Ursprungligen postat av henrikj
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allvarliga krokningsproblem
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggKan inte ni, TS och henrikj lägga upp en bild på en isärplockat vevparti/bromspaket på era rullar?
Med bara 500g invevningskraft måste ngt vara fel (frågan är var) givet de fina värden andra fått... Kan det vara nån bricka som är felvänd eller för tjock/tunn eller liknande, ett drev från en dålig batch med fel toleranser?
Hejsan, jag har precis samma problem. Kunde inte veva in en kastrull på 600 gram över mattan ens. Plockade isär Rullen och såg att "lamellerna" låg i denna ordning!? Vilket iiinte kan vara rätt. Så jag satte dom i denna ordning. Och det gjorde iallafall skillnad i vevkraft. Vet inte om det är så mycket, men nu gick det kanon att iallafall veva 1.5 kg över en matta 😀Rullen är köpt ny för ca 3 veckor sedan från Huntyard & Berras , men det verkar ju jäkligt mysko att dom sitter så fel.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Luthman Visa inläggVar den obrukbar generellt eller för dig?
Butiskpersonalen var lika konfunderad över prestandan som jag, speciellt efter att den hade varit i Svängsta utan åtgärd, och det var inga problem alls att få pengarna tillbaka trots att det hade gått över 14 dagar sedan köpet.
Jag vet inte om du tror att jag ljuger men presetandan var så och det var oerhörst frusterande, speciellt när jag tappade en enorma fisk pga att jag inte kunde sätta press på den.
Det är mycket möjligt at det hade gått att åtgärda problemet om jag varit lite bättre på rullar men köper man en sprillans ny rulle så ska den fungera, Om jag inte hade fiskar men andra rullar innan kanske jag inte ens förstått problemet då det är lite lurigt att märka av, precis som denna tråd visar då TS inte förstod varför han hade problem, han bara märkte att det var något som var fel. Om detta hade varit någons första multirulle kunde denna person bara accepterat läget och trott att detta var hur multirullar fungerar.
Det är möjligt att du Bengt har en osund kärlek till abu:s produkter och därmed inte förmår att se att alla deras produkter kanske alltid är 100%, en smula kritiskt tänkade kan ibland vara på plats för att få se till att abu inte blir lata och börjar producera en massa skit och bara säljer detta på sitt varumärke. Kvalitetskontrollen verkar ju vara bristande på nya runda abu rullar i flera fall än den jag råkade ut för om man ska se till innehållet i denna tråden.
Jag har faktiskt själv inte funderat över detta så mycket sedan det inträffade, kan också nämna att denna HS JB var min 5:e abu rulle och tredje runda abu rulle då jag som många andra ville köpa svenskt och detta var den första jag hade större problem med. Det var denna tråd som fick mig att tänka på mig igen då fler verkade ha samma problem.Senast ändrad av henrikj; 2017-11-25, 07:21.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Azbezt Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]97776[/ATTACH]
Hejsan, jag har precis samma problem. Kunde inte veva in en kastrull på 600 gram över mattan ens. Plockade isär Rullen och såg att "lamellerna" låg i denna ordning!? Vilket iiinte kan vara rätt. [ATTACH=CONFIG]97777[/ATTACH] Så jag satte dom i denna ordning. Och det gjorde iallafall skillnad i vevkraft. Vet inte om det är så mycket, men nu gick det kanon att iallafall veva 1.5 kg över en matta Rullen är köpt ny för ca 3 veckor sedan från Huntyard & Berras , men det verkar ju jäkligt mysko att dom sitter så fel.Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...
Kommentera
-
Tror snarare att någon klåpare köpt rullen och lekt mekaniker för att sedan lämnat tillbaka den. Jag har själv råkat ut för det. Köpte en rulle som har felbestyckad. Fel utväxling och fel färg på spolen. Dessutom med fel lager. När jag konfronterade butiken så kröp det fram att den var köpt och återlämnad. Det var just en jb. För mig blev det faktiskt bättre. Fick dessutom kompensation för problemet.Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-25, 10:30."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Guest
Då skulle dom upptäckt det när rullen var på service hos Abu som någon nämnt tidigare hade den varit där och problemen kvarstod. Men visst kan sådant hända, och det kan man inte beskylla tillverkaren för oavsett fabrikat. Att något blir fel kan också hända vilken producent som helst.
Däremot har jag insett att mina 3 ambassadeurer(cs prorocket, 5600C JB och en Brute) alla beter sig likadant med broms och vevkraft. Kommer fortsätta använda dem där jag anser att dem fungerar mycket bra bl.a. det lättare havsfisket och en del kustmete. Däremot har jag lärt mig tack vare denna tråd att vid broms över 2-2,5 kg måste jag spänna bromsen så hårt på dessa rullar att det blir för svårt att på ett smidigt sätt justera ner bromsen efter mothugg. Det påverkar mitt fiske i vissa situationer.
Vid normalt fiske där man inte ens vid mothugg har helt stum broms kommer ambassadeurer fortsätta leverera och de som trimmar sina rullar kan säkerligen förbättra sina bromsar genom det.
Tack vare denna tråd har jag verkligen satt mig in i multirullars uppbyggnad och lärt mig mycket. Bland annat vilka rullar som har tätningar till spollager, och generellt tätningar inne i rullen. Visst ambassadeurer må vara lättservade, men frågan är hur ofta man vill serva sina rullar också. Där är vi nog olika.
De som älskar sina Amdassadeurer eller tycker dom fungerar utmärkt skall även i fortsättningen göra det.Senast ändrad av Guest; 2017-11-25, 13:56.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dimebag84 Visa inläggMina delar ser ut att ligga korrekt om mina ögon inte lurar mig när jag tittar på sprängskissen. Med andra ord är rullen inte bättre. Aldrig mer ABU. Fy fan vilken skit.[ATTACH=CONFIG]97787[/ATTACH]
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 846 visningar
1 gilla