Min ambassadeur 6000 C3 klarar en 2kiloshink.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allvarliga krokningsproblem
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggDet kan ju inte vara själva spolen som snurrar utan bara veven om bromsverkan är för klen, alternativt flätlinan som inte snurrar runt spolen eller backingen om den är för löst påspolad.
Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggMin ambassadeur 6000 C3 klarar en 2kiloshink.
Jag uppmanar ändå Trådskaparen att exprimentera med detta hemma då det är en extremt märklig känsla när det händer på en fisk, svårt att beskriva. Tog ett tag innan jag insåg vad fan det var för fel själv.Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 13:34.
Kommentera
-
De runda amborna kan ha en liten egenhet för sig. Min Record 60 rappar om jag snurrar till på veven lite hårdare(som vid mothugg).
Gjorde en liten demofilm som jag lade in i denna tråden: https://www.fiskesnack.com/forum/sho...ghlight=rappar
Detta upptäckte jag just i huggögonblicket, vilket resulterade i missad krokning.
Man kan trigga detta beteende på andra ambassadörer oxå.Senast ändrad av uffe62; 2017-11-21, 13:42.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggjapp sorry, veven snurrar utan att spolen snurrar, fel av mig! Redigerade tidigare inlägg för att reflektera detta.
Där ser man, låter nice, vad har den för utväxling på denna?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av uffe62 Visa inläggDe runda amborna kan ha en liten egenhet för sig. Min Record 60 rappar om jag snurrar till på veven lite hårdare(som vid mothugg).
Gjorde en liten demofilm som jag lade in i denna tråden: https://www.fiskesnack.com/forum/sho...ghlight=rappar
Detta upptäckte jag just i huggögonblicket, vilket resulterade i missad krokning.
Man kan trigga detta beteende på andra ambassadörer oxå.
Jag har aldrig upplevt några problem alls i dessa moment med Calcutta D och Conquesten. Så vill man ha en rund rulle skulle jag tveklöst rekommendera dessa.Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 13:55.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggJag tycker det låter som om linan glider på spolen.
Är det grundat med nylon eller typ eltejp i botten ?
Efter alla dessa år fiskandes med runda Ambor så jar jag aldrig hört eller varit med om det TS beskriver !?
Mvh. HenkeW
Men du kan ju gärna prova med dina rullar och se hur mycket de orkar veva upp viktmässigt utan att du pumpar, vore intressant om någon med en 5601 i normalutväxling klarar av att veva in ett par kg utan att pumpa. Mina tröttnade betydligt tidigare än så.
TS rulle kan ju dock fortfarande lida av det problemet så det är ju värt att kolla för honom.Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 14:33.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggKanske kan det ha med själav rullen att köra? Jag har själv helt slutat fiska med ambor efter att ha tappat drömfisk pga en HS JB 5601 som totalt saknade kraft.
Veven mer eller mindre slirade runt utan att ta hem lina när jag behöde pressa denna stora fisk hårt. Jag har märkt att gamla klassiksa ambor har extremt dåligt vridmoment eller vad man ska säga och linan bara snurrar utan att faktiskt sätta press på fisken
Det är enkelt att testa detta genom att hänga på en hink med ca 1kg vikt i och se om du kan veva hem den rakt upp och sedan jämföra med din andra rullar.
Med mina shimano calutta/conquest är detta inga problem men med mina ambor (som nu är sålda tack och lov) började spolen bara snurra och ingen styrka fanns helt enkelt. Jag kanske har haft otur men jag har provat andras ambor och mer eller mindre alla har lidit av samma syndrom. De lite lägre utväxlade har så klart varit lite bättre.
Jag har flertalet kamrater som inte insett detta innan jag påpekat det och själva nu märkt av problemet. Det är fan en hemsk upplevelse när man står med ett spö som har 500 gr i kastvikt och knappt böjer sig och en 10+ gädda på andra sidan som du inte kan pressa för fem öre. Testa och se om det kan vara problemet.
Har själv en JB (den lågväxlade), ett par andra ambor, en Daiwa Lexa 300 (som snart är såld) och en Shimano tranx 301. De har alla sina för och nackdelar men gemensamt är att bromsen går att dra åt hårt nog.
Jag tror som övriga att det är ts ovana vid den lägre utväxlingen som är boven i dramat.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 812 visningar
1 gilla