Göshjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göshjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göshjälp!

Halloj...

Jag är en av de som inte kan ståta med en gös i registret.
    Var fiskar jag dom i trakterna runt Jönköping...

Var exakt fiskar jag dom i sjöarna vid denna perioden, resten av sommaren och hösten? Går de djupt, grunt m.m.

Behöver så mycket tips jag kan få...
    *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
    http://promisedland.blogg.se

Jag fiskar inte Gös men Ryssbysjön ska vara het på Gös, men det ligger iofs inte jättenära jkpg.. men där finns dom iaf..

Kommentera

Gösen fiskas med störst framgång enligt mig genom pelagiskt trolling eller vid stora steniga grundområden.

Med pelagisk trolling menar jag att du trollar med ett bete mellan botten och ytan om du nu inte visste det.

Annars fiska den på samma sätt som abborre och vid snarliknande platser JIGG är då det bete som jag rekommanderar.

Kommentera

Där jag fiskar kan man säga följande om gösens beteende. Innan leken brukar gösen finnas runt lekplatserna eller i vandringsstråken till lekplasten. Honan brukar vara rommstinn och aptiten är inte på topp, utan den kommer först tillbaka ordentligt när hon lekt av sig. När rommen är lagd står hanen och vaktar den med livet som insats. Många finner det särskilt roligt att fiska på lekgös då hanen hugger på allt som kommer i dess väg, eller puttar till vad det nu kan vara och fastnar i valfri kroppsdel. Jigg är mångas favorit vid lekfiske just för att den är enkel att hålla botten med, samt tacksam att lossa vid felkrokningar. När leken är över återvänder gösen till sina favoritställen där tillgången på föda är god. I regel brukar det finnas några särskilt attraktiva områden där det är både grunt och djupt på samma ställe och gärna lite varmare i vattnet. Gösen skyggar för dagsljus där den inte kan smyga lika bra som i mörker, där den har ett stort övertag med sin skarpa syn. I grumligare delar av sjön kan gösen uppträda helt annorlunda när den inte behöver oroa sig för att bli upptäckt. På sådana platser, ofta grundare vikar kan gösen koppla ett ordentligt grepp och där kan det vara ett riktigt bra fiske vissa dagar. Ofta handlar det om att fiska av ett antal ställen för att hitta det som är bäst för dagen, för gösen rör sig gärna på samma ställen. Man kan även lära sig vilka ställen som är bäst vid ett visst väder, när det blåser i olika vindriktningar, barometertryck osv. En del dagar kan man bli tokig då gösen bara smakar på t.ex mörten och spottar om den känner minsta motstånd, andra dagar krokar den nästan sig själv när den hugger explosivt efter jiggen eller vobblern.

Finns en artikel om gösfiske med jigg i senaste fiskejournalen, fast jag tyckte artikeln var sådär om jag ska vara ärlig. Precis om resten av tidningen
        Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ylen och Ralången är bra för stor gös. Skicka ett PM om du vill ha lite tips!

Kommentera

Ylen är som sagt het på gös nu.. Och Nätaren, den ligger jämte Ylen o man kan åka mellan sjörna med båt.
            Drog några fina gösar där i torsdags med tre stycken över 4 kg.
            Mört-mete kan man bedriva i kanalen och det verkar som "större mört, större gös" har funkat hittills.
            Leta upp någon bra stenig botten och släng ut spöna på 1,5 till 4 meters djup och du ska nog kunna plocka din första gös.
            Skitfiske!

Kommentera

Ahh!!! Tack alla för era svar!
              Kanske skulle man kunna lyckas då ja!

Ylen och Nätarn. Spännande! Nu ska jag bara kolla båtmöjligheter.
              Får åka ner och flugfiska upp lite mört först bara! =)
              *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
              http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              3 815 visningar
              1 gilla