Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Snart kommer efterfrågan öka på "Slowbrake Kit MF" till gamla Ambassadeurer med drivaxel, stjärnhjul och mutter med metrisk fin-fingänga

Så kan det trimmas i några år till... Sportfiskeboden? Min 5600 C4 Magtrax kan då snart döpas till 5600 C7 Magtrax Handlewinch Slowbrake Shallow...

Kommentera

• Haha. Inga bekymmer. Någonstans förstod jag att du knappast kunde mena allvar med de fjuttiga beteslås som satt på en av rullarna.

Hur som helst så har din 301 samma typ av broms som Ambassadeurerna. En flerskivig broms som borde ge ungefär samma bromsvärden. Bromsen är specad till aningens lägre maxvärde. 15 Lbs. Dock är de förmodligen mer lättåtkomliga dessa höga bromsvärden än vad de är på Ambassadeurerna. LP har och kommer att ha en mycket bättre möjlighet till en kraftigare broms pga de mycket större drev som dessa rullar har i innanmätet. Ni minns Beasten som nådde runt 26 Lbs.
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-03, 22:37.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Egentligen är det ingen raketforskning. Allt som behövs är en ny huvudbussning med en annan gänga och ett annat stjärnhjul. Borde inte kosta alltför mycket. Det finns ju redan uppgraderingskit men av en annan sort. Bl.a. detta där de petat in ett lager i botten, helt onödigt. Click image for larger version

Name:	2402700D-B2AD-47A0-8BE7-8742CDB1FDB7.jpeg
Views:	1
Size:	5,4 KB
ID:	1786032
        Kostar 17£. De säljer också lösa stjärnhjul för 14£.
        Jag har den där huvudbussningen i en av mina rullar. Ville testa bara för att det var kul. Lagret gör ingen som helst nytta men om de istället kunde göra en bussning med en finare stigning på gängorna så..

Det skulle till gå att förstora huvuddrevet om man gör om vevgaveln lite. Tittar man på Mörrum SX mag och jämför den med Mörrum SX ultra mag så har man gjort huvuddrevet mycket större och låter det sticka ut lite på undersidan på Ultra Mag. På ungefär samma sätt som man gjort med i stort sätt alla LP rullar oavsett fabrikat. En ny bottenplatta, ny placering av veven och ett ny gavel. Lite justering av delarna inuti lär också behövas men det är knappast heller någon raketforskning. Gissningsvis anser ABU och alla andra att de runda rullarna har tillräcklig vev och bromskraft då samtliga runda rullar är väldigt lika

Nu är jag inte helt övertygad om att så väldigt många upplever problemet som särskilt stort. Jag hade aldrig stött på det. Ingen annan jag fiskar med heller innan det dök upp i denna tråd. Men det är tydligen reellt då många i tråden upplevt samma sak som TS så varför inte.
        Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-03, 22:42.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

• Ja "Fine Brake" låter bättre på många sätt!

Visste inte att det hette bussning, googlade och fann drive shaft med direkt översättning på det

Kommentera

• Jag har alltid kallat den för bussning. Inte vet jag om det är rätt. Drive shaft på engelska borde bli drivaxel men det känns inte rätt.

Kommentera

• Ja huvudsaken är att vi förstår vilken del det är frågan om.

Kommentera

• Måste säga att detta har varit en riktigt skön tråd. Tyckte från början att det verkade lite väl urspårat - 2018 året då direktdrivna rullar tog över gäddfiske Mankan styrde dock upp det och saker redde ut sig.

Kan hålla med om att det vore en droppe i havet för ABU att ordna gängor med lägre stigning, det enda de riskerar är ju bakåtkompatibilitet och två extra delar i arsenalen (bland redan de tusentals som finns) borde inte göra någon större skillnad.

Om jag fick önska så tycker jag Abu skulle göra en nedsänkt version av deras stativ, det finns plats för spolen närmare rullfästet. (OT)

Om jag ska bidra med något så kallas friktionen vid rörelse för "kinetisk friktion". Kanske har nämnts redan men tyckte mig sakna uttrycket.

Kommentera

• [QUOTE=OjaOnej;1118183

Om jag fick önska så tycker jag Abu skulle göra en nedsänkt version av deras stativ, det finns plats för spolen närmare rullfästet. [/QUOTE]

Årets julklapp till alla rullnördar. Står högt upp på min önskelista.

Kommentera

• Har för mig att det redan finns att få tag på. Om jag inte missminner mig så har Mr Ambassadeur sålt sådana stativ. Om de fortfarande finns att få tag på vet jag ej. Han säljer även extraförstärkta mässingsstativ. Vad det ska vara bra för vet jag inte heller. Jag har aldrig lyckats ha söndet ett enda stativ. Dock har jag läst att det har hänt.... överkörd av en stridsvagn kanske.....
                    Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-05, 20:09.

Kommentera

• Haha. Några extra delar på lager kan knappast vara ett bekymmer för Abu. Köpte mig en Mörrum SX 1600 UM IVCB på eBay som skulle må bra av ett nytt huvuddrev och pinjong. En underbar rulle med ett underbart namn UM står för ultra mag vad det nu har med IVCB att göra. Hur som helst så kontaktade jag abu. Jodå, delarna fanns på lager och kostade under 300 kr. Till en 15 år gammal rulle som endast ( nästan) såldes i Japan. Helt fantastiskt

Jag anser som ni redan insett att bromsen är tillräckligt kraftfull på abus runda till mitt fiske väl som på alla andra runda rullar. Men för att få den i samma klass som tex Beast LP så måste även friktionsytan ökas på ordentligt. Genom fler lameller eller större sådana. En lite mer genomarbetad förändring krävs i så fall. För att göra justeringen lättare så skulle det dock räcka med en annan stigning på gängorna

Btw så är rullana på väg tillbaka till dig Pär.
                      Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-05, 20:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B