Okuma - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okuma

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan
    Testa Laxfiske alt. Norgefisket.

Annars är det byglar, rotor(er?) ocg bromsar som slutar fungera som de skall. Vad är så svårt att förstå meddet?

Senaste fiskeresan var saltströmmen. 6 dagars fiske. två rasade rullar. Den ena en 2 år gammal ABU-Cardinal den andra en nästan ny shimano baitrunner 7000 (som av någon anledning inte hade några låsbrickor monterade från fabrik). Magdan höll. Fiske i Saltströmmen är oerhört krävande fiske för utrustningen och den billigaste rullen lever fortfarande.

Ursprungligen postat av TAMTAM
    Har 16 Okuma Convector räkneverk 30 och 45 storlek, billiga visst och perfekta i storlek känns jättebra men som nån sa man får vad man betalar för har börjat märka detta på ett antal detaljer linspridaren hoppar eller stannar tillfälligt i ena ändläget exv slirbromsarna även på senaste modellerna som CV är kass nästan omöjlig att justera på ett vettigt sätt, räkneverken måttligt bra har man pengarna köp kvalitet verkligen synd faktiskt Okumas trollingrullar är perfekta på många sätt synd att kvaliteten ligger efter på vissa detaljer.
    Exakt samma sak som du nämner om linspridaren, att evighetsskruven inte är ordentligt centrerad hände för en kamrat på hans Penn Senator . Även solen har fläckar.

Knappen till räkneverket är ett hån, det kan jag hålla med om. Men jösses. 500:- , det är så värt det.
    www.brofiske.net

Kommentera

Jag har två styck Okuma rullar, är nöjd med båda två men har slutat att använda dem eftersom jag nästan uteslutande använder multirulle numera.

Okuma Interceptor 40 (billig såkallad skitrulle som fungerar utmärkt)
      Okuma Eclipz EZ-50 En lite större haspel som används till surfcastingen och lite grövre fiske, men även där har jag övergått multi.

Kommentera

Har haft en okuma nitryx till jerkfiske, tyckte den var ganska skit. krånglade redan efter ett par jerkpass, rullen frikoppla inte som den skulle vilket hände ofta. jerken kom 1 meter sen tog det tvärstopp, tappa greppet på spöt och nu ligger det rulle/spö och en jerk på havets botten
        kör med en abu 5501c3 nu och den funkar kanonbra

Har okuma haspelrullar som jag haft i några år och dom funkar jättebra, men det känns att en shimanohaspel är mer påkostad i matrialet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plizken
          Senaste fiskeresan var saltströmmen. 6 dagars fiske. två rasade rullar. Den ena en 2 år gammal ABU-Cardinal den andra en nästan ny shimano baitrunner 7000 (som av någon anledning inte hade några låsbrickor monterade från fabrik). Magdan höll. Fiske i Saltströmmen är oerhört krävande fiske för utrustningen och den billigaste rullen lever fortfarande.

Exakt samma sak som du nämner om linspridaren, att evighetsskruven inte är ordentligt centrerad hände för en kamrat på hans Penn Senator . Även solen har fläckar.

Knappen till räkneverket är ett hån, det kan jag hålla med om. Men jösses. 500:- , det är så värt det.
          Jag är inte dum, jag fattar vad du menar. Du måste fått något guldex, eller så har dom precis bärjar med nya bromsskivar eller ngt likanande. Sejfisket är väl bland det värsta en multi kan råka ut för inom rimligt avstånd. Shimanorullarna sköt ju i bitar (felkonstruerade Tekota), likasom Ambassaderurernas bromsar som var det värsta som fanns har jag fått höra. Men Dawia SG LC var det som höll.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Jag är inte dum, jag fattar vad du menar. Du måste fått något guldex, eller så har dom precis bärjar med nya bromsskivar eller ngt likanande. Sejfisket är väl bland det värsta en multi kan råka ut för inom rimligt avstånd. Shimanorullarna sköt ju i bitar (felkonstruerade Tekota), likasom Ambassaderurernas bromsar som var det värsta som fanns har jag fått höra. Men Dawia SG LC var det som höll.
            En mördad Tekota och en rasad Baitrunner, Börjar det uppenbaras en trend gällande Shimanorullar här?
            www.brofiske.net

