Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nåväl, jag tror inte att det är slutet för ambassadeuren som en av de populäraste multirullarna. Jag misstänker att drt finns en anlednih till att de är så pass populära.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
      Jag har absolut uppfattat min Calcutta 300d som kraftigare i bromsen än min JB men inte upplevt något problem i praktiken. Jag förstår absolut att TS mister fisk om man bara kan uppnå 500g vid invevning. Däremot är det bromsen som måste vara boven i dramat. Om du kan veva men spolen står still är det bromsen som glider, om det går jämt. Men ni kan inte jämföra statisk belastning mot när ni vevar. Tänk friktion som bilen på is. När man går över gränsen slirar det och så måste man återfå greppet. När man vevar är belastningen i rörelse och således släpper det snabbare om man tar i än om man vevar försiktigt. Sen är där friktion mellan linan och spöet när vevar upp en vikt så.

Men oavsett, jag var också tvungen att testa min JB mot Calcutta 300d och då gjorde jag det med flätlina och rakt mot en våg. Båda rullarna skall ha broms runt ca 7 kg.

Resultatet blev väldigt intressant.

JB kom upp i ca 5-5,5 kg när jag bara drog och jag klarade veva upp den till ca 4 kg.
      Calcutta 300d kom upp i ca 6,5 kg när jag bara drog och jag klarade veva upp den till ca 5,5-6 kg.

Men! Det mest intressanta som jag fick veta var att när jag drar bromsen så hårt som jag brukar ha den utan att knappt kunna dra linan av spolen med handen, dvs så jag har den när jag fiskar för att kunna sätta mothuggen så var Calcutta på ca 2,5 kg om jag drar men fortfarande ca 2-2,5 när jag vevar. Däremot så var inte JBn på mer än ca 1,5-2 kg när jag drog och ca 1,2-1,5 kg vid invevning.

För att uppnå 2,5 kg eller mer med JB måste jag dra bromsen mycket hårt, och det är helt enkelt svårt att lätta bromsen vid fight, och ändå har jag inte mer än ca 1,5 kg i vevkraft och ökande.

Med Calcuttan kan jag enkelt ställa den på 2,5 kg broms och då också i vevkraft, samt det går enkelt att lätta bromsen. Drar jag den ganska hårt kan jag få 3,5 kg och skall jag över 5 kg måste jag dra den mycket hårt.

Shimanon ökar efter hand som jag spänner bromsen, men Abun ökar fint till ca 1,5-2 kg sen är det svårt att bedöma om jag spänt den till 3 eller 5 kg men vid praktiskt fiske finns det inte en chans att jag klarar få loss den igen.

Så slutsatsen är, jag har upplevt JBn som klenare utan att läsa på och det har inte varit ett problem, men calcuttan är mycket starkare för mig vid praktiskt fiske och nu har jag lärt mig något nytt!

Tack vare denna tråden vet jag vilken rulle jag skall köpa till mitt nästa spö!

Jag undrar om det kan vara så att det är för mycket olja på skivorna i bromsen på JB? Och att det är därför som den släpper så lätt vid invevning samt att man måste spänna som en galning?

Mycket intressant läsning!

Jag upplever aldrig något problem vid fiske varken med Revo Toro beast eller någon rund amba som jag haft (5601 Jerk, 5601 JB, 5500 C3, 6500 C3, 5501 CS Pro rocket, 5600 Predator, kanske glömt någon)

Aldrig upplevt liknande det TS beskriver, bortsett från när man ställt bromsen för löst när man gör mothugg, men detta märks på ett helt annat sätt.

Dock tycker jag att det är väldigt intressant om än förvirrande att Revo Toro Beast inte klarade 3,5 kg. Jag ska ev testa att verkligen dra bromsen i botten och se om det gör någon skillnad.

Kommentera

Det är sånt här jag hade velat läsa i tester i fisketidningar på papper eller online, istället för de "tester" där dom tittar på rullarna, kastar lite med dem och sedan skriver vad producenterna uppger för att alla sedan skall få betyget bra, prisvärd eller bäst.

