Cobbs Crazy Shad Mini - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cobbs Crazy Shad Mini

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cobbs Crazy Shad Mini

Tänkte höra med er om en grej. Jag och vapendragare Traidmill råkade ut för att träet på våra mini cobbs sprack. Den första inhandlade jag i höstas och fiskade med den lite under hösten och ett par gånger i våras. Nyligen upptäckte jag att träet hade spruckit bara sådär.Hade inte tagit några större mängder gäddor på den. Den andra köpte Traidmill för några veckor sedan. Fiskade med den 10 minuter på fredagkvällen samma vecka. På lördag morgon upptäckte vi att även träet på den hade spruckit upp totalt. Man lackar ju lite när 2 så pass dyra beten, totalt krackelerar utan att de utsäts för ngt större slitage/åverkan.

Tänkte höra om det är ngn annan som råkat ut för liknande med denna betestyp??

//Brunte
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Ursprungligen postat av Brunte
    Tänkte höra med er om en grej. Jag och vapendragare Traidmill råkade ut för att träet på våra mini cobbs sprack. Den första inhandlade jag i höstas och fiskade med den lite under hösten och ett par gånger i våras. Nyligen upptäckte jag att träet hade spruckit bara sådär.Hade inte tagit några större mängder gäddor på den. Den andra köpte Traidmill för några veckor sedan. Fiskade med den 10 minuter på fredagkvällen samma vecka. På lördag morgon upptäckte vi att även träet på den hade spruckit upp totalt. Man lackar ju lite när 2 så pass dyra beten, totalt krackelerar utan att de utsäts för ngt större slitage/åverkan.

//Brunte
    Dyra beten är inte alltid bäst.. Kanske fick trä som inte var tillräckligt behandlade. Trist när du pröjsat så mycket pengar. Sprickorna påverkar ju inte gången nämnvärt och du kan ju alltid slänga på lite egen lack.

Testa och reklamera?

/Bakis

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte

//Brunte

det finns flera faktorer att ta hänsyn till. dels så handlar det om träkvalitet vilket kan variera ganska mycket. sedan är det viktigt vilken kvalitet det är på den lack man använder, kan skilja från burk till burk beroende på hur tillverkaren fått till blandningen. torktid, härdning och torkförutsättningar är ytterligare en faktor. temperaturväxling kan nog också påverka ett träbete, om man tex. fiskar i mycket kallt vatten. antar att mangeboy, kjelle lundberg och andra betessnidare kan verifiera eller falsifiera dessa teorier (om inte annat så kan säkert KG? göra det;-) och vidareutveckla varför det händer ibland att betena spricker.

allt detta sammantaget är också charmen med handgjorda träbeten, dom har olika "själ" och egenskaper. flera av mina beten har spruckit och det är bara att smeta på lite epoxy eller ngt annat skyddande. vissa träbeten blir det bara skit kvar av efter ett antal gäddor, men det får man kanske leva med.
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

ALQs inlägg stämmer rätt bra med mina erfarenheter också, så då har han givetvis rätt. Jag har inte haft några direkta problem med mina Cobbs-jerkar, man får epoxylaga lite om gäddorna gått för hårt fram. Men det gäller väl nästan alla beten.

Kommentera

Har bara fått 2 st gäddor på den ena (och efter det inga större bitmärken) På den andra inga
          Team Gorilla.

"No Monkey Business"

Kommentera

Trist att Cobbsarna spruckit, men det kan som sagt hända alla "handgjorda" täbeten. Själv har jag haft några köpta beten som spruckit direkt första gången man använt dem. Enligt min teori var det i dessa fall vatten som trängt in precis där skruvöglorna sitter, brukar numera akta mig för beten som inte har rejält med lack runt just skruvöglorna (tror dock inte detta varit fallet med Cobbsarna, brukar onekligen vara ordentligt lackade).
            www.mag.nu

Kommentera

Precis, nästan larvigt bra finnish på dem. Det gör mig ännu mer konfunderad!
              Team Gorilla.

"No Monkey Business"

Kommentera

Ursprungligen postat av Noisey Cricket
                Trist att Cobbsarna spruckit, men det kan som sagt hända alla "handgjorda" täbeten. Själv har jag haft några köpta beten som spruckit direkt första gången man använt dem. Enligt min teori var det i dessa fall vatten som trängt in precis där skruvöglorna sitter, brukar numera akta mig för beten som inte har rejält med lack runt just skruvöglorna (tror dock inte detta varit fallet med Cobbsarna, brukar onekligen vara ordentligt lackade).

Låter nästan som något man får räkna med om man köper träbeten??

Kommentera

Visst, det händer ibland... i regel håller träbeten väldigt bra, om de är välgjorda dvs. Själv köper jag nästan enbart träbeten, mer känsla i dem.
                  www.mag.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Noisey Cricket
                    Visst, det händer ibland... i regel håller träbeten väldigt bra, om de är välgjorda dvs. Själv köper jag nästan enbart träbeten, mer känsla i dem.
                    Hur vet man om ett köpt träbete är välgjort då?
                    Och vad menar du med mer känsla?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 918 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B