Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jo jag förstår skillnaden mellan 4,7:1 och 6,3:1 vad de medför och det var väl ungefär som jag sa, fast du sa mer än så. De du nämner om bromsars startmotstånd är väl det som kalla inertia, något som verkar bli mindre med moderna fina brickor och lameller.

    Mink! hade nån väl Shimano som gav samma värde vid winchning som vid slirbromsning och det låter ju bra, undra varför inte alla kan det?

    Kommentera


    • intressant ämne detta. Tog och gjorde om testet nu när det har klarnat lite. Två olika rullar. En med 1:6.8 och en med 1:5.3. Den första är helt original. En Record med original bromsstack i Carbon Matrix och den andra med en bromsstack i Carbon Tex. Bägge är rengjorda och ytterst lätt smorda med det fett som UT rekommenderar. Mätte bromskraften med en enkel fjädervåg. Så det är inga exakta värden men mina två rullar visade inga som helst skillnader i bromskraft med eller utan vevning. Drog åt bromsarna hårdare än vad jag brukar ha vid fiske. Inte i botten men hårt nog för att stjärnhjulet började bli obekväma att vrida på. På Recorden sitter dessutom ett större stjärnhjul än på min Elite CS Pro. IE lättare att dra åt hårt. Runt 6-7 kg visade 5.3:an med Carbon Tex medan Recorden med 1:6.8 och original Carbon Matrix kom upp i runt 5-6 kg. Jag vet inte om skillnaden beror på utväxlingen eller skillnaderna i bromslameller. Enligt mitt tidigare resonemang så borde Recordens 1:6.8 ge en högre bromskraft teoretiskt men alltså inte i praktiken

      När jag verkligen tog i med stjärnhjulet på 5.3:an så visade vågen ytterligare runt 2 kg. Dvs 8-9 kg men då var det svårt att läsa av vågen. Så ta det med en nypa salt. Med denna hårt ansatta broms blev det också skillnad mellan statisk och dynamisk broms. Dvs bromskraften minskade lite när bromsen väl börjat släppa. Inget av detta märktes vid min första mätning då jag uppnådde 6-7 kg. Så med dessa två är ”inertian” eller startmomentet inget bekymmer. I alla fall så länge som jag undviker maxbroms där stjärnhjulet i princip åtdraget med ett verktyg. Det gjorde ont i fingrarna faktiskt.

      Kul att också se hur hårt jag brukar sätta an bromsen ute på vattnet. Trodde faktiskt att det var klart hårdare än vad det faktiskt är. Runt 2-3 kg visade vågen när jag drog åt som jag brukar.

      Provade även en gammal 2500 med original lamell i läder. Vilket skämt! Visserligen har lädret förmodligen torkat och är helt slut men den hade i princip noll broms kvar när det statiska läget lämnats. Maxbromsen var inte så pjåkig dock
      Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-26, 15:59.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
        Tack för att du tar dig tid att bena ut vad dom påverkar vad. Om jag nu ska köpa nya brickor funkar de som sensibus.se säljer eller är Brickor från Ut ett bättre val? Eller duger det med nya från Abu
        Rullen som står på tur för ett byte är en ambassadeur 5000 från -60 talet
        jag har faktiskt inte haft några problem med vare sig UTs prylar, original Carbon Matrix från ABU eller sensibus lameller. Alla har fungerat kalas.
        Sensibus har väl inga planslipade mellanbrickor vad jag känner till.

        Köp ett komplett kit från UT för att få rätt fett och verkligt plana brickor

        Eller bara Carbon Tex lamellerna från Sensibus.

        Jag är ingen kemist så vad det är som gör att Cal’s fett fungerar får någon annan skriva om. Det finns säkert andra fetter som fungerar lika bra. För mig har Cal´s fungerat kalas så jag använder det.

