Lyxa till mitt gäddfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lyxa till mitt gäddfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lyxa till mitt gäddfiske?

Halloj på er kära medfiskare, jag har under de senaste två åren trappat upp mitt gäddfiske rejält, och har i somras blivit med både sommarstuga vid Immeln och en fin båt. Så som ni såklart förstår vill man ju nu pilla och mecka för att ta gäddfisket till oanade höjder - därför kommer några dumma frågor som kanske kan hjälpa mig besvara (obs! Såklart efter tycke och smak - finns inga sanningar inom fisket, det vet alla).

1. Kastdäck - jag har en crescent 460 med "öppen planlösning" dvs jag kan ta bort de två tofterna som ligger där, och jag funderar starkt på att bygga ett kastdäck i fören. Vad är era åsikter kring ett kastdäck - är det gött eller mest ett kul projekt som egentligen inte tillför så mycket för fisket?

2. Stol i båten - har sett att det är rätt många som monterat en go stol i roddbåten, typ enklare modell från Jula/Biltema, dessa ser ut på bilder att vara monterade rakt in i båtens skrov - är det någon av er som vet hur man bäst gör detta?

3. Ekolod - ni som använder ekolod till vanligt gäddspinnfiske - hur använder ni det, för att kartlägga botten eller jaga rätt på betesstim? Eller något annat?

4. En fråga till! Frontmonterad elmotor? Har en vanlig Minn Kota 34lbs som jag just nu kör som min primära motor, men med kastdäck osv osv hade den kanske gjort sig bättre där framme i fören. Ni som har frontmonterad motor - hur använder ni den, bara för mindre justeringar av position, eller kan man faktiskt "köra" omkring med enbart den vid kortare turer?

Bild lånad från nätet - min är liknande fast med avtagara tofter (plankor) istället för dessa gjutna.
    Click image for larger version

Name:	2017-10-05 16_10_34-Search.jpg
Views:	1
Size:	99,4 KB
ID:	1854144

Ska du lyxa till det så är frontmonterad elmotor med gps-positionering och styrning ett måste, kunna ankra upp med hjälp av elmotorn eller fiska av en brant/kant i alldeles perfekt hastighet är lyx ^^

Ekolod/plotter med livemapping, dvs. att du för en djupkarta direkt i lodet när du kör. Plotter och insight genesis är den teknikpryl som förbättrat mitt fiske som mest, nu vet man att man inte fiskar på en helt platt sandbank, utan kan hitta grynnor och liknande.

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      Ska du lyxa till det så är frontmonterad elmotor med gps-positionering och styrning ett måste, kunna ankra upp med hjälp av elmotorn eller fiska av en brant/kant i alldeles perfekt hastighet är lyx ^^

Ekolod/plotter med livemapping, dvs. att du för en djupkarta direkt i lodet när du kör. Plotter och insight genesis är den teknikpryl som förbättrat mitt fiske som mest, nu vet man att man inte fiskar på en helt platt sandbank, utan kan hitta grynnor och liknande.
      Tack för svar! Har du några länktips på de produkter du nämner som har insight genesis och Plotter? Finns ju en hel uppsjö av olika tillverkare och prisklasser tänker jag?

Kommentera

Kastdäck är ingen lyx!!! Min förra båt fick det för jerkfisket. I dag använder jag det till i stort sett allt fiske utom vertikal. Ger min lilla Linder 400 Sportsman en rejäl plan yta att fiska ifrån!
        Ekolod/plotter är inte heller lyx utan en bra hjälp! Enkel stol finns på kanskelistan. Med mittpulpet är jag rädd att den blir för hög om jag ska kunna ha den på skenor så jag kommer mer åt sidan vid vertikalfisket, vill inte sitta för nära elmotorn då den blir svår att manövrera.
        Skit fiske!
        Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
          Kastdäck är ingen lyx!!! Min förra båt fick det för jerkfisket. I dag använder jag det till i stort sett allt fiske utom vertikal. Ger min lilla Linder 400 Sportsman en rejäl plan yta att fiska ifrån!
          Ekolod/plotter är inte heller lyx utan en bra hjälp! Enkel stol finns på kanskelistan. Med mittpulpet är jag rädd att den blir för hög om jag ska kunna ha den på skenor så jag kommer mer åt sidan vid vertikalfisket, vill inte sitta för nära elmotorn då den blir svår att manövrera.
          Skit fiske!
          Gösta
          vad är lyx för dig då i båtväg?

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
            vad är lyx för dig då i båtväg?
            Med tanke på att jag har båten i sjön vid brygga halva året vore en fungerande regnläns en lyx... Den automatiska länspumpen ser till att båten inte blir överfull, men det finns alltid en skvätt kvar som jag måste ösa om jag inte vill ha ett förargligt småskvalpande kring fötterna. Annars finns det väl mycket som skulle kunna betecknas som lyx, mugghållare, stereo och liknande. Det som underlättar fisket vill jag däremot INTE betrakta som lyx. idag vill jag inte vara utan vare sig kastdäck eller lod/plotter.
            Skit fiske!
            Gösta

Edit: En frontmonterad elmotor med ankringsfunktion står högt på önskelistan. Lyx, eller? Jag vet inte det, men för dyrt för närvarande...
            Senast ändrad av Gösta; 2017-10-08, 08:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 785 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B