Ursprungligen postat av henrikj
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allvarliga krokningsproblem
Collapse
X
-
Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
-
Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggNej alla lär ju knappast ha denna defekt, har du köpt någon nyligen? Jag köpte min senaste defekta för två år sedan när HS JB:en var ny. Dimebag verkar ha fått två defekta och dessa är ju också nyinköpta. Kanske har dom flyttat produktionen och problem har smygit sig in i nya rullar?
Det man tittar mest på är snarare bromsens styrka.
Som sagt så har jag aldrig upplevt att detta påverkat mitt fiske rent praktiskt, kan inte säga att jag tappt fisk eller märkt samma fenomen vid fiske. Dock alla runda ambor jag fiskat mycket med är förra varianten med raka stjärnhjul och vevar.
Det är dock intressant att abu’s Revo Toro Beast verkar ha samma ”klena” invevnings kapacitet. Detta är inget som påverkat mig alls i fisket med dessa.
Om jag får tid ikväll skall jag utöka mina tester här hemma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inläggDet är intressant för just detta med vikten du kan veva in med rullen är nog inte något man i vanliga fall reflekterar över.
Det man tittar mest på är snarare bromsens styrka.
Som sagt så har jag aldrig upplevt att detta påverkat mitt fiske rent praktiskt, kan inte säga att jag tappt fisk eller märkt samma fenomen vid fiske. Dock alla runda ambor jag fiskat mycket med är förra varianten med raka stjärnhjul och vevar.
Det är dock intressant att abu’s Revo Toro Beast verkar ha samma ”klena” invevnings kapacitet. Detta är inget som påverkat mig alls i fisket med dessa.
Om jag får tid ikväll skall jag utöka mina tester här hemma.
Själv värdesätter jag att kunna producera en jäkla massa tryck då jag aldrig fightas men en fisk i mer än kanske 20 sekunder utan mer eller mindre våldar in dom till båten musky style , har man en rulle som bara kan trycka på med något kg så blir fightern betydligt längre och i mitt tycke obekvämare.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggVarför då ha slirbroms öht, som jag var inne på tidigare.Senast ändrad av henrikj; 2017-11-22, 16:52.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggNej nej nej, det där går aldrig, hans vev börjar slira vid 500 gram, vid så låga belastningar kan du inte pressa en fisk alls, så fort du ska ta hem lina måste du släppa spänningen mot fisken vilket alla fiskare vet innebär tappad fisk.
Det enda dimebag kan göra är antingen lösa problemet på något sätt eller reklamera rullarna, för dom är faktiskt inte funktionsdugliga. Jag själv skickade mina till Svängsta där dom sa att allt var helt ok med rullarna så då lämnade jag helt enkelt tillbaka rullen, för helt okej var den fan inte.
Butiksbiträdet var helt på min sida då man enkelt kunde prova problematiken genom att sätta tummen på spolen med full broms på och veva. Veven började rätt snart spinna runt utan att producera något nämnvärt vridmoment.
Dimebags rullar är obrukbara i sitt nuvarande skick, så är det bara. Det vore effektivare att dra in linan för hand än att använda rullarna när dom inte ens kan producera tryck över 500 gram.
Om alla runda nya rullar från abu är så här vore intressant att veta, det borde rimligtvis vara många missnöjda kunder. Eller så inser folk bara inte vad problemet är, typ som mr dimebag inte gjorde det heller. För det är rätt ett rätt lurigt problem att upptäcka, speciellt om man inte är van vid multirullar och har provat andra modeller innan.
Jag skulle starkt avråda alla från att köpa en rund amba i dagsläget, den är som en stridsvagn säger dom, ja, en stridsvagn med mopedmotor kanske....
Denna modesta kraft gäller ju bara under intaget inte när du pumpar, jag tror inte alla av oss alltid har en press på 500g när vi vevar upp linan efter en pumpning, fast det skulle nog inte skada.... Många gör nog m a o så som Holden beskrev det och få använder "20 sekunders winchteknik" de flesta (?) rullar är inte lämpade för den typen av drillning...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggMen stämmer verkligen det? Håller med om att 500g i winchkraft låter klent (kanske ett fel) men om man pumpar hem fisken som säkert många av oss har gjort i många år, så borde 500g räcka i många fall.
Denna modesta kraft gäller ju bara under intaget inte när du pumpar, jag tror inte alla av oss alltid har en press på 500g när vi vevar upp linan efter en pumpning, fast det skulle nog inte skada.... Många gör nog m a o så som Holden beskrev det och få använder "20 sekunders winchteknik" de flesta (?) rullar är inte lämpade för den typen av drillning...
Att anpassa sig till så dålig utrustning när det finns mycket bättre prylar för liknande peng verkar ju bara dumt, du skulle ju knappast acceptera att du köper en ny bil som har 15 hk istället för 150 hk som det stog i broschyren?Senast ändrad av henrikj; 2017-11-22, 17:52.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 846 visningar
1 gilla