        När jag får hem en rulle, ny som begagnad så river jag ner den. Oavsett märke. Dels för att jag inte håller med om hur bl.a. Abu smörjer och dels för att jag är nyfiken på hur de andra rullarna ser ut inuti och smörjer. Nörd? Jajjemen!!! I samband med detta så rengör jag alla lager och allt annat som går med ultraljudstvätt. Smörjer sedan med Rocket fuel. Röd eller gul beroende på vad jag ska ha rullen till. Passar samtidigt på att rengöra bromsstacken och fetta in den igen tunt tunt med Cal´s. De flesta rullar oavsett märke mår mycket bättre efter detta. Eller mer korrekt, de fungerar mycket bättre. Kastar längre och samtidigt stabilare. Och tydligen även med en bättre broms. Jag har tom slutat köpa helkeramiska lager då originallagren i princip alltid fungerar lika bra efter en tvätt och med lite Rocket fuel

        Jag har köpt och sålt en mängd olika rullar. Mest för att jag blivit nyfiken efter skriverier bl.a. här på Fiskesnack. Men även på andra forum. I de flesta fallen har mina förväntningar grusats ordentligt. Inga rullar har varit dåliga men med tanke på hur vissa rullar rosas upp och andra risas ordentligt så har jag med åren insett att ta det mesta med en nypa salt. Inget nytt under himlen alltså trots SVS, DC, ICVB, Hagane och allt vad de har hittat på.

        Har turligt nog inte haft så många brickor som varit uppenbart skeva. Någon enstaka men då har jag bara tagit en begagnad och stoppat i. I två rullar har jag UTs fulla bromskit och i resten ABUs egen Carbon Tex eller Carbon Tex från Sensibus och tom någon Carbon Tex från eBay. Alla fungerar på ung det sätt jag redovisade i ett tidigare inlägg. Noll bekymmer. Jag byter alltid ut de som är i teflon eller något av de andra äldre materialen
        Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-26, 20:12.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • Så. Nu har jag och Azbezt roat oss med lite amatörmässiga tester. Slutresultatet blev ungefär vad vi förväntat oss. Dessvärre hade vi inte tillgång till alla våra rullar då detta test inte var planerat och att vi säkert har minst 200m mellan våra bostäder..

          Vi är på tok för trötta för att göra någon seriös sammanställning men vi bifogar ett axplock från kvällen. Har ni några frågor så svarar vi mer än gärna på dem. Testerna har bestått av å dra en kastrull med vikter över en matta, försök med att veva upp vikter från golvet, mätt vevkraft med våg. Okuma Citrix var tillsammans med Tatula 200 HD var bäst. Tatula type-R var bra med.

          Jag vill passa på att tacka dig också Mankan. Jag kommer sända dig två st ambor som du gärna får ta en titt på. Självklart står jag för alla omkostnader, jag återkommer i pm det kommer några filmsnuttar sen med.

          Click image for larger version

Name:	9A8ADA2A-02B8-42D9-8BCA-CD21CC2D61A3.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1786005Click image for larger version

Name:	71806368-481F-4708-8189-385961EDA812.jpg
Views:	1
Size:	1,03 MB
ID:	1786006Click image for larger version

Name:	4253FE24-A0EF-4E53-B2B0-AC19558E7B36.jpg
Views:	1
Size:	1,09 MB
ID:	1786007Click image for larger version

Name:	98EE7BDB-9F86-49B0-803A-31F2EA8045EB.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1786008Click image for larger version

Name:	D47329EC-FF4E-43F1-8E20-4DB6388FFC69.jpg
Views:	1
Size:	1,10 MB
ID:	1786009Click image for larger version

Name:	F33FE6F6-13C4-4DBD-ADCB-26B6E6B0DCD6.jpg
Views:	1
Size:	1,01 MB
ID:	1786010
          Senast ändrad av Dimebag84; 2017-11-26, 22:02.

          Kommentera


          • Hittade orsaken till en egenhet idag som för vissa kanske kan upplevas som en nackdel med de runda Ambassadeurerna.

