jiggskallar som oxiderar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jiggskallar som oxiderar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jiggskallar som oxiderar

Har haft en del skallar från gamakatsu som oxiderar kraftigt i blyt.
    Skallarna blir så gott som kritvita. dessa händer på vissa andra inte så jag misstänker det blivit fel från början. Hur som helst så testade jag rustas muggrent till mina hylsor för skytte och tänkte att det även fungerar för skallarna vilket det gjorde. så har någon samma problem så kan jag rekommendera nedan.

Det är en riktig vass cocktail.
    Bifogade filer

Ser miljövänligt ut
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag missar säkert något här, men vad fan spelar det för roll om skallarna oxiderar?

Kommentera

Oxid eller damm från jigghuvuden är inte bra för hälsan, skyddslackar alla mina huvuden, oxid bildas när huvudet är blött och läggs i en beteslåda.

Kommentera

Har absolut ingen betydelse mer än att jag stör mig på det. Men det är helt frivilligt. Skall man gå in på den miljövänliga delen så kan man spåna länge.

Kommentera

Vad kör du när du lackar skallarna. Vanligt lack som du doppar el.

Kommentera

Ja vad för lack - epoxi borde vara slagsegt? Oxid är inte hela världen men nog ser jiggen lite "skabbig ut" och "mjöl" i lådan likaså...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
                Oxid eller damm från jigghuvuden är inte bra för hälsan, skyddslackar alla mina huvuden, oxid bildas när huvudet är blött och läggs i en beteslåda.
                Hej Ivar;

Inga beten bör läggas ner blöta i beteslådan eller fiskeboxen. Blöta jiggskallar oxiderar och blöta krokar rostar snabbt! Rosten sprider sig till andra beten om betena läggs ner blöta i beteslådan. Själv låter jag betena hänga på tork innan de får bekanta sig med andra torra bete....

22:34. Häng dina stora wobbler, jerkbaits och jiggar på insidan av en kylbox.

Jag har mina stora jerkbaits, shadjiggar och wobbler (Bomber 17A och 17J, Cisco Kid 1800, Rapala Magnum, Teddy Baits, Saida, Suick Thrillers, Swim Whizz, Westins Jätte m.fl.) hängande på insidan av en kylbox med bärhandtag...precis som du kan se Christer Rockström göra på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_42.htm ..

Fördelarna med att ha wobblerna, jerkbaits och andra stora beten hängande i en kylbox är flera. Dels så får bättre överblick och kan snabbt byta bete. Dels så torkar wobblerna lättare och krokarna rostar inte så fort. Förr köpte jag dessa kylboxar både hos ICA och Coop. De kostade cirka 100 kronor/st. och fanns i olika färger. Säkerligen går de att få tag på någonstans idag också.

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Ps. Jag minns att du tillverkade egna jiggar förr och sålde till fiskebutiker i Stockholm.... Är du ute och fiskar i "Sumpen" något nu för tiden?? Ds.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2017-10-06, 17:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av speeedo Visa inlägg
                  Har haft en del skallar från gamakatsu som oxiderar kraftigt i blyt.
                  Skallarna blir så gott som kritvita. dessa händer på vissa andra inte så jag misstänker det blivit fel från början. Hur som helst så testade jag rustas muggrent till mina hylsor för skytte och tänkte att det även fungerar för skallarna vilket det gjorde. så har någon samma problem så kan jag rekommendera nedan.

Det är en riktig vass cocktail.

Hmm. säker på att det inte är sourz hallon blandat med Merrys White Chocolate? ser riktigt läskande ut, får se till att inte blanda ihop glasen bara

Kommentera

Ursprungligen postat av speeedo Visa inlägg
                    Vad kör du när du lackar skallarna. Vanligt lack som du doppar el.
                    Billack som är vattenbaserad, håller förvånansvärd bra, slår upp en halv deciliter i en kopp, doppar en liter räcker länge.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 777 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B