med utväxlingen att göra eller något annat? Skulle jag få ett annat resultat om jag testar med min Revo Toro Beast 51 4,9:1 ?

Blir intressant att se vad de som är lite mer insatta kan säga om detta.
    Senast ändrad av SimpZeN; 2017-11-23, 00:18.

Kommentera

Detta var ju ytterst nedslående... vilken tur att black friday kommer snart....

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
        Jag tycker det låter som om linan glider på spolen.
        Är det grundat med nylon eller typ eltejp i botten ?

Efter alla dessa år fiskandes med runda Ambor så jar jag aldrig hört eller varit med om det TS beskriver !?

Mvh. HenkeW
        Hej HenkeW ;

....Ja, sent ska syndarn vakna....
        Det var nog 1989 det skrevs för första gången i fisketidningar om att grunda med nylon eller eltejp i botten på spolen... och det var nog Fly Fisherman i Järfälla som introducerade en flätlina som hette Fusion....

Old Firehand
        Senast ändrad av Old Firehand; 2017-11-21, 18:46.

Kommentera

Tack alla för er input. Riktigt irriterande det här. Närmast hittills tror jag att du är henrikj. För att försvåra det ytterligare tror jag att vi kan utesluta utväxlingen. 2016 års modell, den röda med en grön dödskalle, har nämligen 6:3 utväxling och jag upplever samma sak med den, tyvärr.

Henke, det slog mig också, men den är ordentligt grundad med nylon hos min lokala butik. Jag ska prova under kvällen att lyfta lite vikter så återkommer jag!

Kommentera

Jag lyfte precis en hushållspappershållare i gjutjärn med min röda rulle fäst på ett Prorex 40-80g som ligger i lägenheten. Jag ska ner i källaren och hämta mina andra utrustningar sen men va tvungen att skriva av mig först. Henrikj du har helt rätt! För att kunna veva upp hållaren, som gissningsvis väger under kilot, var jag tvungen att ha bromsen på max!! Annars vevar jag glatt utan att det händer ett skit! Jag visste att det inte var mig som det var fel på:-D

Kan ju omöjligt bara vara henrikj och jag som är ”drabbade”?!

Kommentera

Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
              Ja, jag tycker också att det låter konstigt. Jag har vevat in mindre träd, armeringsjärn som satt fast i botten osv och det har aldrig hänt mig, inte mer än att slirbromsen tappar för att den är löst åtskruvad.
              Frågan är om ni två "pumpat" in era bottennapp, det är skillnad att bara rakt av veva in något och att pumpa in. Pumpar man behöver rullen inte kunna veva med någon styrka alls, du kan pumpa in en mindre stock med en haspelrulle i 500 storlek utan problem. Klarar era rullar att faktiskt veva in ett par kg när spöt är stilla och ni bara vevar? Mina JB och pro rocket har inte klarat detta utan börjar som sagt snurra efter ett kg eller två. (I HS:ens fall ett halvkilo)

Att faktiskt ha vevstyrka kan göra fruktansvärt stor skillnad och avgöra om du tappar eller behåller din drömfisk om du tex får ett rejält slackhugg och hamnar med hög spöföring. Har du ingen vevkraft kan du inte komma tillbaka från ett sådant läge och kommer tappa fisken för du inte kan sätta någon press. Därför tycker jag att detta är den enskilt viktigaste egenskapen hos en rulle.
              Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 18:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                Gjorde ett helt ovetenskapligt mini test enligt ovanstående instruktioner dock utan spö, stod neders i trappan och vevade med rullen riktad nedåt endast monterad i rullfästet.

Använda två vikter 1,5kg och 3,5 kg.

Revo Toro Beast 51 HS 6,x:1 utväxling. 0.35 lina max broms.

1,5kg vevar upp utan att knorra, dock så fort jag slutar veva så släpper rullen några milimeter lina.
                Testade 4 gånger inga problem att veva upp men så fort jag slutar släpper rullen lite lina.

3,5kg rör sig inte alls, veven bara går runt och spolen står still. Oavsett vad jag gör, kan självklart lyfta vikten genom att flytta hela spöt men i ren in-vevningskraft så klarar inte rullen att rubba 3,5 kg.

Slutsats:

Detta är inte något jag tänkt på överhuvudtaget, i min naiva tanke så "12kg max broms = kan veva in 12kg vikt" Men så är inte riktigt fallet.
                Hur vida detta påverkar fisket i praktiken kan jag inte svara på. Men självklart hade jag nog iaf gissat på att rullen skulle klara 5kg i invevning.

Har detta med utväxlingen att göra eller något annat? Skulle jag få ett annat resultat om jag testar med min Revo Toro Beast 51 4,9:1 ?

Blir intressant att se vad de som är lite mer insatta kan säga om detta.
                Fan så grymt skönt att höra att någon mer får veven att bara snurra vid hög belastning, kändes lite som att jag hittade på här när alla sa att mina bromsar var paj och ingen upplevde samma sak. Och jo, utväxling har nog betydelse då iaf jag upplevt att det börjar snurra tidigare ju högre utväxlingen är. Inte så konstigt egentligen, låg växel ger ju mer styrka.

Och detta kan definitit påverka fisket i praktiken, hamnar du med hög spöföring eller helt enkelt kör med jäkligt styvt spö så kan du inte sätta press på fisken om du inte har en rulle som kan leverera tillräckligt med kraft. Det är dessutom extremt obehagligt när detta händer live med en fisk i andra änden, sjukt frustrerande.