            Vi har nuddat vid ämnet ett par gånger. Det är mycket svårare att på ett lätt sätt justera slirbromsen på en rund Ambassadeur än med tex en Calcutta. Speciellt när bromsen är rätt hårt ansatt. Orsaken är rätt simpel. Stigningen på gängorna på stjärnhjulet är mycket finare på Calcuttan OCH på REVO än vad de är på de gamla Ambassaderurerna. Gängan blir i och för sig ömtåligare när den är fingängad men det är knappast något problem i det här fallet. Den finare stigningen på gängan på Calcuttan gör att du med mindre kraft och samtidigt längre väg kan finjustera bromsen. På en Ambassadeur får man ta i rätt ordentligt för att kunna sätta bromsen hårt. På Calcuttan är det mycket lättare. Skillnaden i väg som man vrider på stjärnhjulet på mina Ambassedeurer för att öka bromskraften från tex 2 kg till 5 är inte lång. Max en cm. På Calcuttan OCH på Revon är samma sträcka på de rullar jag provat ung ett helt varv.

            För mig som alltid sätter bromsen an före jag börjar fiska och tydligen sätter den till 2-3 kg och sedan inte rör den förrän jag kommer hem då jag lättar på förspänningen så är det absolut inget problem. Har inte ens märkt av "problemet" om jag ska vara ärlig. Men om du har för vana att justera bromsen under aktiv drillning så upplevs det säkert som svårare. Drar jag åt bromsen så att jag får 5-6 kg i bromskraft på min C4 som jag testade i ett inlägg tidigare så är stjärnhjulet rätt obehagligt att justera för att inte tala om att det sitter hårt. På min Calcutta Conquest har jag i och för sig svårt att nå upp till 6 kg men 4-5 kg fungerar fint så är det mycket lättare att finjustera bromsen.
            Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-29, 16:10.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • Hej

              Rullarna har kommit och jag har provat dess bromsar och även öppnat rullarna för att ta mig en titt inuti. Hoppas att du inte har något emot att jag redovisar vad jag hittat offentligt.

              Måste dessvärre säga att jag undrar vad du har för referenser när det gäller bromsar. Du bör också se över dina beteslås OCH dina knutar

              Det är med råge den kraftigaste broms jag har testat på en rund Ambassadeur av denna storlek. Tom den kraftigaste broms jag testat i en rund rulle oavavsett märke i klassen. Rena havsfiskerullar med spakbromsar är kraftigare. Uppnådde lätt 4-5 kg med fortfarande lättjusterat stjärnhjul. Vid 8 kg gick knuten av. Vid 9 kg gick beteslåset sönder. Nu var stjärnhjulet ordentligt åtdraget men det fanns det ytterligare lite att ta. Vid nästa försök sprack min gamla fjädervåg
              Click image for larger version

Name:	20171130_194846.jpg
Views:	1
Size:	704,2 KB
ID:	1786023

              Efter byte till en av sportfiskarna godkänd digital våg fick jag vad jag tror är max. drygt 10 kg visade min digitala våg. Det var ingen skillnad i dynamisk och statisk broms. Däremot var bromsen lite ryckig. Inte mycket men det tydde på torra lameller.Med en broms av denna kaliber så duger det inte med det beteslås som satt på rullen och den knut som den var fastsatt med.
              Click image for larger version

Name:	20171130_194913.jpg
Views:	1
Size:	629,4 KB
ID:	1786024

              Jag rev även isär rullen. Bromsstacken var inte överfylld med fett som jag först trodde. Tvärt om faktiskt. Snustorra lameller helt utan fett precis som jag misstänkte pga ryckigheten tidigare . Det satt lameller i rullarna som är ytterst lika Carbon Tex. De ser inte alls ut som de som ABU standardmässigt levererat rullarna med under senare år. Dvs Carbon Matrix. Jag har smort lamellerna ytterst tunt med Cal´s fett. Det fett som UT rekommenderar (och även Sportfiskeboden). Provdrog bägge rullarna igen och fick samma fina värden, nästan. Värderna sjönk ytterst lite men ryckigheten försvann istället. I övrigt var dessa två rullar smorda i lågfartsdelen på ett sätt som jag anser vara adekvat. Däremot har de samma tjocka kletiga blåa fett i högfartsdelen som alla andra rullar från ABU. Vill du få en längre kastande rulle men som istället kräver lite mer omvårdnad så kan jag ta bort fettet och smörja med Rocket Fuel istället

