Kommer ihåg en gammal artikel om laxtrolling med enkel vs trekrok där fisken ofta blev allvarligt skadad med enkelkroken för den trängde in längre och skadade fiskens ögon etc. Något att tänka på också.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Enkelkrok skadar gäddan mer än en trekrok?
Collapse
X
-
Spännande diskussion! Jag kör nästan alltid med trekrok av gammal vana men har riggat en del deadbait nu (men inte fått påslag än). Där har jag valt att testa circle hooks 8/0-10/0. Tänkte ge gäddan gott om tid att svälja betet och kör med circle hooks så man inte krokar den invändigt. Jag återkommer med rapport om hur krokarna tar i mun o vilka skador som uppstår.
Jag skulle tro att såna här sår ni beskriver läker ganska snabbt i en gäddmun? Är det någon som vet?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggÄr det fler än jag som tycker att enkelkrok skadar gäddans mun mer än trekrokar? Har börjat använda vasskyddade krokar till mina gummidildosar på senare tid och tycker att alltför ofta har den enda kroken alltför ofta dragit/snittat upp gäddans mun i ett avlångt hål. Gillar det inte alls. Med trekrok tycker jag att det ofta är knepigare att lossa kroken från munnen men att de skadar mindre. Betet sitter oftast fast med fler krokspetsar och drar inte alls sönder munnen på samma sätt.
Upptäckte "fenomenet" i somras när jag började använda spinnerbaits. Tappade faktiskt ett par gäddor pga att den enkla kroken helt enkelt snittade upp hela överkäken på gäddan. Det känns inte alls kul detta.
Tack för tipset! Det tål att fundera på och ta lärdom av....
Förr på 1950--talet anglade vi Gädda från isen under vinterhelgerna och då gav vi bort många Gäddor till grannkäringar som gillade att laga till och äta Gädda.... Då hände det vid något enstaka tillfälle att angelkroken, som på den tiden var en riktigt stor V-formad enkelkrok, drog upp en lång reva på under- eller ovansidan av Gäddans käft...
Idag använder vi vassa 3-krokar på alla våra jerkbaits, skeddrag och wobbler och jag själv har aldrig bordat eller landat någon Gädda med avlånga hål efter kroken i käften. Kanske beror det på att jag krokar Gäddan snabbt och sedan lättar på slirbromsen...
Man lär så länge man lever!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Händer att jag orsakar stackare liknande skador vid trolling. om det ej går att sänka farten från 1,8 knop, fisken väger 2kg+ med temperament när jag på ytterparavanerna ofta har emot 200fots lina ute att hämta blir det ganska hårt tryck under en "längre" tid vilket skapar en del oreda i munnen.
Hör gärna vad det är för långvariga problem för fisken, har intalat mig själv att så länge vattnet är hyfsat kallt så infektionsrisken är lägre så bör det vara ok, gäddan kan andas, blöder inte och kan fortsätta äta så enligt den teorin bör de kunna vara ok.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 846 visningar
1 gilla