Enkelkrok skadar gäddan mer än en trekrok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkelkrok skadar gäddan mer än en trekrok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkelkrok skadar gäddan mer än en trekrok?

Är det fler än jag som tycker att enkelkrok skadar gäddans mun mer än trekrokar? Har börjat använda vasskyddade krokar till mina gummidildosar på senare tid och tycker att alltför ofta har den enda kroken alltför ofta dragit/snittat upp gäddans mun i ett avlångt hål. Gillar det inte alls. Med trekrok tycker jag att det ofta är knepigare att lossa kroken från munnen men att de skadar mindre. Betet sitter oftast fast med fler krokspetsar och drar inte alls sönder munnen på samma sätt.

Upptäckte "fenomenet" i somras när jag började använda spinnerbaits. Tappade faktiskt ett par gäddor pga att den enkla kroken helt enkelt snittade upp hela överkäken på gäddan. Det känns inte alls kul detta.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Upplevde samma sak förra året när jag började laborera med offsetkrokar och gummibeten när jag fiskade i "salladen", blev otroligt stora hål i gäddorna av den enorma enkelkroken.

Kommentera

Också noterat detta. Jag tycker även att det blir större hål/sår efter jag bytt till grövre gäddpåkar. Jag behöver nog tona ned kraften i mothuggen. Kanske kan bli snabbare istället��

Kommentera

Det är bättre att använda ett mjukare spö när man kör beten med enkelkrok. Kör själv med ett äldre spö med helaktion till spinnerbaits och gummibeten med offsetkrokar och jag har aldrig haft något problem med att kroken skurit upp gäddans mun.

Kommentera

det säjer ju sig själv att har du en jigg med en enkelkrok går all kraft igenom en krok i en punk medans en trekrok fördelar kraften på tre ställen baserat på att den får fäste på tre ställen sen spelar det roll också storleken på kroken en tjockare krok är mindre risk för att den river i läppen tänk slö kontra vass kniv mer yta som tar emot

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
            Också noterat detta. Jag tycker även att det blir större hål/sår efter jag bytt till grövre gäddpåkar. Jag behöver nog tona ned kraften i mothuggen. Kanske kan bli snabbare istället��
            Absolut, har man ett styvt spö, styv lina och hård slirbroms samt kontakt med betet behövs bara en snabb, bestämd knyck med handleden egentligen. Dessa hollywoodmothugg på youtube är inte nödvändigt alls egentligen. Var annat förr när man fick slita 2meter innan man ens hade kontakt med betet, pga av sladdriga spön och töjbar lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
              Absolut, har man ett styvt spö, styv lina och hård slirbroms samt kontakt med betet behövs bara en snabb, bestämd knyck med handleden egentligen. Dessa hollywoodmothugg på youtube är inte nödvändigt alls egentligen. Var annat förr när man fick slita 2meter innan man ens hade kontakt med betet, pga av sladdriga spön och töjbar lina.

Upplever till och med att i många lägen krokar de sig själva.
              Om man har ett styvt spö och håller emot när det smäller på. Tänker främst på gös då visserligen men även applicerbart på gädda.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Tänker främst på gös då visserligen men även applicerbart på gädda.
                Jag upplever samma sak när det gäller Hö och Abborre och detta även när jag kör nylonlina, bara att höja spöet och hålla emot.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                  Jag tror inte att det är enbart vid mothugget som gäddan kan skadas av enkelkroken. Även vid drillningen av en stridbarare större gädda med ett styvt spö så kan nog kroken skada munnen.

Kommentera

Stämmer precis, ja har nog inte gjort ett ordentligt mothugg på många år, 9 fall av tio självkrokar de sig oavsett vilken krok du använder om den inte e för liten såklart, brukar bara dra spöet långsamt för å få kontakt sen sköter gäddan resten �� de få gånger ja tappar så e de för att de drar in i växtlighet eller när man inte e beredd å strular med bromsen å allmänna fumliga faktorer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 812 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B