Kommentera

Kanske är det att svära i kyrkan men kan någon förklara varför man behöver ha slirbroms på rullen när man fiskar gädda med tokpåkiga muskyspön och linor som håller för över 50 kg? Rätas krokarna av riktigt stora gäddor? Den enda fisk som rätat krokar för mig i svenska vatten är havsöring som tenderar att vara mer över än under vattnet under drillning, några riktiga krokodiler till gäddor har jag aldrig fått så jag vet inte.

Kommentera

Vad skall du med påkiga spön och stumma linor om bromsen ger efter? Hela grejen är att kunna dra krokarna i käften på gäddan och sedan lättar jag bromsen för att inte tappa gäddan vid drill. Testa du flytta en jigg som sitter klämd i käften på en 10+ gädda med ett klent spö.

Och nej, alla spön är inte så påkiga trots att de har rygg nog att kroka stenhårt.

Och ja, stora gäddor rätar krokar, öppnar beteslås och drar upp för dåliga crimps.
            Senast ändrad av Guest; 2017-11-21, 22:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
              Vad skall du med påkiga spön och stumma linor om bromsen ger efter? Hela grejen är att kunna dra krokarna i käften på gäddan och sedan lättar jag bromsen för att inte tappa gäddan vid drill. Testa du flytta en jigg som sitter klämd i käften på en 10+ gädda med ett klent spö.

Och nej, alla spön är inte så påkiga trots att de har rygg nog att kroka stenhårt.

Och ja, stora gäddor rätar krokar, öppnar beteslås och drar upp för dåliga crimps.
              Jag menar bara att slirbroms ursprungligen tillkom för att linan inte skulle brista vilket känns som uteslutet att den skulle göra idag, och målsättningen vid gäddfiske är ju är att bogsera hem gäddan så fort som möjligt så man kan återutsätta den i god kondition. Så varför inte fast spole utan slirbroms? Exakt vad är det som pajar om man drar på en 20-kilos, spöt känns som en svag punkt men vi kör ju kraftigt överdimensionerade spön så jag vet inte.
              Senast ändrad av holden; 2017-11-21, 22:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Kanske är det att svära i kyrkan men kan någon förklara varför man behöver ha slirbroms på rullen när man fiskar gädda med tokpåkiga muskyspön och linor som håller för över 50 kg? Rätas krokarna av riktigt stora gäddor? Den enda fisk som rätat krokar för mig i svenska vatten är havsöring som tenderar att vara mer över än under vattnet under drillning, några riktiga krokodiler till gäddor har jag aldrig fått så jag vet inte.
                Du behöver tokpåkiga spön för att kunna kasta stora beten samt för att kunna kroka fisken. När gäddan hugger tag i ett bete är det x-antal innåt riktade tänder som håller betet. Man måste då dra "loss" betet för att kunna få krokarna att fästa.

Tjock lina använder man för att linan skall hålla då man kastar tunga beten.

Stora gäddor är starka. De kämpar rätt bra. Har man tunna krokar och hård broms rätar man enkelt kroken. Därför bör man köra grövre krok om man fiskar med tyngre beten och styvare spö.

Kommentera

Jo det klart, men i jämförelse med tropiska fiskar är ju gäddan inte så stark och jag har fiskat popper efter GT, Yellowfin Tuna och annat i vikter 30-50 kg med (haspel) rullar med slirbroms som nästan inte ger en tum lina hur hårt man än drar och det har funkat. Men som sagt, jag vet inte utan ifrågasätter bara världsordningen

Kommentera

Man använder slirbroms för att inte linan eller kroken skall gå sönder, samt för att inte slita sönder krokfästet i fiskens mun.
                    Samma princip gäller för typ allt fiske.

Kommentera

Jo, jag vet, men med så kraftiga prylar som vi nuförtiden fiskar gädda med undrar jag, utan att påstå något, om slirbroms verkligen behövs. För vertikalfiske efter grov gös med 0,10 lina behövs det helt klart, för havsöring likaså osv osv. Någon med kunskaper inom mekanik kanske kan beslå mig med att multirullar inte håller utan slirbroms, det kan jag isf köpa, annars misstänker jag att det bara är en sån där sanning som inte får ifrågasättas, typ: Gösar kan bara fångas nattetid i juni med rödvit hi-lo och ja, du förstår vart jag vill komma

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B