Var ska jag fiska i sjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var ska jag fiska i sjön?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Var ska jag fiska i sjön?

Jag har nu varit ca 5 gånger till samma sjö, och i stort sett fått ingenting.. Sjön är ca 2 km lång och ungefär 800 m som bredast.

Har lagt mestadelen av morgon- och kvällspassen utanför en stor vik med mycket växtlighet där det står vääääldigt mycket betesfisk. I början av juni tog jag två 7+ där men sen dess har det nästan varit stendött. Tog även en på 8,9 kilo ifjol längre in bland näckrosorna, kl 5 på morgonden. Misstänkte det skulle smyga in några större gäddor där på morgonen och kvällen nu när det har blivit lite varmare men efter 5-6 pass där jag provat allt från 04:00-12-00 och 16:00-02:00 känns det meningslöst.

Kan det ha att göra med att viken inte har nån direkt brant utanför sig som gäddan kan smyga upp ifrån? Det sluttar väldigt dåligt. Längst in i viken är det ca 0,5m och 100m ut är det 2m och 100m till 3,5m. När det klippte på som bäst efter leken var det bara 1-kilo snipor förutom nämnda 7:or.

Funderar nu på att prova lite pelagiskt spinnfiske, men vet inte riktigt var jag ska fiska.. Hur viktigt är det att det finns betesfisk där man fiskar? I stort sett all betesfisk jag hittar står utanför den där förbannade viken... Ska jag prova ännu längre ut (mitt i sjön)? Det finns även två öar nära land där det är relativt djupt åt några håll. Även ett väldigt djupt parti finns där det är en sjuhelvetes brant från 3m till 25m väldigt snabbt. Även några andra intressanta djupkanter. Men som sagt, ingen betesfisk på dom flesta ställena, eller väldigt lite. Hur skulle ni gjort?
    Senast ändrad av fasse; 2017-07-19, 00:42.

Hade satsat på trolling alternativt vertikalfiske i anslutning till det djupare partiet/branten såhär sommartid.

Kommentera

Även jag skulle satsat på att trolla om du har möjligheten till det...trolla över en hel del djup och längs/kring djupkanter, på så vis täcker du mycket yta och har draget i vattnet stor del av dan!

och, bara för att det är en kunglig lista tips (som visserligen varit uppe här på forumet otaliga gånger) och man aldrig kan läsa den nog/för många gånger så tipsar jag om #28 hära:

Samt, har ett förslag
      BJUD ME MIG UT PÅ TROLLINGTUR (eller spinnfiske eller en kombo ) DEN 28:e JULI! (eller kvällstid den 27e även en möjlighet såklart!)
      ...förutsatt att sjön du pratar om ligger i umeå då alltså... är nämligen nere på ett jobb i umeå den 26e+27e och är ledig den 28e!
      lovar, jag e snäll och kan gladeligen stå för soppa!
      (man kan ju alltid försöka liksom )

mvh/peter
      Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-07-19, 09:40.
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
        Även jag skulle satsat på att trolla om du har möjligheten till det...trolla över en hel del djup och längs/kring djupkanter, på så vis täcker du mycket yta och har draget i vattnet stor del av dan!

och, bara för att det är en kunglig lista tips (som visserligen varit uppe här på forumet otaliga gånger) och man aldrig kan läsa den nog/för många gånger så tipsar jag om #28 hära:

Samt, har ett förslag
        BJUD ME MIG UT PÅ TROLLINGTUR (eller spinnfiske eller en kombo ) DEN 28:e JULI! (eller kvällstid den 27e även en möjlighet såklart!)
        ...förutsatt att sjön du pratar om ligger i umeå då alltså... är nämligen nere på ett jobb i umeå den 26e+27e och är ledig den 28e!

mvh/peter
        Tyvärr bor jag längre ner i landet nu, pluggade i Umeå förut! Annars hade det varit kul med lite nytt sällskap i båten!