              En annan reflektion jag gjorde var att IAR lagret är smort med fett. Fungerar fint när det är varmt ute men om du tänkt fiska när det är kallt så är byte till olja att rekommendera. Fettet stelnar vid köldgrader och IAR slutar fungera. I rullarna sitter det en extra backspärr så det är ingen fara på taket men du kommer att få ett extra "glapp" bakåt i veven vid tex ett mothugg som kan överraska. Tom vid så pass höga temperaturer som 5 gr har jag upplevt att IAR kan sluta fungera när de är smorda med fett. Vill du så kan jag göra rent IAR lagret och smörja med olja istället?

              Som jag ser det så finns det inget att förbättra efter att ha fått bort den lilla ryckigheten som fanns initialt. Spelar nog ingen roll vad man stoppar i dessa rullar i bromsväg. De har redan idag en broms som vida överstiger vad alla andra rullar i klassen klarar av i maxvärden. Jag kunde inte på något sätt upptäcka det fenomen som TS märkt. Dvs att rullarna tappar bromskraft när man börjar veva. För det är vad som egentligen händer om man upplever att kraften försvinner när man vevar. Bromsen släpper. Det kunde jag alltså inte hitta ett spår av i dessa två rullar

              Däremot "lider" de av det problem jag redovisade i ett tidigare inlägg i denna tråd. Stjärnhjulet på runda klassiska ABUrullar blir rätt trögjusterade när man börjar ställa in riktigt tunga bromsvärden. Det är dessvärre inget som går att göra något åt. I detta avseende är Calcutta mycket trevligare. Observera bara att dess bromsvärden inte är i närheten av vad dessa två Ambor genererar. I alla fall inte den Calcutta Conquest jag har kvar och kunde jämföra med. Jag gissar att det är detta som spökar. Drar man åt stjärnhjulet på en Ambassadeur och en Calcutta lika hårt så har Calcuttan en kraftigare broms tills dess att den når max. Glöm inte att med Ambassadeurerna har man mycket kvar att ge när Calcuttan maxat. Minst 4 kg till kan jag kräma ur dessa två rullar jämfört med min Calcutta Conquest, dock är det jobbiga 4 kg då man får ta i hårt med stjärnhjulet. Det man måste göra är att känna på hur lätt/trögt linan löper ut när bromsen slirar, inte hur trögt stjärnhjulet är att vrida på. Man kan bli lurad å det grövsta om man endast använder känslan i fingrarna när man vrider på stjärnhjulen

              Vid dryga 4 kg började för övrigt linan skära in i underliggande lager lina på spolen på ett sätt som skulle göra nästa kast rätt riskabelt utan att först dra ut linan en bit. Jag vet inte inte vad det är för lina du använder och hur grov den är men jag upplevde det som lätt, för lätt? att linan skär ner. Provade ett par av mina rullar och jag fick till samma fenomen vid ett par kilos högre bromsvärden. 0,35-0,40 använder jag och oftast Berkley Fireline Braid eller Spiderwire Smooth 8. Som jag skrivit tidigare så brukar jag oftast använda en förinställd broms på ca 2-3 kg när jag fiskar gädda så jag hade aldrig märkt av problemet om det inte vore för att jag testade bromsarna
              Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-01, 17:16.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • Det var som sjutton, du kan alltså wincha upp en 7-8 kilosvikt utan att veven slirar med bromsen hårt åtdragen?! Intressanta, imponerande men förbryllande uppgifter! Dock torde man klara sig bra med hälften eller klart mindre än så - på köpet får man ett stjärnhjul som går att justera lätt.

                Kommentera


                • Så kan man se på det om man vill. Hur mycket broms man behöver är förmodligen individuellt men jag har aldrig behövt mer än 2-3 kg. Tog mitt rekord på gädda med en sådan broms. Om man fiskar stor lax i rinnande vatten så kanske det är bra med kraftigare broms. Vid 4 kg är det inga som helst problem att finjustera bromsen på en Ambassadeur, i alla fall inte på de jag har testat. Dock fortfarande lättare på en Calcutta.

