Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
    Det här låter jättekonstigt. Det gick alltså inte att dra slirbromsen hårdare?

Har själv en JB (den lågväxlade), ett par andra ambor, en Daiwa Lexa 300 (som snart är såld) och en Shimano tranx 301. De har alla sina för och nackdelar men gemensamt är att bromsen går att dra åt hårt nog.

Jag tror som övriga att det är ts ovana vid den lägre utväxlingen som är boven i dramat.
    Nej alltså det har inte med slirbromsen att göra, detta har också hänt på flertalet rullar, två pro rocket och två JB. Bromsen funkar fint. Det är bara att det finns ingen vevkraft i rullen när det kommer på lite belastning utan vevn börjar snurra. Du får alltså ta i lite för att det ska hända.

Det märktes som allra mest på en HS JB som alltså har utväxling 6.3. Denna var helt värdelös som ny, jag skickade faktiskt tillbaka den till svängsta då jag trodde den var trasig när den inte ens kunde veva upp en vikt på ett halvkilo vertikalt. Det var den tydligen inte enligt Svängsta så jag reklamerade den.

Fullständigt värdelös rulle faktiskt, nästintill ett skämt om det faktiskt är så alla HS JB funkar, extra roligt att dom sätter på en Power Handle "för extra kraft"

Prova gärna med din egen uppsättning rullar att veva hem lite olika vikter hemma i vardagsrummet (utan att pumpa hem dom) och se om du upplever någon skillnad, jag kanske bara haft otrolig otur och fått tag i defekta runda ambor.
    Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 15:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
      Det är inte spolen som snurrar utan veven som börjar snurra.
      Det är i princip samma sak. Veven snurrar och spolen står still för att vridmomentet överstiger hur hårt slirbromsen är ställd. Någonstans har du haft problem med din slirbroms, ett ovanligt problem eftersom ingen annan verkar ha upplevt det.

Kommentera

Hackar den över i kuggarna då eller vad?

Kommentera

Det är i princip samma sak. Veven snurrar och spolen står still för att vridmomentet överstiger hur hårt slirbromsen är ställd. Någonstans har du haft problem med din slirbroms, ett ovanligt problem eftersom ingen annan verkar ha upplevt det.
          Alltså, nej, jag har provat att ha sliren lösare ställd och veven börjar snurra vid samma tryck ändå, och detta är från totalt stumm slir till kanske 3-4 kgs slir. rullen orkar alltså inte veva hem ens 500-600 gram, rakt upp så det är långt ifrån sliren inställning. Det har också varit 4 separata rullar med samma beteende, jag tvekar att alla är trasiga, dom är nog bara klena.

Hackar den över i kuggarna då eller vad?
          Nej, veven snurrar bara. Detta är inget unikt för ambor utan fler rullar gör så bara du applicerar tillräckligt med vridmoment. Testa själv på några av din rullar ska du nog se att du upplever samma sak
          Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 15:20.

Kommentera

Jag blir sugen att prova min NaCl, fäster jag linan i Saltervågen/Electro Samson borde jag se hur mycket den orkar dra innan veven börjar snurra.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Jag blir sugen att prova min NaCl, fäster jag linan i Saltervågen/Electro Samson borde jag se hur mycket den orkar dra innan veven börjar snurra.
              Gör så, jag blev också nyfiken så jag provade min calcutta 401d på en skurhink med 4kgs vikt, det gick utmärkt att veva upp den från golvet, jag tror man skulle kunna köra lite tyngre men spöt fick en lite väl obehaglig böj så jag skulle behöva ett rejälare spö för att prova ordentligt. Inga tendenser till vevsnurr. Skulle vara kul om någon med en 5601 JB och framförallt min nemisis JB HS kunde prova hur mycket dom vikt den pallar att veva upp från golvet.
              Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 16:47.

Kommentera

Är ingen ingenjör men kan det ha med drevets storlek att göra, större drev, bättre invevningskraft...? Fenomenet borde finnas på alla rullar men vid varierande motstånd och kanske är det slirbromsens konstruktion som bidrar, förstår annars inte varför just runda ambor skulle vara sämre än andra?
                Är det månne detta fenomen som ABU adresserat med sin "Power-Stack" broms som numera finns på nya Revos och Toros?

Kommentera

Det känns väl som det enda som kan göra att veven snurrar utan att spolen rör sig är ju antingen att bromsen har för lite friktion, att pinjongen pajar eller att den kuggar över. Och kuggar den över lär det ju definitivt höras.

Kommentera

Låter mysko, har själv inga problem med mina JB, jag kan veva in så väl fisk som sjögräsruskor utan slir. Eller veva in båten till ett bete som sitter i botten. En gång drog jag upp en två meter lång åtta tums träbjälke från botten där den satt fast. Enda rullen som har slirat är min Daiwa Sealine 175SL som inte orkar veva upp en 300g vikt från 100m djup.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                      Låter mysko, har själv inga problem med mina JB, jag kan veva in så väl fisk som sjögräsruskor utan slir. Eller veva in båten till ett bete som sitter i botten. En gång drog jag upp en två meter lång åtta tums träbjälke från botten där den satt fast. Enda rullen som har slirat är min Daiwa Sealine 175SL som inte orkar veva upp en 300g vikt från 100m djup.
                      Ja, jag tycker också att det låter konstigt. Jag har vevat in mindre träd, armeringsjärn som satt fast i botten osv och det har aldrig hänt mig, inte mer än att slirbromsen tappar för att den är löst åtskruvad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B