Vilken sida har ni veven på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken sida har ni veven på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken sida har ni veven på?

Jag har funderat på detta när jag sett videos med gäddfiske etc. - nästan alla verkar veva med vänsterhanden!
    Tittar man på lite tyngre big-game-havsfiske verkar folk däremot ha veven på höger sida

Jag är högerhänt och har veven på höger sida även på mina haspelspön, då jag tycker detta känns naturligt. Finns det någon fördel att ha sin dominanta hand på spöt istället för veven?
    Senast ändrad av Sdw; 2017-09-28, 12:12.

Vänsterhänt. Har veven på höger sida. Kan inte säga varför. Det blir bara helt fel att ha veven på vänster sida.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Om du jerkfiskar eller jiggar så kan det kännas mer naturligt eller "lättare" att dirigera betet med din dominanta hand. Typ som att jag som högerhänt gärna har gaffeln i höger hand.

Självklart ska man köra med det man trivs med. Jag körde länge högervevade multirullar då jag haft lite ont i höger arm efter en moped krasch...

Men för två år sedan krockade jag med bilen och sen dess så är det vänstervevat som gäller...

Sen lite beroende på hur du kastar kan det bli lite konstiga byten mellan händerna då jag som högerhänt kastar med vänster hand längst ner på handtaget och då måste flytta händerna när jag kastat på högervevade rullar.

Kommentera

Ett gammal väl disskuterat ämne!

Spinn fiske med multi, vevar både höger o vänster!
        Haspel fiske vevar Vänster.
        Flugfiske vevar höger

Är själv högerhänt,

Kommentera

Högerhänt och har veven på vänster sida
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Högerhänt, vänstervev på nästan alla rullar. Enda undantaget är ismetespöna, råkade köpa högervevat och orkade inte byta... (det brukar alltid resultera i ett par komiska situationer vid de första huggen för säsongen när man greppar spöt med höger hand men vänsterhanden hittar ingen vev... )

Tycker bara det är fördelar med att ha spöt i sin dominanta hand. Lättare att styra beten vid jigg- och jerkfiske och lättare vid drill av fisk.

Men egentligen är det nog bara en smaksak. Mitt första riktiga fiskeset hade veven på vänster sida, sen rullade det bara på. Min yngsta grabb fiskar både höger och vänster då han har två spön med veven på olika sidor, det bekommer honom inte alls.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
              Finns det någon fördel att ha sin dominanta hand på spöt istället för veven?
              Det finns väl bara fördelar? Du gör väl alla andra "svårare" saker med högerhanden?Hålla i en vev kräver ingen större motorik.

Kommentera

För inte så längesedan var det ju väldigt svårt för att inte säga omöjligt att hitta multirullar med veven på vänster sida. Därav att många big-game och havsfiskerullar har veven på höger sida. Själv har jag nu bytt ut mina sista gamla havsfiskerullar med högervev till rullar med vänstervev. Jag vevar numer alla mina rullar med vänster och är högerhänt.

Likt många andra vill jag ha spöt i min dominanta och starkaste hand. Jag kastar dock åt "båda hållen" så att säga. Dels för att minska belastningen på rygg och axlar (det tar ganska styggt att dänga stora gummin en hel dag), men också för att det är grymt smidigt att kunna skifta sida utan att t.ex. behöva flytta runt båten...

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                  Det finns väl bara fördelar? Du gör väl alla andra "svårare" saker med högerhanden?Hålla i en vev kräver ingen större motorik.
                  Jag kanske fiskar "fel" men för mig känns det som det är vevhanden som gör de avancerade momenten. Veva snabbt, långsamt, stopp ibland. Vänsterhanden bara håller jag statiskt på spöt och gör inte mycket alls. Säkert skillnad om man jiggar och annat sånt.

Kommentera

vevar vänster är högerhänt, ha sett många som vevar häger men byter hand när dom ska kasta, jävla onödigt tycker jag

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
                    3 svar
                    2 873 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Swangsta  
                    Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57