                  Det fina med en fjädervåg är att man faktiskt vevar in lina när en sådan våg sitter i den andra änden av linan, dock är sträckan rätt kort. Med en digital våg är det stumt. Och jo, jag vevade upp till ca 9 kg innan bromsen släppte. Så med andra ord så går det att veva upp en 8 kg vikt. Maxvärdet fick jag däremot till genom att endast dra rullen bakåt. Vevade inte. Gissningsvis så blir värdet aningens mindre. Det brukar bli så när man belastar till absolut max. Annars spelar det ju liksom ingen roll åt vilket håll vikten flyttas i detta fall. Uppåt med en vikt eller om man belastar vågen horisontellt, Däremot är det något helt annat om man får för sig att släpa eller veva in en vikt på 8 kg över tex en gräsmatta. Friktionen tillkommer i så fall.

                  Att veva 9 kg är rätt tungt. I praktiken så skulle jag aldrig få för mig att göra så. Skulle garanterat pumpa in fisken med spöt istället
                  Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-01, 00:27.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • Ja inte heller jag skulle få för mig att veva in 8-9 kg ens om det gick att göra, som jag sa i ett tidigare inlägg så räcker några kg ganska långt för mig, jag pumpar in jag också. Mest förvånande är att du fick så höga värden med just den rullen!

                    Kommentera


                    • Det skiljer faktiskt inte speciellt mycket mot mina egna ABU rullar. 0,5-1 kg ungefär. Den skillnaden ligger mest i att lamellerna var torra på Pärs rullar. När lamellerna är insmorda så sjönk maxvärdet till ung samma som mina egna rullar kan prestera. Fördelen med att smörja in lamellerna är ju att bromsen blir helt ryckfri och 100% utan "inertia". Dvs startmomentet. Mer värdefullt i mina ögon än en gigantiskt kraftig maxbroms.

                      En stor orsak till att ABU når dessa höga värden är hur bromsen är konstruerad. Eller rättare sagt antalet lameller. I vissa av rullarna från andra fabrikat sitter det endast en enda lamell. I ABUs rullar sitter det 4. 3 st inuti drevet och en under. Självklart gör detta att bromsvärdena ökar. Det handlar om friktion och då de flesta rullar i denna storleksklass har ungefär lika stora bromsar så är en av de få möjliga vägarna till en kraftig broms att öka friktionsytan genom fler lameller. 4 lameller har större yta än en (två). Givet att de är lika stora. Själva lamellerna börjar sakta men säkert bli densamma i alla fabrikat. Dvs en variant på Carbon Tex. Det verkar bara vara Shimano som envisas med en mer ”Old school” lamell i sina Darteniumbromsar numera. På Shimano Conquest går gränsen för en enkel lamell och de med en stack vid 200 modellen. 50-200 har en enkel lamell medan 300 och uppåt har en flerskivig bromsstack. På Calcutta D har alla rullarna en flerskivig bromsstack, I övrigt har de allra flesta rullar bromsar i nästintill samma konstruktion. Stigningen på gängorna på stjärnhjulet dock undantagen och det är dessvärre den som jag tror är boven i dramat i denna tråd. Jag gissar att de flesta som upplever ABUs runda som klena helt enkelt inte drar åt bromsen ordentligt utan använder samma kraft på stjärnhjulet som de gör på tex Calcuttan. Då blir det inte mycket till broms.

                      Även jag själv överraskades faktiskt av hur lätt jag sätter an bromsen i praktiken när jag fiskar. Jag har aldrig mätt upp bromskraften såsom jag gjorde nu. Har haft en gnagande tanke om att inte sätta bromsen för hårt för att inte linan ska gå av. Haha. 40 kg lina och bromsen satt till 2-3 kg. Snacka om säkerhetsmarginal!!
                      Senast ändrad av Mankan G; 2017-12-03, 13:30.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 812 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B
                       
                      Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
                      51 svar
                      6 205 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 672 svar
                      362 769 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      69 svar
                      14 256 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      786 svar
                      67 551 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Herrlin
                      av Herrlin
                       
                      Arbetar...
                      X