Allvarliga krokningsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allvarliga krokningsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Allvarliga krokningsproblem

Hej,

Har under hösten inhandlat två st Ambor, ”Ge fan i våra vatten”. Dessa har jag moddat med beastvev och de är både fina att titta på och sköna att använda. Så långt, allt bra. Under det grymma höstfisket efter gädda har jag dock blivit en aning skeptisk.

Jag har tappat väldigt mycket fisk med rullarna. Jag har sedan tidigare alla Daiwa Prorex xr spön i serien, som jag har kombinerat med Tatula, Prorex, BFT instinct-rullar. Det har fungerat klockrent! Men efter att ha parat ihop mina spön med de nya rullarna tappas det på tok för mycket gädda.

Till en början var det inget som bekymrade mig, det måste ju inträffa emellanåt det också. Men under de senaste turerna har det blivit än mer uppenbart.

Jag gör som jag alltid gjort, snabb med mothugget och tar några bestämda vevtag. Vanligtvis med bra kontroll och konstant kontakt med lina och gädda vilket ger känslan av att det är jag som bestämmer, är väldigt sällan orolig även om något stort kliver på.

Nu däremot.. Jag gör mitt mothugg, ska börja veva, sedan händer det något. Det känns som att linan slackar och jag tappar kontroll över gäddan, allt händer på en sekund, jag återfår kontroll och sedan blir det torsk.

Mina tankar då.
    1. För klen broms (har dragit åt den)
    2. Annan utväxling 5:3:1 mot mina 6:2:1, 7:3:1 etc
    3. Gäddan meshugger mitt bete så här på hösten/vintern

Detta har resulterat i att jag efter 20 år med mothugg nästan helt slutat med det under de senaste veckorna.
    Använder samma lina till alla mina rullar vid gäddfisket. Power Pro men merparten av dem Tracer braid 0,35mm. I betesväg är det uteslutande Westin swim och Pig shad:-D

Någon som har några funderingar?

Jag tippar på att boven i dramat är den lägre utväxlingen.

Kommentera

Jag tror också på att du är ovan med den lägre utväxlingen. Hoppas det löser sig för dig!

Kommentera

Tack för ditt svar holden!

Tidigare har alla moment ”suttit ihop” och kommit naturligt med kontakt hela tiden (svårt att förklara. Numera blir det som ett avbrott i processen och jag får nästan känslan av att jag fummlar med/tappar veven, trots att jag med all säkerhet inte gör det.

Jaja, bara på e’tt igen!

Tack Dennis!
        Senast ändrad av Dimebag84; 2017-11-20, 17:53. Anledning: Får inte glömma Dennis:-D

Kommentera

Ursprungligen postat av Dimebag84 Visa inlägg
          Hej,

Har under hösten inhandlat två st Ambor, ”Ge fan i våra vatten”. Dessa har jag moddat med beastvev och de är både fina att titta på och sköna att använda. Så långt, allt bra. Under det grymma höstfisket efter gädda har jag dock blivit en aning skeptisk.

Jag har tappat väldigt mycket fisk med rullarna. Jag har sedan tidigare alla Daiwa Prorex xr spön i serien, som jag har kombinerat med Tatula, Prorex, BFT instinct-rullar. Det har fungerat klockrent! Men efter att ha parat ihop mina spön med de nya rullarna tappas det på tok för mycket gädda.

Till en början var det inget som bekymrade mig, det måste ju inträffa emellanåt det också. Men under de senaste turerna har det blivit än mer uppenbart.

Jag gör som jag alltid gjort, snabb med mothugget och tar några bestämda vevtag. Vanligtvis med bra kontroll och konstant kontakt med lina och gädda vilket ger känslan av att det är jag som bestämmer, är väldigt sällan orolig även om något stort kliver på.

Nu däremot.. Jag gör mitt mothugg, ska börja veva, sedan händer det något. Det känns som att linan slackar och jag tappar kontroll över gäddan, allt händer på en sekund, jag återfår kontroll och sedan blir det torsk.

Mina tankar då.
          1. För klen broms (har dragit åt den)
          2. Annan utväxling 5:3:1 mot mina 6:2:1, 7:3:1 etc
          3. Gäddan meshugger mitt bete så här på hösten/vintern

Detta har resulterat i att jag efter 20 år med mothugg nästan helt slutat med det under de senaste veckorna.
          Använder samma lina till alla mina rullar vid gäddfisket. Power Pro men merparten av dem Tracer braid 0,35mm. I betesväg är det uteslutande Westin swim och Pig shad:-D

Någon som har några funderingar?
          Allvarliga krokningsproblem ........

Framtiden är redan här!

Långa mothugg med spöt uppåt eller åt sidan tillhör gårdagens nylon- och dacronlinor .....

Med dagens helt stumma flätlinor behöver du inte tappa mer än en av tjugo Gäddor som är där och nafsar eller stöter mot ditt bete. Knepet ligger i att ha relativt hårt ställd slirbroms med spöt pekande direkt mot betet under hela inspinningen. Tryck tummen hårt mot spolen och ryck samtidigt spöt rakt bakåt vid minsta nafs eller stöt mot betet. ... Då tappar du inga Gäddor längre!!