Kommentera

Plizken, det finns skitrullar även bland Daiwa och Shimano. Men övervägande är dessa rullar med drösvis med kullager som är piss. Om det fortfarande inte gått upp för dig varför man kastar i 8-12 kullager i en rulle.
              Tänk om det gällde andra produkter som tvättmaskiner och liknande produkter. Dom säljer dom med slogan av extra rull.
              Tror nog att några döskallar skulle gå på det.
              I stället för att kolla grundkonstruktionen. Visst har Okuma, Zebco (oftast samma fabrik) bra modeller och fina rullar. Men då kostar dom ju som vanliga Shimano och Daiwor. Nu har ju Okuma börjat med keramiska kullager som ska vara bättre. Vi får väl se om dom håller måttet. Och att dom inte glappar sönder på ett antal fisketurer.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

slömetaren

att pris kontra kvalitet inte är något bra sätt att jämnföra är nog ganska uppenbart ...
                man pratar om måndags ex om man köper en rulle av bra märke som sedan pajjar
                jag har testat de flesta märken och fastnat för shimano samt daiwa ..
                frågan är nog mera vad man ska använda rullen till och hur ofta....
                att säga att en rulle som är till spinnfiske (av ett märke ) är bra , betyder inte att samma märke skulle vara lika bra till ex havsfiske..
                skulle nog rekomendera att istället tänka igenom hur mycket man vill lägga på rullen samt hur ofta man använder den , nu håller jag på mer med havsfiske än jerk , men skulle nog satsa på att börja lägga mer pengar på spöt och köpa en rulle med god kvalitet i grunden för att sedan byta upp mej om jag inte vore nöjd. har ju sett en hel del personer fiska med 4-5000kr rullar för att sedan ha ett billigt spö från öb , nä satsa på kvalitet istället för kvantitet.

snart semester då jä.... skitfiske
                sigpic

Kommentera

Har olika erfarenheter av Okumas rullar, har en billig havsfiskerulle som bromsen e ruskigt kass på, eller rättare sagt justeringen av bromsen, allt eller inget skulle man kunna säga.

Har även ett par Epix hasplar som jag tycker fungerar klockrent än så länge, tycker inte jobbarkompisens 1900kr shimano rulle känns 1100 spänn bättre iaf. Bör dock tillägga att mina rulla bara är ca 1.5 år gamla och hans kanske 3-4. Det enda riktiga kvaitetsfelet jag kan säga är att det är ganska lätt att få färgsläpp på dom. Ser ut som motorhuven på bilen när man legat efter en grusbil 10 mil =).
                  Servar iof rullarna ganska regelbundet med fett o olja just för att slippa kullagerras eller liknande.
                  Aborre 1030g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 3.5kg, Braxen 3.2kg, Gärs 53g, Gråsej 3.0kg, Gädda 4,7kg, Gös, Havskatt, Havsöring 1,0kg, Id, insjööring 1 kg, Knaggrocka, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk, Lake, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 1.5 kg, Sandskädda, Sarv, Sill, Spigg, Stäm, Sutare 1 kg, Torsk 16 kg, Vimma, Ål

Kommentera

Jag köpte för 4 år sedan en Okuma Metaloid frambromsad rulle i liten storlek till Jigg och liknande fiske. Den rullen hade en väldans massa kullager, kanske 7-8 st eller nått liknande.

Måste säga att jag väldigt nöjd med den rullen, och det ganska länga också. Det negativa i början med den var att när man vevade in slaklina så kunde linan läggas upp på spolkanten istället för på spolen. I kastet efter kunde det bli rätt mycket trassel då.

Men annars så fungerade slirbromsen väldigt bra och man kastade långt med rullen. Inga problem med blindfällningar av bygeln heller.

Problemen med rullen dök upp efter 2 års användning, och jag använde den ganska mycket.

Gången blev "grov" på rullen, man känner av motstånd från kuggarna i växelhuset när man vevar. Jag tror att det är kullagren som blivit utnötta på den men det har jag inte gjort något åt, nu ligger rullen som en reserv.

Har istället köpt en Daiwa Capricorn 2000 och en 4000. Jag kan säga att den rullen känna mycket mer gedigen även om den "bara" har 4-5 kullager istället för 7-8st.
                    Inga problem med att linan läggs upp felaktigt heller.

Men min slutsats är följande.

Fiskar man inte så ofta, kanske 20-30 gånger per år eller så, så duger nog Okuma till de flesta. Men har man fiske som sin primära hobby så skulle iaf. jag satsa på något dyrare märke. Iaf. om man har pengarna.

Nu ska iaf. jag iväg på gäddtävling i Dorotea.

Skitfiske!
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Måste tillläggas att Shimano inte på ngt sätt gör bra rullar, bara bättre än Okuma. Har rasat 3 Stradics på lika många år nu Hör iofs aldrig om ngn annan med sådana prob så antigen fiskar jag dem för hårt eller så får jag alla måndagsex. som levereras till Sverige. Så whats up next med hög utväxling dubbelvev och FD ? Hmm, kan det bli ytterligare en Shimano? Dom har ändå saker som väger upp att dom pajjar efter 2-3år. För man får ju endå en ny på garantin om jag fattat det rätt.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 790 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B