Prövade igår igen.. Mest betesfisk inne vid viken, men även några stim vid djupare vatten som stod mellan 5-10 meter. Började då spinnfiska på djupet. Både ytligt, i mellanvattnet och bottennära. Kammade noll.. Trollade sedan och fick en på runt 3m över 15 meter där det stod lite småfisk. Resterande timme var det dött så jag började spinnfiska igen men lika segt då...

När jag sedan stod stilla med båten över ett stim så dök det upp ett eko precis vid botten, ca 10 m djupt. Snabbt på med en jigg med 100g-skalle och lägger mig precis ovanför, den hugger direkt men fastnar inte. Dyker även upp lite mer ekon vid botten på samma ställe, och jag får två hugg till men ingen upp.

Ganska roligt fiske, men då jag har en väldigt liten och lätt båt är det svårt att stå still när man hittar ett eko. Speciellt om det blåser. Tycker även att jag aldrig får riktigt tydliga ekon när jag kör med båten, endast när jag står väldigt still. Har ett Lowrance Elite 5x med både färglinjen och känsligheten på ungefär 65. Ska det kanske vara lite annorlunda siffror eller är det några andra inställningar som är lite tokiga kanske? Aja, ska prova en annan sjö imorn, och jag tänkte nog prova både spinnfiske, vertikal och trolling. Får se om det går lite bättre!
        Senast ändrad av fasse; 2017-07-20, 20:51.

Kommentera

Asch!!! ptja, det ante mig... nåväl, synd men var ju värt ett försök!

Lät ju ändå som du hade kul fiske, ekolod kan jag tyvärr inget om direkt men här på brädan finns ju kunskapen, bara fråga runt. Kanske behöver pilla lite me inställningarna? och/eller justera givaren om det är så att du har problem att få in bättre ekon under färd?

mvh/peter

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

Samt, har ett förslag

mvh/peter
            Kom till Bureå I kväll så kan jag ta med dig ut och fiska här.

Kommentera

QUOTE]

27. Hitta gäddan genom trolling.
              En av de säkraste metoderna att hitta både små och stora gäddor är trolling med flera beten på olika djup. Genom trolling kan du söka av stora ytor och djup och samtidigt lära dig hur sjön ser ut under ytan. Har du ett bra ekolod får du en bättre bild av din undervattensvärld. Memorera och skriv upp var du hittar gäddan och andra fiskar. Har du trollat av din sjö några gånger under olika årstider har du sannolikt lärt dig dig både gäddans och andra fiskarters stråk och ståndplatser under vår, sommar och höst. Att föra en noggrann fiskejournal visar dig vägen till ökade kunskaper och bättre fångster.

När du lokaliserat gäddans ståndplatser kan du ankra och spinnfiska av de heta områdena i solfjädersform. Är det grunt och lätt vind kan du också driva och spinnfiska av de ståndplatser du tidigare lokaliserat via trolling.

28. Sommargädda är trollinggädda.
              Sommartid, den årstid gäddan växer och omsätter mest energi, hittas den stora gäddan ute i sjön på djupare vatten och inte på grunt vatten inne vid stränderna som under höst och vår.

Trolling är sannolikt den bästa gäddfiskemetoden under sommarmånaderna juli och augusti. Det är inte bara det att sommargäddan föredrar ett byte som rör sig snabbt i det uppvärmda vattnet, utan den verkligt stora fördelen med trolling är att betet alltid fiskar i nya vatten. Ju snabbare man trollar, desto mera vatten hinner man fiska av. Det går att trolla gädda vid 1,2 - 1,7 knop under höst och vår, men sommartid tycks gäddorna hugga bättre vid 1,8 - 2,8 knops fart.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av JesseB Visa inlägg
                Kom till Bureå I kväll så kan jag ta med dig ut och fiska här.
                Ah!!!
                Tack som fan! det hade ju varit grymt skoj!!!
                hade jag lätt gjort, men, jag var tyvärr på jobb i ume, så, såg inte ens detta förrän i natt (i morse) vid ~02:30 när ja kom tillbaka upp till luleå igen...

men, stort tack för erbjudandet, hade varit grymt skoj! Bureå har ju ett gäng kul vatten!
                mvh/peter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                3 785 visningar
                1 gilla