Nedanstående två Gäddfisketips skrev jag kanske tjugo år innan flätlinor som dynema- och spectralinor var introducerade för oss sportfiskare

Koncentrera dig totalt på varje kast!
          Skillnaden mellan ett fiskeproffs och en amatör ligger i förmågan att koncentrera sig vid inspinningen av betet. Du måste koncentrera dig totalt vid varje kast! En verkligt skicklig gäddfiskare försitter aldrig tillfället att kroka en gädda. Lär dig att exakt känna och veta vad som händer med ditt bete varenda ögonblick under hela inspinningen! Du måste lära dig att kunna känna skillnaden mellan ett mycket lätt hugg och en liten touche mot en sten eller en tångruska. Själv behandlar jag allt som hugg tills jag vet vad det är. Alla buskar, stenar och även gäddor får ett hårt och blixtsnabbt mothugg. För att bli ännu snabbare och för att få bättre balans på spö och rulle så håller jag vänstra handen runt det främre spöhandtaget framför rullen under hela inspinningen. Max en av fem gäddor som är där och nafsar eller skjuter på wobblern missar jag vid mothugget. De andra fyra sitter där, stenhårt krokade! Missar du varannan gädda som hugger, då står du och sover. Missar du en av fyra, då är du snabb. Missar du en av sex, då slår du mig.

Gör hårt och blixtsnabbt mothugg!
          Det gäller att vara vaken när en gädda tar i. Iaktta linan koncentrerat under hela inspinningen. Gäddan hugger oftast snett bakifrån. När hugget kommer slackar linan. Nu! I detta ögonblick ska mothugget göras! I nästa ögonblick kan det vara för sent. Gäddan upptäcker omedelbart sitt misstag, tvärbromsar, gapar, utvidgar munhålan med gälöppningarna slutna och pressar snabbt ihop munhålan igen utan att slå ihop käkarna, varvid en kraftig tryckstöt uppstår. På detta sätt spottar gäddan ut ett obehagligt föremål. Stora gäddor är mycket försiktigare att ta ett byte och snabbare än små när det gäller att spotta ut nåt som känns fel. Är gäddan grov, gör flera mothugg! Vid det första fäster krokspetsarna bara helt lätt. Vid det andra, hårdare mothugget rycks krokarna in djupare i den hårda gäddkäften. Hullingarna tränger in och gäddan är fast! Lätta därefter lite på slirbromsen och drilla in gäddan till dig eller båten med lagom press. Försök inte att pressa in en stor gädda till båten, utan trötta ut henne på avstånd. Att sätta hård press på en fullvuxen gädda är det största misstag du kan göra. Hon är så stark att hon med lätthet kan räta ut krokarna, slita av linan eller knäcka spöet. Ge henne en mild men bestämd press under hela drillningen.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2017-12-05, 16:49.

Kommentera

Antagligen den lägre utväxlingen,veva snabbare. Har själv ambor från 4.5:1-5.3:1 men inte upplevt problemet. Kan bero på vanesak.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Kanske kan det ha med själav rullen att köra? Jag har själv helt slutat fiska med ambor efter att ha tappat drömfisk pga en HS JB 5601 som totalt saknade kraft.

Veven mer eller mindre slirade runt utan att ta hem lina när jag behöde pressa denna stora fisk hårt. Jag har märkt att gamla klassiksa ambor har extremt dåligt vridmoment eller vad man ska säga och linan bara snurrar utan att faktiskt sätta press på fisken

Det är enkelt att testa detta genom att hänga på en hink med ca 1kg vikt i och se om du kan veva hem den rakt upp och sedan jämföra med din andra rullar.

Med mina shimano calutta/conquest är detta inga problem men med mina ambor (som nu är sålda tack och lov) började spolen bara snurra och ingen styrka fanns helt enkelt. Jag kanske har haft otur men jag har provat andras ambor och mer eller mindre alla har lidit av samma syndrom. De lite lägre utväxlade har så klart varit lite bättre.

Jag har flertalet kamrater som inte insett detta innan jag påpekat det och själva nu märkt av problemet. Det är fan en hemsk upplevelse när man står med ett spö som har 500 gr i kastvikt och knappt böjer sig och en 10+ gädda på andra sidan som du inte kan pressa för fem öre. Testa och se om det kan vara problemet.
              Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 13:29.

Kommentera

På beskrivningen låter det ju onekligen som att det är den lägre utväxlingen som spökar.

Kommentera

HenrikJ,

Det låter ju skitläskigt, men jag fattar inte riktigt vad som händer. Menar du att bromsverkan försvinner om du vevar under hög belastning? Att du kan lyfta hinken med 1 kg rätt upp, men om du vevar så tar du inte lina?

Kommentera

Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
                    HenrikJ,

Det låter ju skitläskigt, men jag fattar inte riktigt vad som händer. Menar du att bromsverkan försvinner om du vevar under hög belastning? Att du kan lyfta hinken med 1 kg rätt upp, men om du vevar så tar du inte lina?
                    Jag menar att veva rakt upp med spöt stilla, alltså för att testa om rullen orkar dra hem ett tyngre lass. tex fäst en hink med lite vikt i och prova att veva hem. När det inte funkar längre brukar veven bara börja snurra utan att spolen rör sig även med maxad slirbroms.

Det är enkelt att testa själv hemma med lite olika rullar och vikter, alla har en gräns där dom slutar fungera. För mig är detta det viktigaste kriteriet för en bra rulle, att den ska vara så "stark" som möjligt i detta moment. Allt annat är sekundärt.

Den bästa rullen jag har i detta avseende är min calcutta 401D. Kör även med conquest 401 och tranx 401 (lågutväxlad) som båda är klenare i detta test men båda är helt ok. Har även en daiwa 200HD som är betydligt klenare, den börjar faktiskt snurra på lite större fisk men det fungerar om man parar den med ett mjukare spö.

Detta test gör också att man undrar varför man sätter powerhandle på högutväxlade rullar, det känns helt meningslöst då dom ändå inte har styrkan att dra hem någon vikt alls, min HS JB klarade inte ens att veva hem 500 gram rakt upp i en hink. Riktig mardrömsrulle.
                    Senast ändrad av henrikj; 2017-11-21, 13:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 811 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B