Med HS JB:en som jag hade kunde du inte ens hålla spöt böjt mot fisken då den var så ruskigt klen, jag körde iofs då med ett stcroix slingblade som är relativt styvt men ändå, helt sjukt värdelöst.

Ursprungligen postat av Dimebag84 Visa inlägg
                Jag lyfte precis en hushållspappershållare i gjutjärn med min röda rulle fäst på ett Prorex 40-80g som ligger i lägenheten. Jag ska ner i källaren och hämta mina andra utrustningar sen men va tvungen att skriva av mig först. Henrikj du har helt rätt! För att kunna veva upp hållaren, som gissningsvis väger under kilot, var jag tvungen att ha bromsen på max!! Annars vevar jag glatt utan att det händer ett skit! Jag visste att det inte var mig som det var fel på:-D

Kan ju omöjligt bara vara henrikj och jag som är ”drabbade”?!
                Vi får hoppas fler provar sig på detta så får vi se om fler är drabbade helt enkelt, kul att du verkar hittat problemet iaf
                Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 19:12.

Kommentera

Jo på ett sätt känns det väl ok att ha hittat problemet. Samtidigt som det är ganska trist när man försöker gynna fiskevården i tron om att det är bra rullar och sedan blir missnöjd. Att jag dessutom köpt på mig två st olika med samma testresultat, det vill jag helst glömma:-D

Provade med min andra, samma sak. Provade även med min BFT instinct, Prorex 100 och Prorex 200. De klarade testet utan att jag behövde skruva bromsen. Än mer tråkigt blev det när jag kontrollvägde hållaren, 6hg vägde den

Kommentera

Ursprungligen postat av Dimebag84 Visa inlägg
                    Jo på ett sätt känns det väl ok att ha hittat problemet. Samtidigt som det är ganska trist när man försöker gynna fiskevården i tron om att det är bra rullar och sedan blir missnöjd. Att jag dessutom köpt på mig två st olika med samma testresultat, det vill jag helst glömma:-D

Provade med min andra, samma sak. Provade även med min BFT instinct, Prorex 100 och Prorex 200. De klarade testet utan att jag behövde skruva bromsen. Än mer tråkigt blev det när jag kontrollvägde hållaren, 6hg vägde den
                    Aj då, 600 gram är inte kaxigt, låter som mina erfarenheter då. Tycker fan dom knappt borde få sälja så dåliga rullar, att inte kunna sätta ens ett halvkilos press på en fisk innebär faktiskt att rullen är mer eller mindre obrukbar. Pinsamt Abu... Jag skulle försöka reklamera eller lämna tillbaka dom, det där duger fan inte. Encalcutta D klarar 10 ggr den vikten.

Kommentera

Jag har absolut uppfattat min Calcutta 300d som kraftigare i bromsen än min JB men inte upplevt något problem i praktiken. Jag förstår absolut att TS mister fisk om man bara kan uppnå 500g vid invevning. Däremot är det bromsen som måste vara boven i dramat. Om du kan veva men spolen står still är det bromsen som glider, om det går jämt. Men ni kan inte jämföra statisk belastning mot när ni vevar. Tänk friktion som bilen på is. När man går över gränsen slirar det och så måste man återfå greppet. När man vevar är belastningen i rörelse och således släpper det snabbare om man tar i än om man vevar försiktigt. Sen är där friktion mellan linan och spöet när vevar upp en vikt så.

Men oavsett, jag var också tvungen att testa min JB mot Calcutta 300d och då gjorde jag det med flätlina och rakt mot en våg. Båda rullarna skall ha broms runt ca 7 kg.

Resultatet blev väldigt intressant.

JB kom upp i ca 5-5,5 kg när jag bara drog och jag klarade veva upp den till ca 4 kg.
                      Calcutta 300d kom upp i ca 6,5 kg när jag bara drog och jag klarade veva upp den till ca 5,5-6 kg.

Men! Det mest intressanta som jag fick veta var att när jag drar bromsen så hårt som jag brukar ha den utan att knappt kunna dra linan av spolen med handen, dvs så jag har den när jag fiskar för att kunna sätta mothuggen så var Calcutta på ca 2,5 kg om jag drar men fortfarande ca 2-2,5 när jag vevar. Däremot så var inte JBn på mer än ca 1,5-2 kg när jag drog och ca 1,2-1,5 kg vid invevning.

För att uppnå 2,5 kg eller mer med JB måste jag dra bromsen mycket hårt, och det är helt enkelt svårt att lätta bromsen vid fight, och ändå har jag inte mer än ca 1,5 kg i vevkraft och ökande.

Med Calcuttan kan jag enkelt ställa den på 2,5 kg broms och då också i vevkraft, samt det går enkelt att lätta bromsen. Drar jag den ganska hårt kan jag få 3,5 kg och skall jag över 5 kg måste jag dra den mycket hårt.

Shimanon ökar efter hand som jag spänner bromsen, men Abun ökar fint till ca 1,5-2 kg sen är det svårt att bedöma om jag spänt den till 3 eller 5 kg men vid praktiskt fiske finns det inte en chans att jag klarar få loss den igen.

Så slutsatsen är, jag har upplevt JBn som klenare utan att läsa på och det har inte varit ett problem, men calcuttan är mycket starkare för mig vid praktiskt fiske och nu har jag lärt mig något nytt!

Tack vare denna tråden vet jag vilken rulle jag skall köpa till mitt nästa spö!

Jag undrar om det kan vara så att det är för mycket olja på skivorna i bromsen på JB? Och att det är därför som den släpper så lätt vid invevning samt att man måste spänna som en galning?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B